Färskt vrak norr om Mariestad

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
örnen
Posts: 120
Joined: 11 Feb 2014, 21:14

Re: Färskt vrak norr om Mariestad

Post by örnen »

OJ OJ OJ!! De filmerna borde visas på SVT som en ren varningsdokumentär.
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Färskt vrak norr om Mariestad

Post by m/s munter »

.... Ja gode gud, nu har ja o frugan kollat alla sex avsnitten.. vet inte vad ja ska säga.. ganska förutsägbart från början till slutet.. jag hoppas på en uppfödning del 7 med mariestadsäventyret!!!!
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Färskt vrak norr om Mariestad

Post by kapstans »

Jag delade filmen på "Sjömansfoton från förr och nu" på Facebook för det är nog en viktig sak att visa. Dessa herrar är ju så optimistiska och har verkligen de goda intentionerna men det blir fasligt fel. Det blir liksom farligt för dem och ev tredje person. Jag tror vidare inte att de är helt allena i erfarenheten utan att fler med skeppsdrömmar kan ha råkat ut för en snarlik upplevelse. Jag hoppas de har en bra försäkring i alla fall så de går skadeslösa ur det här.
Jag har själv aldrig tidigare sett en så god dokumentation av ett nyförvärv likt detta.
Fredrik Ahlman
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Färskt vrak norr om Mariestad

Post by Klas Andersson »

Jag ser normalt aldrig på TV ! men skulle dom köpa in Pastorns produktion ! och visa del 7 så skulle jag garanterat sitta som klistrad framför burken !!
alla hjärndöda serier som går där är inget jämnfört med detta !
Scenen där stackars Ulf ska lägga fast i slussen med rester av en tamp !
och de sen lyckas bli liggande på TVÄREN i en sluss är obetalbar !!
skulle ge mycket för att fått höra kommentarerna på ELFKUNGENS Brygga :lol:

Spänning i väntan på del 7 och varför GUD inte talade om att något skulle gå åt helvete är olidlig !
Försäkring ...? behövs det när GUD skulle talat om ifall nåt dåligt kunde hända ????

Men i väntan på det så har vi del 1 i pastorns nya projekt ! en nice Husbåt !! (tycker han själv ....) :roll:
https://www.youtube.com/watch?v=3lGP9MExoQE
Det framgår inte om GUD initierat även detta köp ? eller nuvarande status ? Den ligger här i Grbbestad ,
är det ingen på Forumet som har koll ? alltså om den sjunkit ? :)

Men den verkar ha en liten aktersnurra ! så han kanske just nu stretar mot strömmen upp i Älven ?
( vi har bara ett Husbåtsvrak på botten av Vänern tidigare vad jag vet :mrgreen: )
Eller så har han kanske drat rätt ut på Nordsjön med kurs mot Karibien ?
allt är nog möjligt för Pastorn och Gud ! .

Kolla gärna ochså Pastorns övriga produktion på youtube ! predikningar och någon sorts privata nyhetsprogram ?
ala, Lasse "Kurtan " Brandeby !! man kan tro att allt är ett skämt ! men så verkar det ju inte vara !! Eller ....?
(Brandeby hade ju ochså en sjunkfärdig skuta han åkte runt med privat några år ! men utan Gud ombord vad jag vet ...)

En fantastisk man Pastorn ! särskilt med tanke på att han verkar behöva en rullstol för att förflytta sig !


TILLÄGG:
Henry J ,skrev att Balder SD 57 kunde vara en byggd 1928 ?
Kan ha fel men jag tror den hamnat i Norge ?
och att Pastorns skuta istället är den här ?
http://www.fao.org/figis/vrmf/finder/!/ ... Bea1fTW06E

SDHL
Nr :12082
byggd 1976 i Karlshamn
Mvh Klas
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Färskt vrak norr om Mariestad

Post by kapstans »

Ja de har ju inget ont uppsåt men det blir väldigt fel och många vitala säkerhetsaspekter ses förbi. Om de nu absolut skulle ha detta objekt skulle man ha haft en besiktning av TS och tagit henne direkt till varv. Men det hade kostat. Skaffa sjökort och annan nyttig utrustning. Därtill skaffat sig behövlig nautisk kompetens.
Jag kan känna att jag tycker lite synd om dem faktiskt, de tog sig lite vatten över huvudet.

Det är ett bekymmer att det står fd fiskebåtar på botten här och där. Likväl båtar som gått under eller kantrat vid kaj. Det skapar dåligt rykte för dem som faktiskt sköter sina objekt, likväl en skepsis mot kommersiella fartygsägare på samma gång. Det finns en anledning till att kommuner inte vill se fartyg vid sina kajer. Många objekt har skapat stora kostnader för det offentliga. Man har tom startat utredning för att förändra regelverket rörande bortforsling av objekt innan den stora olyckan inträffar.

Samtidigt får samhället rycka ut vid två separata tillfällen. Dels vid Kållandsö och dels nu senaste gången. Det belyser vikten av kunskap.

Men det är bra att de dokumenterat sitt förvärv så noggrant för kanske kan det avskräcka någon annan med Västindien drömmarna eller vad det nu må vara. Det är inte bara att trycka på startknappen och fara. Att man kan utgöra en fara för sig själv men också för andra. Därtill ett hot mot miljön om det vill sig illa. Även P&I/försäkring vill ju inte försäkra utrangerade fartyg alla gånger för de vet att risken är hög. Kanske lämnas objektet utan värme en vinter och vips.....

