Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

https://www.marinetraffic.com/en/photos ... 007#254597

Så kan en passagerarbåt se ut idag. Glömt är allt med vackert spring och fina master. Hon ligger just nu i hamnen. Säkert inga billiga biljetter där inte.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Var är bryggan. Jag ser bara salonger.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Bryggan är där den skall vara på den här modellen. Precis innan neonstrecken möter varann finner du bryggan. Udda design jo det är det ju men du vet på Megayachter där är ju utseende A och O.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Glovis Passion verkar att ha fått sin last av bilar i Turkiet. Hon har avverkat Medelhavet och befinner sig utanför Lissabon på väg till Bremerhaven. Om hon var uppe i Svarta Havet vet jag inte men hon kommer nu ifrån en hamn Limas utanför Istambul. Andra bilbåtar som legat här och väntat har tidigare tagit den vägen också. Skönt för dem att efter 7 - 8 månader komma igång igen. Få se om det skall ta lika lång tid för Glovis Prestige som ligger här nu. Hon har legat här i drygt 4 månader tror jag.

Det är nog flera fabrikat som har fabriker i Turkiet. Ford, Toyota och BMW tror jag och det är ju en stor nation som vid ett inträde i EU skulle bli den näst största, även i inflytande (har jag läst). Detta är naturligtvis inte aktuellt.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Din hamn ligger väl utmed slingan. Blir intressant att se hur länge Prestige blir kvar hos dig...
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Elegant 007 4874.JPG
Elegant 007 4870.JPG
Elegant 007 4869.JPG
Jag fick några bilder idag på lyxkryssaren Elegant 007. Jag förmodar att sista delen av namnet syftar på James Bond eller finns det någon annan förklaring.

Att det är en lyxkryssare går inte att ta miste på men hon är inte så lyxig att flera personer är sysselsatta med att ta bort svarta fläckar från gummifendrarna. Hon hade en del sådana fläckar. Jag såg också bryggan som jag undrade över. Den har en undanskymd plats och ligger inte särskilt högt. På avstånd ser det ut som man därifrån inte har fri sikt åt alla håll men det kan ju hända att bryggan osynligt går ända ut till fartygssidorna. Det är svårt att förstå deras inställning till havet. Hon är i varje fall inte vacker. Men så är det ju med byggnader också. Fula byggnader har prisats på grund av att arkitekten är berömd.

Hennes IMO är 9334442, hon är byggd 2005 och är skriven i Valetta. Hon står som passagerarfartyg. Hon har legat här en vecka nu vilket aldrig har inträffat med något sådant fartyg. Privata yachter ligger högst några dagar och charterbåtar kortare. Kryssningsbåtar ligger mindre än ett dygn. Här finns nog en del att undersöka.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

https://youtu.be/zw_uhfugzs4
Videon är urusel.

https://www.yachtcharterfleet.com/luxur ... yacht-tabs
Bilderna däremot åskådliggör däremot lyxen som hon står för.

Prislistan hittar jag inte däremot.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Sikten från bryggan blir förstås något skymd av dessa neonribbor men utöver sikt finns ju instrument för att ha full koll på omgivningen. Det är en charteryacht likt många andra, även om den är ganska stor.
Hon är byggd i stål så det är ju ingen glasfiberkonstruktion. Gummimärken kan man leva med. Vad rör priset så är det förstås det vanliga som gäller.... -Den som frågar efter priset-har ändå inte råd...
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ellegant 007 gick idag på eftermiddagen med destination Flisvos. Det är ett område i Aten som ligger vid kusten. Stor marina för att kunna ta emot båtar i denna storlek. Kl 0600 i morgon bitti beräknas hon vara där. Är hon på charter så går det lätt därifrån med taxi till Akropolis. Det ligger ganska nära. Vi får se om hon fungerar som de andra större kryssarna. De förflyttar sig på nätterna och besöker sevärdheter på dagarna. Förra året hade vi en del kryssningsfartyg här. Det var stadigt varje månad 1 eller 2 fartyg. Detta har av någon anledning upphört. Varför vet jag inte men de har väl sina sätt att utvärdera platserna.

