Oaxen V - förlist?

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
mjeanettek
Posts: 2
Joined: 20 May 2015, 20:00

Oaxen V - förlist?

Post by mjeanettek »

Hej,

I dödsboken i Sundsvall dog min pappas moster i ett ångbåtshaveri. Jag kan tuvärr inte finna ut att denna båten har förlist... Någon som känner till hur jag kommer mig vidare?

"Omkommit person drunkning vid ångaren "Oaxen 5" hafveri i Nynäshamn den 4 juli 1918 enligt rapport från poliskommisariekontoret i Nynäshamn den 24 juli 1918. Attest fr p. ämb. i Nynäshamn 10/8 1918."

Mvh Jeanette
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Oaxen V - förlist?

Post by Torsten H »

Båten förliste inte, så det måste vara någon annan typ av olycka. Jag skall kolla, om jag kan hitta något. Du kan läsa om båten här och se foton:
www.tugboatlars.se/OaxenV.htm
båtolog
Posts: 47
Joined: 25 Jun 2012, 11:01

Re: Oaxen V - förlist?

Post by båtolog »

Enl.en tidningsnotis hade Oaxen kommit in i hamnen för att förse sig med ved och anlade en försvarlig däckslast därav,sedan gick den tvärs över hamnen för att hämta pråmar den skulle bogsera då den skulle angöra dessa tog veden överbalansen och hela
bogserbåten kantrade och sjönk på två minuter kaptenen,maskinisten och två man hoppade överbord och simmade iland
kokerskan som fanns inne i däckshytten följde med till botten, orsaken till olyckan torde vara att veden var rå och tyngre än beräknat. notisen fanns i en Gotlandstidning.
mjeanettek
Posts: 2
Joined: 20 May 2015, 20:00

Re: Oaxen V - förlist?

Post by mjeanettek »

Tusen tack, du kommer möjligens inte ihåg tidningen? Det var min pappas moster som avled...
Post Reply