Dieselmotorn

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Dieselmotorn

Post by Torsten H »

Det ser ut som en tändkule(Gamma?)motordriven kompressor.
User avatar
Micke E
Posts: 130
Joined: 08 Nov 2012, 20:23
Location: Vänersborg
Contact:

Re: Dieselmotorn

Post by Micke E »

Torsten H wrote:Det ser ut som en tändkule(Gamma?)motordriven kompressor.

Misstänkte det, men då är det ont om bilder på någon liten diesel tillverkad i Nynäshamn. Om det nu funnits någon sådan...
Jag har tillgång till hela Oscar Derans efterlämnade arkiv (4-5 hyllmeter). Väldigt mycket intressant korrespondens mellan Derans och Anton Carlsund finns att läsa där, bl.a.


Bifogar bild på världens första dieseldrivna fartyg "Vandal". (1903)
http://www.branobelhistory.com/themes/i ... ical-ship/

Image

Samt bild på världens första (enligt Nobel själva) omkastningsbara dieselmotor för marint bruk. (1905)
Image
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Dieselmotorn

Post by Torsten H »

Fotot på den tändkulemotordrivna kompressorn bör vara taget i Nynäshamn, för det var det svenska Nobel-bolaget, som köpte Gamma-tillverkningen.
Skonaren Dagny, regnr 4598, hade en 64 hk Nobel-Gamma tändkulemotor, 2 cyl 2-t, 284 x 326 mm, tillverkad 1930, insatt 1932. Tydligen har motorn färdigställts någon annan stans än i Nynäshamn.
User avatar
Micke E
Posts: 130
Joined: 08 Nov 2012, 20:23
Location: Vänersborg
Contact:

Re: Dieselmotorn

Post by Micke E »

En till på samma + en glimt i verkstaden...

Image
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Dieselmotorn

Post by zoroaster »

Tittade i pappas gamla papper och där finnes en ritning på en vevstake till en Nobel diesel, men kan inte riktigt hitta vilken typ.

Kommer ihåg under min uppväxt i GBG att pappa var och kikade på en skuta med en Nobel Tänkula som han varit med om att bygga, motorn alltså. någon gång i slutet av 20-talet och detta var på 50 talet han kikade.

D
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Dieselmotorn

Post by Torsten H »

Det låter troligt, för reservdelar kunde man säkerligen köpa i Frederikshavn.
Jag skickar med foton på en Gamma, som är tillverkad i Falun - verkstaden blev senare till ASJ.
Det understa fotot visar en dansk Gamma.
Attachments
Gamma tkm b.jpg
Gamma tkm b.jpg (50.13 KiB) Viewed 12037 times
Gamma tkm aa.jpg
Gamma tkm 2 cyl m backslag.jpg
Gamma tkm 2 cyl m backslag.jpg (41.46 KiB) Viewed 12037 times
Lars M
Posts: 1
Joined: 10 Feb 2018, 10:37

Re: Dieselmotorn

Post by Lars M »

Fantastiska bilder på de gamla Nobeldieselmotorerna. Motorn på första sidan är en 2-takts diesel på 1700 hk vid 110 v/min. Installerades i Zoroaster 1924. Fartyget var på 5100 DWT. Allt enligt Motorship Manual 1927. När man tittar på cylindertopparna så finns rör dragna till ventiler på respektive sida av bränsleventilen. Jag antar det är startluftsventilerna. Förmodligen kunde motorn köras utan luftinsprutning vilket hade varit en vanlig metod lite tidigare. Gissning? Nobeldiesels ritningar m.m. köptes av NOHAB i Trollhättan i mitten av 1920-talet. I slutet av 1940-talet så köptes Atlas motortillverkning till Nohab. Kanske kan NOHAB haft något att göra med montering av de mindre Nobeldieslarna som gick till skutor etc. Också en gissning.
Angående Vandal så hade den en Polar-Nobel 4-takts diesel på 360 hk vid 240 V/min. Reverseringen var elektriskt.
Angående Gammas dieselmotortillverkning i Fredriksham så tillverkades motorerna både i Sverige och Danmark parallellt under ett antal år. Fiskarna kunde köpa delar i Danmark till sina svensktillverkade motorer. JM i Jönköping betalade licensavgifter under de första åren tillverkning men slutade senare eftersom man ansåg att JM hade gjort så många ändringar och förbättringar.
Post Reply