Ja det verkar vara en senare Balder under reg no SD 57. SDHL låter sannolik men maskinen verkar större än de 77 kW som står där i din bifogade info, de poängterar ju V8. Får ta och kika i Sveriges Skeppslista.
Fredrik Ahlman
Henry J
Posts: 12
Joined: 04 Jan 2016, 10:08

Re: Färskt vrak norr om Mariestad

Post by Henry J »

Fel av mig om Balder SD57 hade koll på gamla Balder fram till 2006 men det händer saker på några år.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Färskt vrak norr om Mariestad

Post by kapstans »

Henry J det är lätt hänt, men visst låter call sign SDHL som en trolig kandidat. Eftersom hon ligger på tvären i 3;ans sluss så bör dimensionen stämma med tanke på Vänermaxbredden.
Fredrik Ahlman
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Färskt vrak norr om Mariestad

Post by Jan Schönemann »

Gamla Balder SJUG såldes till Norge och ägdes 2012 i Asker utanför Oslo. På bild har hon trämast. Balder SDHL (med stålmast) måste det vara.
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Färskt vrak norr om Mariestad

Post by Klas Andersson »

Ja ,vad jag kommit fram till ochså , har hittat henne i "Bibeln" :) FISKEBÅTARNA OCH VARVEN
Finns även en bild där ,men då med en äldre hytt
Pastorn säger ju hon är byggd 1977 ,men 76 som det står i boken stämmer säkert bättre ,?
kan ju kanske skilja lite på när hon byggdes och registrerades ochså ?
likaså står det att hon har en Caterpillar V8, skall troligen vara 177 kw ?

(skulle varit oförglömligt ! om man fått stått uppe på kanten och se dessa Guds lärjungar ta sej igenom slussarna ...
allt under att Pastorn bryter ut i sång ? och tillsammans med muslimerna ? hyllar Gud :lol: )
Mvh Klas
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Färskt vrak norr om Mariestad

Post by kapstans »

Ja skeppet får ju sin registeruppgift när hon kölsträcks och det är nog som du säger att leveransen skett året därpå. Likväl låter 177 kW som en mer trolig uppgift och passande maskin för ett fartyg av den storleken.
Det måste ha varit en syn för gudarna i slussen den dagen...
Det skulle vara intressant att få reda på vad som händer i fallet framåt och hur försäkringsbolaget valt att agera.

Om första incidenten från filmen part 6

Jag tog och kikade i JRCC loggen och enligt den blåste det 15 m/s då larmet kom in. Larmet kom för övrigt via Stockholm Radio till JRCC. Våghöjd 2 meter och positionen 2 Nm sydost Hjortens Udde. Enheter till plats Försvarets räddningsbåt på Såtenäs, Rescue 11-03 samt Lifeguard 005.
Fredrik Ahlman
örnen
Posts: 120
Joined: 11 Feb 2014, 21:14

Re: Färskt vrak norr om Mariestad

Post by örnen »

Spännande för ägaren om han inte har någon försäkring på skutan...
Brukar ju vara omöjligt att få gamla arbetsbåtar försäkrade.
Försäkringsbolagen brukar ju kräva besiktning om det överhuvudtaget skall godtas.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Färskt vrak norr om Mariestad

Post by kapstans »

Försäkringsbolagen har aktuarier som kan räkna på risken... Det finns ett fåtal bolag som försäkrar och ja en besiktning är ju en vettig grund. Det är ju lite pga av den här typen av fartygsägare som spiller över på de som sköter sina fartyg och dem som driver småskalig sjöfart.
Man måste ta tag i det här för det är ett alltför frekvent problem.
Fredrik Ahlman
Lars Johansson
Posts: 18
Joined: 01 Nov 2016, 11:48

Re: Färskt vrak norr om Mariestad

Post by Lars Johansson »

Incidenten i bilden med fören rakt mot slussens sidomur erinrar mig om hustruns och min resa med Juno 2010. Vid ingång i en av slussarna vid Trollhättan hade Juno en mindre fritidsmotorbåt framför sig. Ombord ett äldre par. Vid försök att lägga till med babordssidan mot slussmuren vände båten 90 grader med aktern mot slussmuren. Detta löstes av skepparen ombord genom att man seglade dit fören pekade till andra sidan av slussen. Även där vände båten aktern mot slussmuren medan man försökte lägga en tamp i en av krokarna i muren. Lösningen på denna upprepning av problemet blev att åter segla dit fören pekade, tillbaka till den första sidan av slussen.

Då hade en jungman från Juno hunnit traska fram till platsen för att med några goda råd hjälpa paret i motorbåten att fästa den vid krokar i slussmuren med fören i slussens riktning.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Färskt vrak norr om Mariestad

Post by kapstans »

Hjälpsamma personer är underbart och man skall ju hjälpa varann på sjön.

Jag funderar lite på avsnitt 5 i slutet där de nämner att de ligger i en "Industrial estate" och att de inte kunde komma ut genom de låsta grindarna. Sen slutar avsnittet. Avsnitt 6 börjar med att de lägger ut från detta ställe... Detta är ju Vänerhamns hamn i Vänersborg. De befinner sig ju inom ISPS området och nästan märkligt att vaktbolaget inte kommer dit, trots att de blir uppringda.
Fredrik Ahlman
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Färskt vrak norr om Mariestad

Post by m/s munter »

Ja ja tänkte på det samma.. Så bra är terrorövervakningen i våra hamnar..
Borde inte lokaltidningen göra en intervju med ägarna? Eller varför inte "vänernytt" :o pastorns egna tv kanal! På tuben.

Det brukar ju frysa på inne i Mariestassviken vintertid, så man kan kanske göra ett besök snart.
Post Reply