Wiking

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Janne Duczynski
Posts: 108
Joined: 03 Jan 2006, 18:31
Location: Falun

Wiking

Post by Janne Duczynski »

Hej på er bogserings freaks!
Jag tillbringade något år i mitten 60-talet med timmerbogsering i Mälardalen hos Wirens och även hos Grimsen i Kramfors.
På ”Wiking” / ”Orca” sedermera ”Vita Björn” samt ”Styrbjörn”.
Var även en kort sejour i Neptunbolagets ”Mercur”.
Har länge funderat över varför det varit så tyst om denna udda
form av stock transport eller logistik som det heter numera.
Det tvärdog ju i slutet av 70-talet men jag minns det som en härlig tid för oss
som fick chansen att vara med ett tag.
Så hittade jag denna förnämliga sajt där det tydligen finns några reliker
kvar som delar samma intressen.
Jag var styrman och därefter Skeppare i ”Wiking” våren och halva sommaren 1967 tills dispensen för pannan gick ut och sjöfartsverket krävde provborrning av pannan vilket skulle innebära att pannan behövde lyftas ur för att provborra botten av pannan, alternativet var att sänka trycket till 6 kg vilket skulle gör båten oduglig för fortsatt drift.
”Wiking” var gammal och knappast ekonomisk med 8 mans besättning plus att pannan slukade avsevärda mängder olja per dygn så valet var nog enkelt, ”Wiking” lades upp på Ekensberg och Wiren köpte då ”Orca” av Avelins, sedermera omdöpt till Vita Björn och besättningen flyttade över och fortsatte Mo Do kontraktet med timmer bogsering i Mälardalen från Köping/Västerås/Mariefred och Södertälje.
Vi drog släpen till Årstalandet utanför Hammarbyslussen där Wirens ”Kraft” slussade ut ramarna och la ihop släpet vid Lumakajen.
Efter att ”Kraft” gjort sitt kopplade vi igen och drog lassen norrut mot Arholma där vi la
släpen längs några öar i väntan på andra bogserare från Norrland tog över och drog vidare norrut mot bruken.
Resan i Mälaren tog c:a 5-6 dagar, ”Kraft” slussade 2 dagar, resan mot Arholma ungefär 6 dagar.
Det föll sig så fint att vi alltid lyckades pricka in helgen i Stockholm och under tiden som Kraft slussade, förtöjde vi vid hammarbyleden vid Gotlandsterminalen och höll helg.
Kopplade vi på måndag morgon var vi framme vid öarna och färdigförtöjda fredag eftermiddag så vi hann tillbaka till Stockholm i tid för helgen.

Vita Björn var en skitbåt, en gammal konverterad steambåt som man satt en MAK-maskin, en ubåtsmotor som köpts på överskottslager i Kiel.
Omkastningen från fram till back tog nära nog ett decenium, under tiden som jag höll på att sänka samtliga segelbåtar vid Årsta segelsällskap då vi la av släpet utanför Hammarbyslussen.
Man skulle snabbt som fan komma runt och hasta mot slutet av släpet för att trycka upp lasset efter Årsta landet för att stoppa upp egenkraften i dessa enorma släp, ibland upp till 70 – 80 ramar, en ansenlig mängd timmer och dödvikt.Jag saknade Wiking med sin trippelmaskin där man kunde gå från fram till back på bara några sekunder.

Trots att jag var i Wiking nästan 3 månader lyckades jag aldrig ta något exteriört foto på henne och efter att ha sökt på webben aldrig funnit några fakta om båten.
Vad jag minns var hon byggd i Tyskland, hade gått som hjälpfartyg i Antarktis, kom sedan till TB i Stockholm och sysselsattes mestadels i kalktransport från Gotland.
När Wiren köpte henne vet jag heller inte men jag tror att hon skrotades i Ystad 1967 eller 1968.
Det finns någon historia om en Skeppare som allmänt kallades ”Svarte Rudolf” som körde henne lång tid i TB, båten var mycket känd i Stockholm.
Finns det någon av Fallrepets kunniga båtologer som kan berätta mer om Wiking och dess historia och även bidra med några foton.

Bild 1 Vita Björn

Bild 2 Passage av Liljeholmsbron notera lillfittan förtöjd vid släpet och grabbarna beredda med stock för att bära av mot bropelarna ifall det skulle gå snett.Brovakten såg alltid skärrad ut, strax efter passage av bron följer en nära nog 90 graders sväng åt styrbord för att klara Årsta bron.Det gällde att ha full steam för att räta ut släpet.

