K-G Styrman

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Hasse
Posts: 7
Joined: 30 Jul 2005, 17:50

K-G Styrman

Post by Hasse »

K-G Styrman ägde på 70 talet en bogserbåt på Seskarö vet någon mer om denna,var finns den idag, info , bilder MVH Hasse
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Hon låg i evinnerliga tider på Bert Bergströms Varv i Båtskärsnäs och hette Katarina under Styrmans tid. Jag hittar säkert fler uppgifter sen, men innan dess får du säkert sådana av någon annan.
Här får du en länk till Lars Jonssons sida, där du hittar henne bland arbetsbåtar och småbogserare.

http://www.tugboatlars.se/Litenbw28.jpg
Hasse
Posts: 7
Joined: 30 Jul 2005, 17:50

K-G Styrman

Post by Hasse »

Hej tack för svaret Börje . Finns hon fortfarande kvar där.Har du mera info.Vem äger henne idag,är det skrot? MVH Hasse
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Nu ska du få ett par mer eller mindre kvalificerade gissningar av mig. Hon finns inte längre i B-näs och Bert Bergström vet inte var hon tog vägen, så långt säkert.
Hon hette Salmis 1 tidigare och Gunnar Johannesen som var skeppare hos oss i 30 år jobbade där innan han kom till Viking 3. Någon typ av lågvarvig maskin hade hon då, men K-G Styrman satte nog in en Scania 4. Dessutom byggde han en ny styrhytt med tjärpapper på taket.(den på bilden). Efter flottningsföreningens tid tror jag att Olle Larsson hade henne en tid före Runö.
Rättelser och kompletteringar mottages med vördnad.
Bw
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2005, 08:53
Location: Bengt Westin

Post by Bw »

Hej

Följer med intresse Era funderingar om Katrina eller Katarina?. En obekräftad uppgift jag fick för några år sedan sade:
Byggd 1914 vid Karlstads Mek Verkstad (stål) Nb 61
Mått: 13,28 x 3,65 x 0,8 m
Maskin: Bolinders råoljemotor på 25 hk, ersatt 1996 av en Seffle S 110 FV motor på 25 hk.
Hon ska ha byggts för för Torne Älvs Flottningsförening, Haparanda som SAGA. Lär därefter ha haft namnen SALMIS I och ägdes, som Ni också konstaterat, ett tag av Olle Larsson, Haparanda och därefter av K-G Styrman. 1986 låg hon på land i Båtskärsnäs och hette då KATRINA. I feb 1995 köptes det tomma skrovet från en finsk medborgare i Sollentuna till Lindesbergs Turistbåtsförening. Då stod namnet KAMEWA på den ena sidan? Turistföreningen döpte båten till RÅSVALEN och sjösatte henne i juni 1996.
Nu vet jag som sagt inte om detta stämmer. Måtten verkar vara i största laget?
Hälsningar
Bengt Westin
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Okej Bengt, jag går över till bondska igen, trots ditt vördsamma svar.
Jag tycker också att hennes mått inte stämmer. Hon var inte 13 meter, men det fanns en till Salmis "nånting" som vi har sökt efter utan resultat.
Torne älvs Flottningsförening och Olle Larsson är nog rätt, men på en annan båt kanske?
Vi får väl efterlysa en bild av skrovet på den nya skapelsen, för styrhytten har man nog gjort till bastuved.
Bw
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2005, 08:53
Location: Bengt Westin

Post by Bw »

Jo, nog har det funnits några SALMI eller SALMIS. Den första byggdes redan 1855 vid W. Lindbergs Mek. Verkstad & Varfs AB (Södra Warfvet), Stockholm och torde vara identisk med den för Örsundsbro Ångfartygsbolag byggda passagerarångaren ÖRSUNDSBRO. Köptes 1865 av Svansteins Bolag, Haparanda och fick då heta SALMI eller SALMIS. Bolaget blev samma år aktiebolag och båten blev allt mer bogserbåt. Övertogs 1874 av Haparanda Export AB, Haparanda som 1888 var på fallrepet. Båten såldes därför på exekutiv auktion den 27 okt 1888 till Johan A Sällström, Haparanda som efter ett tag överlät till Salmi Ångsågs Intressenter, Haparanda. Okänt öde, möjligen pråm? Hon mätte 22,45 x 3,57 x 1,33 m - 36,77 / 17,96 enligt ett mätbrev 1882. (MB 1882) och hade en ångmaskin ångmaskin (sidohjul) på 65 Ihk. Den andra byggdes 1897 vid J. & C.G. Bolinders Mek. Verkstad AB, Stockholm med för mig okända mått. Hon byggdes för Salmi Ångsågs AB, Haparanda som SALMI och köptes okänt år av Sven Unander, Haparanda och försvann spårlöst! Nu hade Unander en hel del affärer med Finland, och sannolikt såldes hon dit i likhet med av samma Unander ägda STORM.
Post Reply