Fartyg på grund i Holmsund

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Fartyg på grund i Holmsund

Post by Rolle »

Fartyg på grund i Holmsund
Fartyget Pandion gick på lördagsmorgonen på grund i Holmsund. Fartyget åkte på ett isflak som skadade roder och maskin och grundstötte sedan strax utanför RG Lines färjeläge.
Ombord finns tolv personer i besättningen. Ingen person skadades vid grundstötningen.

Lastfartyget Pandion chartras av oljebolaget Nynas och var i morse på väg in i Holmsunds hamn med 6000 kubikmeter bitumen ombord. Bitumen är en produkt som används i asfalt.
- Enligt besättningen ombord har de gått på ett isberg eller ett isflak som har skadat fartygets roder och motor. Strax efter gick de på grund, säger Mats Rinman vid Sjöräddningscentralen i Göteborg.
Pandion står på grund vid Fjärdgrundet, och nu i eftermiddag finns bogserfartyget Kronö ppå plats för att försöka dra loss lastfartyget.
Grundstötningen har inte lett till något läckage eller utsläpp från Pandion.
Besättningen är fortfarande ombord.
- De är kvar på fartyget och arbetar för fullt, deras last måste hållas varm, säger Mats Rinman.
Enligt Hans Östlin, informationschef vid Nynas, undersöks också möjligheten att lossa lasten och flytta över den till ett annat fartyg.

Västerbottens kuriren...
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Häftigt med isberg, men det är ju vad reportern säger. Frågan är väl hur gränserna för lotsbefrielser är satta? Längd? Tonnage? Last? Enligt uppgift gäller längden 100 meter för lotsbefrielse i Holmsund. Är det riktigt?
Svensk flagg, befraktad av Broström, Skärhamn. Vilken besättning finns ombord, TAP är en bokstavskombination för besättningen?
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Grundstötning i Holmsund

Post by Husum »

Gokväll.
Enligt säkra källor angående besättningsrykterna i ett annat forum
så kan jag meddela att det är hel svenska avtal ombord(ej tap avtal)
och skandinavisk besättning
TAP är en förkortning av Tillfälligt Anställd Personal
och utgörs huvudsakligen av filipinare.
Fartyget har svensk flagg och kapten och maskinchef skall vara svenska medborgare, Pandion har ej TAP avtal
Håkan Sundström
Claes Thure Moberg
Posts: 73
Joined: 29 Jan 2005, 15:43
Location: Tromsø, Norway

Post by Claes Thure Moberg »

I praktiken kan man få dispens från att ha Svensk maskinchef och befälhavare om man så önskar. Om ett fartyg inte har TAP-avtal kan man ändå ha utländsk besättning.

TAP-avtalet reglerar bara lönerna. Man kan i princip ha vad slags folk man vill så länge de uppfyller de formella kraven för att uppehålla sin position. Dock till vanliga Svenska löner om man inte har TAP eller annat avtal om saken.

Vad det nu aktuella fartyget har för besättning anar jag inte.
User avatar
Ulf Jonson
Posts: 37
Joined: 19 Oct 2005, 19:46
Location: Obbola

Fartyg på grund i Holmsund

Post by Ulf Jonson »

Bilder på Pandion där hon står på grund mellan Lill-Truthällan och Fjärdgrund
Attachments
Ymer.JPG
Ymer Kronö.JPG
jan forsgren
Posts: 25
Joined: 01 Oct 2005, 21:41
Location: Umeå

grundstötning

Post by jan forsgren »

Tydligen försöker dom nu att flytta över lasten till en annan båt.
Var förbi efter jobbet idag,se bifogade bilder.
Attachments
IMG_0412.JPG
IMG_0412.JPG (40.26 KiB) Viewed 8244 times
IMG_0415.JPG
IMG_0415.JPG (52.91 KiB) Viewed 8244 times
IMG_0420.JPG
IMG_0420.JPG (49.59 KiB) Viewed 8244 times
IMG_0415.JPG
IMG_0415.JPG (52.91 KiB) Viewed 8244 times
silver top
Posts: 64
Joined: 18 Dec 2005, 22:14
Location: Jarl Larsson

Post by silver top »

Pandion loss från grundet vid 1230 tiden i dag den 7/3
jan forsgren
Posts: 25
Joined: 01 Oct 2005, 21:41
Location: Umeå

panadion

Post by jan forsgren »

Dom hadde tydligen lyckats flytta över ca halva lasten,Ymer och Kronö
var där och båten gled tydligen ganska lätt av grundet.
Kronö vred båten rätt i isrännan,sedan gick hon för egen maskin in till
H-sund hamn.
Attachments
IMG_0422.JPG
IMG_0422.JPG (39.69 KiB) Viewed 8096 times
IMG_0424.JPG
IMG_0424.JPG (74.06 KiB) Viewed 8096 times
IMG_0426.JPG
IMG_0426.JPG (40.67 KiB) Viewed 8096 times
Post Reply