S/S Styrbjörn

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Janne Duczynski
Posts: 108
Joined: 03 Jan 2006, 18:31
Location: Falun

S/S Styrbjörn

Post by Janne Duczynski »

Rolle Och BW, Ös i Era källor och ge mig något mer om Styrbjörn f.d
valfångare, samma som Aggö, Balder och även Backe om Jag inte missminner mig.
Vikarierade Styrman där 1968 ett kort tag, Skepparen Hette Söderberg och var ägare av Stor Erik.
Hon Ägdes Då Av Kapten Grimsen från Kramfors.( hade inte han en till
bogserare Svanen eller Örnen eller nåt...)
Minns att han bodde i ett villa kvarter i Kramfors och hade en livbåt hissad i dävertar i potatislandet.
Fick ett brev från Grimsen 1971 eller 1972 där han erbjöd mig jobb
men då satt jag fast i en liten kylbåt som gick i utomeuropeisk fart,
"Polar Diamant" det var inte så lätt då att mönstra av som man ville på den tiden, det krävdes 12 månaders tjänstgöring annars fick man betala egen och avlösares utresa.
Det fanns en bild på Styrbjörn i Båtologen för något år sedan i samband
med en kort artikel om timmerbogsering.
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Styrbjörn

Post by Rolle »

En bild kan jag bidraga med men Infon överlåter jag till dom stora pojkarna
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Det var väl Lasse Söderberg som var skeppare. Samma Lasse som var skeppare på våran Viking 1 när hon sjönk utanför Luleå i mitten av 50-talet. Brorsan hans var i maskin men jag har glömt namnet.
Attachments
VIKING 1, ångbåt.jpg
VIKING 1, ångbåt.jpg (18.99 KiB) Viewed 7642 times
Bw
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2005, 08:53
Location: Bengt Westin

Post by Bw »

Om STYRBJÖRN (SHXU – 10365 - 4/2 1963) kan sägas en hel del. Hon byggdes 1923 vid A/S Framnæs Mek. Verksted, Sandefjord som NB 99 Mätte 32,88 x 6,74 x 4,15 m - 218 / 73 enl. SS 1969 och hade en maskin av varvets fabrikat, en trippelångmaskin på 600 Ehk/750 Ihk (13½-22-37½x24 tum).

Byggdes som valfångstfartyg för A/S Ørnen /Søren L Christensen/, Sandefjord som KLO. Köptes till Kungliga Flottan, Stockholm den 26 juli 1935 och tillfördes Västkustens Marindistrikt, Göteborg den 2 sept 1935. Namnet ändrades enl. samma generalorder den 2 sept 1935 till STYRBJÖRN*. Bestyckades med en 37 mm kanon M/98 B, utbytt 1942 mot en 20 mm Lvak M/40 samt en 8 mm LvKsp. Hade 12 mans besättning.
”Orsaken till minsveparen ’Styrbjörns’ kollision i Simrishamns hamnbassäng, varvid en fiskebåt sänktes och två andra fick smärre skador, är närmast att söka i en av för knappa anslag betingad bristande översyn av fartygets maskineri. Till detta resultat kom stationskrigsrätten i Karlskrona häromdagen. Då ingen av fartygets personal kunde anses vara skuld till olyckan blev därför målet avskrivet”. (SST 32-1936). Grundstötte den 16 jan 1940 utanför Torekov och fick svåra propellerskador. Genomgick under åren flera ombyggnader (minsvepare 1935, tender 1948) och kom till slut, 1953 till Göteborgs Örlogsstation och gick där till den 21 jan 1961 då hon köptes för 31 000 kr av Bogseringsbolaget W. Andersson & Co, Holmsund. De lät bygga om henne till civil bogserbåt vid Roos & Hagströms Varv, Göteborg. Sedan Anderssons avvecklats kom hon till Ådalen den 6 juni 1970, inköpt för 76 000 kr av Nils Petter Grimsen, Kramfors och transporterad till Kramfors Bogserbåtar där hon döptes om till BJÖRN*. Bolaget gick i konkurs 1973 och båten drevs av N.P.Grimsens konkursbo. Överbyggnaden köptes av C.W.Christensen, Örnsköldsvik och monterades på dennes lastbåt HAMNFJORD. Resten såldes till Persöner Återvinnings AB, Ystad och enl. ett meddelande av den 25 juni 1974 var hon skrotad.

Jodå, Nisse och Gerda ägde även 9516 ÖRN (1884-Oskarshamn) under många år. Om Nisse kan sägas att han var en styv sjöman och mycket vänlig människa som fortfarande lever, bor i Timrå.

Hälsn. Bw
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Och här är en dålig bild på Örn.
Attachments
Örn.jpg
Örn.jpg (27.52 KiB) Viewed 7531 times
User avatar
Janne Duczynski
Posts: 108
Joined: 03 Jan 2006, 18:31
Location: Falun

Post by Janne Duczynski »

Tack för information om Styrbjörn, Lasse Söderberg hette Skepparn
han var en jävel att köra båt, manövrerade den tunga släden som om
den var utrustad med azipod propellrar.
Vi drog en skock med mudderpråmaar och ett logementsfartyg ("lindön" eller nåt sånt från Kappelsskär till Ekensberg en gång, hur han tråklade in hela menageriet i Hammarbyslussen är för mig fortfarande en gåta trots att jag stog bredvid och bara glodde...
Ser i en gammal sjöfartsbok att jag var i Styrbjörn sommaren 1970, inte 1968 som jag fått för mig.
Post Reply