Bild på fartyg

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
fishermans friend
Posts: 1
Joined: 22 Jun 2017, 21:17

Bild på fartyg

Post by fishermans friend »

Hej, undrar om någon har en bild på min morfars båt från skillinge, SIN 46 Sydpol???
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Bild på fartyg

Post by Torsten H »

Jag kan skaffa ett foto som Gustaf - återkommer.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Bild på fartyg

Post by kapstans »

Toppen , då löser det sig för vår frågeställare! Kände mig säker på den saken då jag hänvisade hit.
Fredrik Ahlman
kentolsson
Posts: 91
Joined: 22 Sep 2011, 06:43

Re: Bild på fartyg

Post by kentolsson »

Sydpol.jpg
I boken "Svenskt Fiske fartyg och folk" finns den med.
Jag skannade bilden, blev väl sådär.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Bild på fartyg

Post by Torsten H »

.. och så här såg den ut som Gustaf. Foto från boken Fiskebåtarna & (och) varven.
Fotot ser ut att vara taget i Fiskhamnen i Göteborg.
Attachments
7322  Gustaf.jpg
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Bild på fartyg

Post by kapstans »

Ni är toppenbra!
Fredrik Ahlman
undranders
Posts: 2
Joined: 27 Nov 2017, 07:39

Re: Bild på fartyg

Post by undranders »

Hej!
Jag är ny här, men jag hittar ingen markering för ett nytt inlägg, så jag fortsätter på en redan befintlig tråd. Rätt eller fel? Var finns i så fall en markering för att starta en ny tråd?

Hursomhelst, i våran släkt är vi ättlingar till dom, far och son Olofsson som en gång drev Lemunda Sandstenstenbrott. Detta var tiden före det togs över av W Abenius. Alltså ganska länge sedan. Det finns inom släkten lite uppgifter och anteckningar om drift och fartyg m.m m.m. Även någon målad tavla finns också med en segelskuta.
En annan medlem av släkten hade hittat ett foto på en loppmarknad av ett fartyg som vederbörande tolkade namnet till Motala, men vi ser ju att det står Vadstena! Personen är lite skumögd och kan ha sett fel, eller varit lite förvirrad och skrivit fel i hastigheten? Bilden och uppgiften kom nyligen i ett brev till mig. Personen tänker sig att det skulle ha varit en av Lemundabåtarna och att bilden skulle vara fotograferad i Göteborg och känner det som en "släkttillhörighet". Jag tror inte det är rätt, men det är min åsikt. Men jag vill inte brutalt avfärda personens "önsketankar", utan att veta mer fakta vad bilden egentligen visar.

Jag har sökt "på hela internet" efter ett fartyg med namnet Vadstena men inte hittat något som stämmer. Vet någon på detta forumet om det har funnits en Lemundabåt som hette Vadstena och är det i så fall rätt fartyg på bilden? Och finns det en möjlighet att bilden skulle vara tagen i Göteborg? Bevis för detta ser personen som att det står en spårvagn i högerkanten på bilden. Jag håller inte med om det. Möjligen med lite god vilja, en vanlig gummihjulsbuss, men knappast troligt.
Jag är uppvuxen i en grannkommun till Göteborg och tycker inte att det stämmer särskilt bra. Jag har visserligen inte sett allt, men det känns ändå inte rätt.

Image
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Bild på fartyg

Post by Torsten H »

Hej Undrandes.
Jag har skickat ett mejl till dig - kolla under Meddelanden uppe under rubriken.
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Bild på fartyg

Post by Klas Andersson »

Jo visst kan det vara VADSTENA på bilden !
Idag är hon ett Väkänt vrak !
Hon sjönk efter en kollision på Vänern strax norr om Vänersborg 1933
Vraket ligger kvar och är Vrakmarkerad på Sjökortet .
jag har nog alla data om henne om det skulle vara intressant ?
Mvh Klas
undranders
Posts: 2
Joined: 27 Nov 2017, 07:39

Re: Bild på fartyg

Post by undranders »

Klas Andersson: Jag tackar för all information.
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Bild på fartyg

Post by Klas Andersson »

skanna0037.jpg
skanna0038.jpg
Mvh Klas
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Bild på fartyg

Post by Torsten H »

Det verkar märkligt, att man fraktade kol från Göteborg till Linköping via Göta kanal, kunde det löna sig?
Förmodligen har de 45 tonnen styckegods i stort sett betalat resan, och de 100 tonnen kol har mera varit 'barlast'.
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Bild på fartyg

Post by Klas Andersson »

Skall troligen vara LIDKÖPING ? , minns nu inte var jag skrivit av uppgifterna ifrån ??
kan ju också vara så jag skrivit fel ,,,, :roll: men tvivlar på det ....

Det fanns bland annat också Zinktackor i lasten ,jag har nämligen hittat några långt nere i leran i lastrummet
Mvh Klas
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Bild på fartyg

Post by Torsten H »

Jag kunde ju kollat i min historik - där står Lidköping.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Bild på fartyg

Post by Skepparättling »

undranders wrote:Hej!
Jag är ny här, men jag hittar ingen markering för ett nytt inlägg, så jag fortsätter på en redan befintlig tråd. Rätt eller fel? Var finns i så fall en markering för att starta en ny tråd?

Hursomhelst, i våran släkt är vi ättlingar till dom, far och son Olofsson som en gång drev Lemunda Sandstenstenbrott. Detta var tiden före det togs över av W Abenius. Alltså ganska länge sedan. Det finns inom släkten lite uppgifter och anteckningar om drift och fartyg m.m m.m. Även någon målad tavla finns också med en segelskuta.
En annan medlem av släkten hade hittat ett foto på en loppmarknad av ett fartyg som vederbörande tolkade namnet till Motala, men vi ser ju att det står Vadstena! Personen är lite skumögd och kan ha sett fel, eller varit lite förvirrad och skrivit fel i hastigheten? Bilden och uppgiften kom nyligen i ett brev till mig. Personen tänker sig att det skulle ha varit en av Lemundabåtarna och att bilden skulle vara fotograferad i Göteborg och känner det som en "släkttillhörighet". Jag tror inte det är rätt, men det är min åsikt. Men jag vill inte brutalt avfärda personens "önsketankar", utan att veta mer fakta vad bilden egentligen visar.

Jag har sökt "på hela internet" efter ett fartyg med namnet Vadstena men inte hittat något som stämmer. Vet någon på detta forumet om det har funnits en Lemundabåt som hette Vadstena och är det i så fall rätt fartyg på bilden? Och finns det en möjlighet att bilden skulle vara tagen i Göteborg? Bevis för detta ser personen som att det står en spårvagn i högerkanten på bilden. Jag håller inte med om det. Möjligen med lite god vilja, en vanlig gummihjulsbuss, men knappast troligt.
Jag är uppvuxen i en grannkommun till Göteborg och tycker inte att det stämmer särskilt bra. Jag har visserligen inte sett allt, men det känns ändå inte rätt.

Image
Tolkar det som du är intresserad av Lemunda i tidningen Länspumpen 1999 nr 3 sidorna 23-33 skriver P-G Winnestad om "Lemunda sandstensbrott och dess fartyg"

Är också rätt intresserad av Lemundas sjöfart då Farfars Farbror med söner var skeppare/sjömän på fartyg där.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Post Reply