Mesinian Bay, Gr
Re: Mesinian Bay, Gr
Klockan 19 lokal tid ankrade hon utanför farleden väster om piren, drygt 2 distansminuter från land. (Jag ser ingen skala på Marine Traffic idag). Hon har legat här länge nu.
Re: Mesinian Bay, Gr
Det är ju inte första gången Ray Car Carriers har ett fartyg för underhåll i din hamn, vill minnas att det var något år sedan sist. De är väldigt stora på den här typen av tonnage.
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Det är nog Lapis Arrow du tänker på. Hon låg i Kalamata från maj till oktober förra året och hann under den tiden med ett kort besök inne vid kaj och flera provturer ute i Messinian Bay innan hon slutligen gick till Turkiet. Just nu befinner hon sig väster om Gibraltar, på väg från Setubal i Portugal till Valencia.
Re: Mesinian Bay, Gr
Använd zoomen så blir bilden bättre.
Re: Mesinian Bay, Gr
Idag vid lunchtid hade vi besök av ytterligare ett fartyg som kom för service. Det var bulkcarriern JS Yangste som kom från Savona i Italien och var utan last. När man sätter pilen på henne får man upp namnet Madison Eagle. Jag kan tänka mig att hon haft det namnet tidigare. Hon är byggd 2013 och seglar nu med flagg från Marshall Islands. Hon har IMO 9575278. Hon ligger med luckorna delvis öppna och en servicebåt har redan varit där med något som tagits ombord i sling med en av fartygets kranar. Hon är på väg till Novorossiysk i Rumänien dit hon skall anlända den 13 september. Hon låg bara ca en timma och låg utan ankare en bit utanför de tre ankarliggarna. Hon kan ta ombord 63,5 tusen tdw och seglar just nu med 11,6 knop vid den mellersta udden för att gå in i sundet N om Kithira. Därifrån är det den rakaste vägen till Dardanellerna.
Last edited by imar on 09 Sep 2017, 22:56, edited 1 time in total.
Re: Mesinian Bay, Gr
Med förlov sagt, så ligger Novorossiysk allt i Ryssland.
Re: Mesinian Bay, Gr
Ja naturligtvis. Det hörs på namnet om inte annat att det är ryskt. Jag borde ha kollat detta bättre. Tack Torsten.
Re: Mesinian Bay, Gr
Den grekiska tankern gick igår vid solnedgången och är nu på god väg till Egypten för ny last. Glovis Passion har återigen gått ut i Messinian Bay. Samma mönster som hennes syster gjorde innan hon slutligen kom iväg förra året. Kvar ligger bara bulklastaren Manuela utan last. Jag antar att det jobbas febrilt för att förse henne med ett nytt kontrakt.
Re: Mesinian Bay, Gr
Jo det är ju viktigt att hålla båtarna igång, i hamn tjänar man ju inga pengar. Det är ju ändå en handy så det borde väl gå att finna sysselsättning snart. Här kan du ta del av en marknadsrapport som är aktuell. Det är ganska intressant att följa upp och nedgångar samt vad det är som påverkar fraktmarknaden i dessa lite större segment.
http://thebalticbriefing.com/bulk-report/
http://thebalticbriefing.com/bulk-report/
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Efter ytterligare några dygn ute i Messinian Bay med knapp styrfart kom Glovis Passion in i Kalamata hamn tidigt idag på morgonen. Det är fortfarande samma mönster som systern som var här förra året. Kanske inte det allra vackraste fartyg men hon är byggd 2011 och verkar i gott skick. Lyxkryssaren i förgrunden fick nöja sig med kajplats bland bruksbåtarna på grund av att Glovis Passion behagade att komma in i hamnen. En gissning är att hon flyttar ut på redden senast i morgon.
Re: Mesinian Bay, Gr
Bilbåtar är mycket sällan något estetiskt tilltalande även om undantag finns.
Fredrik Ahlman
Re: Mesinian Bay, Gr
Inne i Messinian Bay, alldeles nord om den lilla staden Koroni, ligger sedan ett par dagar ett mindre torrlastfartyg som heter Challanger 1. Hon har Panama flagg och lastar 3050 tdw, byggd 1975 och ändå vid liv. Hennes IMO är 7396642. Hon ligger utan last och har kommit från Hereke i Turkiet och skall till Marsaxlokk på Malta. (Konstigt namn för att vara Malta) Hon har lagt sig strategiskt bra och får från sin ankarplats, i skyddat läge 2 distansminuter från land, en kort distans till Malta. Man ser ibland fartyg som lägger sig där och har de inget att göra i Kalamata med service så varför inte. Hon sparar 20 distansminuters gång. Från vår balkong på övervåningen ser man henne på kvällen med kikare då hon är upplyst. Det är värre i soldiset på dagen.
http://photos.marinetraffic.com/ais/sho ... 2274&size=
http://photos.marinetraffic.com/ais/sho ... 2274&size=
Re: Mesinian Bay, Gr
Ortnamnet kommer från det maltesiska språket, som tillsammans med engelska är de officiella språken på Malta, och har semitisk-arabiskt ursprung enligt Wikipedia.
Re: Mesinian Bay, Gr
Atlantica Seconda fick flytta sig för att bilbåten skulle få kajen där hon låg. Hon är från London, 39 meter lång och är byggd 1971. Släpper man till rätt antal miljoner till underhåll så är det nog inga problem ännu på ett tag. Här har varit flera andra lika välbehållna skönheter. Den här ser ju ut som en båt. 4 dubbelhytter för gäster och 7 besättning. Hon kryssar med 11 knop och 13 knop toppfart. Kraften för detta kommer från 2 Caterpillar om vardera 1013 hk. Hon är inte för charter för tillfället. Kanske kan man tillägga att hon är både designad och byggd i Italien.
Re: Mesinian Bay, Gr
Är den blå, som ligger för om, något att berätta om?