Fartyg på redden

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Fartyg på redden

Post by Husum »

Hej.
Börje undrade om det finns hamnar som har båtar liggandes på redden.
Husum/Ö-viks hamnar har (åtminstonde sommartid), båtar liggande på redden på en grundbank ca. 3 dist. SO Skagudde lotsplats. För det mesta
är det mest Volgobalter med ved som väntar på lots och kajplats, upp till 10 st brukar det vara stundvis. Även utanför kajen i Husum brukar det ligga båtar och pråmar och vänta på tur
Hej då
Håkan Sundström
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Jo, jag visste nog det, men vad jag egentligen menade var väl att ingen redare har råd att idag missa seglingsdagar för mer än klassning och bottenmålning. Därför är det oftast båtar med sifferkombinationer i slutet på namnet som ligger på redden och eftersom de är så många så tar det tid innan kapitalet hunnit fånga in och utbilda dem alla. :(
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Redden

Post by Husum »

Hej. jo nog är det så alltid, faktum är det att man har ytterst sällan sett några andra båtar än dom där svarta sifferbåtarna ligga på redden, men bland det värsta jag har sett är när det kom in en oanmäld (jag tror det var en lettländare) liten utrostad trålare på ca. 30-40 M med slagsida och illa huggen ved ombord, virket låg huller om buller, kors och tvärs över hela båten, detta var efter öststaternas totala förfall början på 90
och det var väl många som försökte att sälja ved. (I sammanhanget utan att ha göra med sjöfart så mycket kom det sig att ungefär i samma period
kom det landvägen ett helt gäng med oanmälda lastbilar med ved, och det var inga långtradare skall ni tro, utan i stortsett på sin höjd knappt körbara bilar som inte lastade mer än max 5 ton), men det om det,
jag kan säga att jag har åtminstonde sett 8 ryska båtar som har fått
nyttjande förbud i Husum inom de senaste 10 åren.
Trevlig helg
Håkan Sundström
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Lettisk timmerbil

Post by Rolle »

Lettisk timmerbil :D
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

virke!!

Post by Husum »

Jag måste få svara på Rolles bild, det är ju knappt mycket mer på den däe bilen än vad får på min traktorvagn, men den där hade ju släp iallafall.
:lol: :lol:
Håkan Sundström
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

För att återknyta till båtar på redden. Volgobalt 138 har legat länge i Gävlebukten. Båtar har gått och kommit, men hon har legat kvar. Är det som vanligt att dessa nummerbåtar kommer när dom vill?
Post Reply