Bild 3 Författaren någonstans i Skärgården lämplig klädd i pisstofflor...
Attachments
img0042.jpg
Författaren någonstans i skärgården
(184.69 KiB) Downloaded 508 times
Liljeholmsbron
Liljeholmsbron
img005.jpg (128.22 KiB) Viewed 9072 times
Vita Björn
Vita Björn
img003.jpg (161.71 KiB) Viewed 9072 times
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Wiking

Post by Rolle »

Vet inte om det är rätt Wiking
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

Wiking

Post by Rolle »

User avatar
Ulf Jonson
Posts: 37
Joined: 19 Oct 2005, 19:46
Location: Obbola

Wiking

Post by Ulf Jonson »

Hej Janne!
Jag har svårt att tänka mig att maskinen som sattes in i "Graninge" senare " Vita Björn" var upphandlad på något överskottslager i Kiel. Motorn monterades 1956, för övrigt samma år som en exakt likadan , installerades i " Stacke" ( Br Lundqvists rederi). Jag kan hålla med om att omkastningen på maskinen var lite omständig med med lyft av vipparmar och förskjutning av kamaxeln. Detta åtgärdades emmellertid av Wirens i och med att man installerade ny propellerutrustning med vridbara blad (BERGS)
Bw
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2005, 08:53
Location: Bengt Westin

Post by Bw »

Hej
Det lilla jag vet om WIKING är detta. Hon byggdes 1923 av stål vid Wellingdorf Kolbewerft – Stocks & Kolbe GmbH AG, Kiel, mätte 29,66 x 6,45 x 3,48 m - 155,32 / 44.78 enligt ett mätbrev 1926, och var försedd med en av varvet triple-ångmaskin (12 3/16” – 18 9/10” – 30 4/5” x 20 ½”) på 475 Ihk
Byggdes möjligen för Dybbølværft A/S, Düppelfield som VIKING och köptes för 102.500 Goldmark till Sverige den 27 april 1926 av Stockholms Nya Transport & Bogserings AB, Stockholm som samma år fimpade Nya i bolagsnamnet. Hon registrerades som KGDL – 7300 den 16/10 1926, signalbokstäverna ersatta 1933 av SHGW. Vad hon gjorde innan T&B vet jag inte. Den 29 okt 1947 kolliderade hon med motortankfartyget SKANSEN vid Furusund varvid 4 personer omkom. Kollisionen inträffade vid klar sikt och i lugn sjö. VIKING blev svårt ramponerad, men bärgades och inbogserades till Hammarbyvarvet där hon renoverades och återlevererades därifrån den 29 april 1948. Såldes den 7 juni 1961 till Wiréns Rederi AB, Piteå för 125.000 kr och namnet stavades sedan WIKING. Sedan hon tjänat ut köptes hon av Persöner AB, Ystad den 15 aug 1968 för 40.000 kr, och den 19 nov 1968 intygades från Persöner att Wiking nedskrotats.
"Svarta Rudolf" Ljunggren, eller Johan Arvid som han hette (1884-1952) var mycket riktigt skeppare och det var han som var ombord vid den beramade påseglingen ovan. Han blev sig aldrig lik efter detta och gick i land för gott.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Huu, jag har haft datorhaveri och därmed abstinens ett par dagar. Inte riktigt bra ännu, men jag sparkar på "burken" för att få igång maskinen för att liksom Uffe svara på Jannes inlägg.
Vi hade Vita-Björn från 1973 och jag var skeppare där mest hela tiden. En resa som började i Västerås före påsken det året och med mycket "smårackel" som vi säjer i Kalix, men med chiefen Tore Strömbäck i "källaren" några dagar så var allt i ordning.
En riktigt trevlig gammal bogserbåt som fungerade i stort prickfritt hos oss genom åren. Mak hade vi ju också i Storviking och dessa båda båtar gick som klockor i alla år.
Fan va skönt med ett inlägg. Tyvärr måste jag vila en stund p.g.a. varmgång i datorn, men jag kommer igen.
User avatar
Janne Duczynski
Posts: 108
Joined: 03 Jan 2006, 18:31
Location: Falun

Post by Janne Duczynski »

Tack Rolle och BW för bilderna och fakta om Wiking.
En pampig bogserare, helt i klass med Aggö och Balder

Bilden på babordssidan har 2 dörrar strax under bryggan
jag minns inte vilken av dom men den ena var fartygets
skithus placerat på panntoppen med en sluttande durk försedd med
några trappsteg för att ta sig opp på skithusstolen.
Man satt som på en tron, hett som i en bakugn vilket gjorde att dörren
haspades upp för att få lite svalka.
Vi var på väg från Köping med ett delsläp till Västerås då jag såg sightseeing båten Björnön komma akteröver för att passera oss.
I samma ögonblick kommer Chiefen med kurs mot skithuset.
Efter snabbt rådslag med Däcksman ilade jag ner på däck och ställde
mig för om dörren som Chiefen reglat upp med haspen.
Då Björnön fullastad med turister glatt viftande åt mig och
däcksman på bryggan glider förbi lättade jag på haspen och dörren
gled vackert upp och kopplades i dörrhaken.
Passagerarna fick ett generat glatt utseende men fortsatte dock artigt
att vinka medans Chiefen gallskrek som skållad gris.
Så var den dagen räddad.
Attachments
Wiking skithus.jpg
Wiking skithus.jpg (16.43 KiB) Viewed 8842 times
Sven Olofsson
Posts: 62
Joined: 21 Sep 2005, 13:59
Location: Haparandapojke som ankrat i Kisa

Post by Sven Olofsson »

Näckholm hade Vita-Björn liggande i Svartöstaden länge. Var det problem med maskin?

Den hann vara med i en kortare TV-film inspelad i Svartöstaden iaf en film som gick i Bolibompa om jag inte missminner mig.
Post Reply