Glovis Passion tycks ha kommit in i rytmen nu. Bremerhaven är avverkad och hon är nu på väg till Vigo i Spanien. Där passerade hon strax utanför för ca 2 veckor sedan. (Det är en betydande hamnstad med omfattande handels- och fiskeverksamhet. 292000 invånare i Galicien, Wikipedia). Tyska bilar till Spanien kan man gissa på, väl? Glovis Passion går nu med drygt 18 knop. Försöker väl ta igen för all liggetid det senaste halvåret.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Garanterat ett företag som chartrat in henne, hon har inte större gästbäddskapacitet än 30. Men garanterat en lyxig upplevelse/resa för den som deltar.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Cygnus 9303388 Valetta 4893.JPG
Kronobåt Kalamata 4891.JPG
Den franska kabelläggaren Raymond Crose var här igen i början av veckan. Hon kom på måndag eftermiddag och gick på kvällen igen. Hon kom från hamnen i Frankrike och håller nu på med kabelarbete i Norra Grekland. Just nu ligger hon nästan stilla ca 10 dist NV om ön Lemnos.

Vi hade besök av två enheter ur den grekiska marinen i förgår. Det var två lätt bestyckade och ganska stora fartyg som låg på redden över natten. Jag lyckades få en bild på morgonen när de var på väg ut. Det verkade vara någon form av transportbåtar men de hade en mindre kanon på backen och så såg jag ytterligare en ändå mindre nere på däck. Helikopterplatta på akterdäck fanns det.

Ytterligare ett fartyg har varit här i veckan. En bulklastare med stora kranar, för lyft av containers antar jag. Mycket kraftiga kranar. Cygnus 9303388 från Valetta på väg till Turkiet. Också ett kort besök. Proviantering antar jag. Jag gissar att man hellre provianterar här än i Turkiet.

Glovis Prestige ser ut att ha kommit igång igen. Hon är på väg till Autoport i Turkiet. Det är en ny bilterminal i Marmaraområdet. Det är bara att gratulera att de kommit igång igen. De skall vara där i natt och har bara 40 dist kvar. Så nu blir det kanske tomt utan Glovisbåtar att titta på. Men det kommer säkert andra.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja men se där Glovis kom iväg till slut. Bulkbåten är just en bulkbåt med egna kranar att hantera lasten med. Det är väl första gången du visar upp flottans fartyg i tråden, kanske kommer fler båtar från "grå bolaget" i Grekland vad det lider.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det verkar som kabelläggningen vid Lemnos var klar för Raymond Crose var här en stund idag på morgonen. Det blev bara ett par timmar i hamn. Hon är nu på väg trill Tulon i Frankrike via Messinasundet verkar det som.

Vi hade en annan gäst också. Hon var nästan lika snabb. Kom idag på morgonen och gick på förmiddagen igen. Det var Atlantic Acanthus IMO 9189897, byggd 1999 och med Bahamas flagg. Hon tar 11793 tdw och stod som kommen från Puerto Bolivar i Ecuador. Nu är hon destinerad till Gibraltar. Jag antar att hon lossat någonting, någonstans här i östra Medelhavet. Det är ett kylfartyg så det handlar nog om frukt, bananer kanske. Enligt min mening så är det en vacker båt. Hon gör drygt 17 knop just nu mot Raymond Groze 12,5.

https://www.marinetraffic.com/en/photos ... HUS#470536
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Säkert är det så, du har ju tidigare haft andra besökande kylfartyg i din Bay. Orten ligger ju också längs en väl trafikerad transportkorridor mot Östra Medelhavet. Närmast idealisk om man vill se ett varierat tonnage.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Hade idag ett ärende till hamnens närhet och passade då på att besöka de kinesiska fiskebåtarna. De ligger nu på samma kajplats, den ena utsidan den andra. Bytte några ord med en färgad man som på min fråga berättade att de hade besvär med papper och kan bli kvar här ett tag till. Meningen var annars att de skulle fiska utanför Mauretanien. Om man googlar på detta så nämner någon på Wikipedia att det tillhör de fiskrikaste områdena men hotas av överfiskning av andra länders båtar. Många EU-länder fiskar där också. Det verkar som svenskar och andra skandinaver varit där också (eller är där).

De här båtarna kommer alltså från Sudan där de fiskat i Röda havet och skall ta sig till andra sidan Afrika. Båtarna är i mycket dåligt skick, inga fiskebäckare precis.

Hamnen fylls av problembåtar hela tiden. Nu ligger det sammanlagt 8 mindre fartyg, varav 2 segelbåtar, som har olika problem. En del är beslagtagna av Tullen.
Post Reply