Om räkfiske

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Daniel E.
Posts: 23
Joined: 02 Feb 2005, 10:21
Location: Göteborg
Contact:

Om räkfiske

Post by Daniel E. »

Fiske pratas det inte mycket om på forumet! Jag får väl bidra med ett inlägg om detta ämne då...

Alla är väl bekanda med det faktum att småfiskeriet är påväg att försvinna - mycket tråkigt. Min morfar berättade om hur det "på hans tid" låg flera tiotals fiskebåtar i den lilla hamnen Korshamn/Ekenäs på Sydkoster. "Alla" män på ön var involverade i sysslan - på vardagarna var man till havs och trålade räka och på helgdagarna satt man nere på kajen och pratade fiske samtidigt som man lagade trålar eller annat på båten. Min mamma intygar också att det inte var mycket man såg av far under fiskeperioderna. För övrigt var det i Strömstad som det första räkfisket startade, för ganska exakt 100 år sedan. Smögen var mycket senare...

Får ni chansen att höra en gammal räkfiskares berättelser om äventyr de varit med om så ta vara på den möjligheten. Min morfar berättar om stormar och dramor som får den värsta actionfilmen att blekna.

Båtarna har sålds eller huggits upp succesivt och idag fiskar endast 10-15 båtar från Koster och Strömstad - Sveriges äldsta räkfiskevatten. Vad gäller "min" hamn på Koster så försvann en efter en båt i takt med att de gamla fiskarna inte klarade av det slitsamma yrket längre. För två år sedan var det dax för den sista lilla trålaren att huggas upp. Sorgset för alla de gamla som hade minnena från förr...

Arbetstillfällen är det inte gott om på Koster och de flesta ungdomar väljer fastlandet då de flyttar hemifrån. Två unga kosterkillar beslutade dig dock för att satsa på räktrålning med en liten båt som de köpte från den tredje i storek bebodda av Kosteröarna - Ramsö. Med denna bedriver de nu dagsfiske i Kosterfjorden, till lycka särskilt för de gamla fiskare som fortfarande är i livet. De har nyligen gjort investeringar i en ny akter för möjlighet till häcktrålning och en större styrhytt.

Nordkoster har ett par trålare kvar men det är allt, vi får väl se hur länge till det kan inhandlas rykande färsk fjordräka på bryggan på Koster. Bilderna visar den sista trålaren i Korshamn - m/s Brattvåg.

Image
Sommaren 2004.

Image
Nyårsafton 2005/2006

Hoppas att någon uppskattade min text, morfar gick tyvärr bort i våras men jag har ett kasettband med en intervju jag gjorde inför ett skolarbete jag gjorde för många år sedan - guld värt!!!
mvh
Daniel
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Löjtrålare

Post by Rolle »

Lägger in en bild på några av Löjtrålarna som ligger upplagda över vintern. Båtarna ligger på Norrkust Marina i Båtskärsnäs Norrbotten
User avatar
Stig Samuelsson
Posts: 108
Joined: 21 Nov 2005, 11:42
Location: Lysekil

räkfiske

Post by Stig Samuelsson »

Du har rätt alldeles för få fiskebåtar här.
Gamla fiskare har hur mycket som helst att berätta.
Har själv hört en del från Vrångö i GBG skärgård.
User avatar
Daniel E.
Posts: 23
Joined: 02 Feb 2005, 10:21
Location: Göteborg
Contact:

Två bilder till...

Post by Daniel E. »

Image
En bild på en av Nordkosters två kvarvarande räktrålare. Kommer tyvärr inte på namnet just nu.
---
Och man undrar kanske var de gamla tar vägen efter avslutad fiskerikarriär?!
-På ljugarebänken i hamnen, med skepparmössan på huvudet och pipan i munnen... (Strömstad)
Image

Fotograf: Daniel E., sommaren 2005.
Post Reply