s/s Aurora brinner i Västerås 1962

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
andha977
Posts: 8
Joined: 24 Nov 2010, 20:45

s/s Aurora brinner i Västerås 1962

Post by andha977 »

ASEA köpte den utrangerade gotlandsbåten Thjelvar 1955 och använde den som logementsfartyg i Västerås, omdöpt till Aurora. Ett par år senare köpte Västerås stad Aurora och lät Frälsningsarmén driva ett härbärge ombord. Efter att ha blivit utdömd sanitärt såldes Aurora till skrotning hos AB Demonteringar i Västerås.
Nedanstående bild finns i sjöhistoriskas samlingar. Den visar uppenbart hur Aurora brinner - gissningsvis i samband med skrotningen. Någon som har mer info om denna brand? Var det ett, inte så miljömedvetet, sätt att förenkla skrotningen, eller var det en olyckshändelse?

undrar Andreas

Image
Helmut Maripuu
Posts: 13
Joined: 27 Aug 2007, 00:11

Re: s/s Aurora brinner i Västerås 1962

Post by Helmut Maripuu »

Det första man gjorde när man skulle skrota båtarna i Västerås var att sätta eld på båtarna för att rensa ut allt brännbart som inte gick att sälja som skrot. Dessutom ville man ha bort alla oljerester som låg i kölsvinet. I min mycket tidiga ungdom brukade vi åka ner till hamnen när det kom in en ny båt för skrotning. Var helt klart Västerås mest spännande lekplats att springa runt i mörklagda passagerarfartyg och klänga i master och lejdare.
Våra föräldrar var inte så förtjusta att vi barn höll till i hamnen. Förutom att man kunde trilla i sjön, slå ihjäl sig, förstöra kläderna när man sprang runt i urbrända fartyg. Dessutom kunde man bli blind om man träffade en sjöman. Tror att dagens föräldrar skulle varna sina barn för Syflis och pedofiler.
Någon som vet vilka fartyg som skrotades i Västerås? Har för mig att minst ett fartyg kom från Stockholms skärgård.
Kommer ihåg att det i det sena 50 talet fanns en större sjunken båt på norra sidan av Kattskär. Om jag inte minns helt fel kan det ha varit en pråm eftersom lastrumsluckan var stor och man fick hålla tungan rätt i mun om man ville gå runt båten. pråmen var tillverkad i trä med plåtbeklädnad på utsidan. För ett tiotal år sedan kunde man se några plåtar som stack upp över vattenytan
Post Reply