Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Idag på morgonen gick båda bilbåtarna ut från sina ankarplatser. Glovis Passion gick till de yttre delarna av Messinian Bay medan Glovis Prestige fortsatte ytterligare en bra bit längre söderut. Där har de legat hela dagen och de ligger där fortfarande med mycket liten framfart i varierande kurser. Det finns väl nån mening med det som inte jag får ta del av. Glovis Passion kan jag förstå har haft problem med motorn men den andra, "stand by for order"? Ja kanske. Så småningom blir det ju en upplösning på det hela men det verkar ta tid.

Vad jag kan förstå så gick Glovis Prtestige hela vägen från Philadelphia utan last för att hamna här. Kanske går det till så eftersom båtarna endast fraktar bilar. När jag tittade på rederiets uppställning över deras fartyg så var inte dessa två med i listan. Kanske de är under försäljning och dessa manövrar har med detta att göra. Mycket spekulationer nu.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Kanske är de inne för att genomgå någon typ annual survey eller någon annan besiktning alternativt likt du nämner reparation. Du kan gå in och kika på deras status då det kommer till besiktningar tex via någon tjänst såsom Equasis. Du får väl gå fram och fråga på plats eftersom ISPS verkar ju inte högprioriterat i just din hamn, annars blir det lätt spekulation.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Idag på morgonen när man slog upp gluggarna och med kikaren spanade ut över den inre delen av Messinian Bay så såg jag ett litet fartyg som stävade sydvart med måttlig fart. Jag hade inte sett henne komma så hon kom nog under natten. Det visade sig vara Alcon 9006423 som var på väg från Abu Qir i Egypten till Barletta i Italien. Av någon anledning mellanlandade hon här några timmar under natten. Hon tar bara 2225 tdw och hon är registrerad i Panama. Hon kör bara ca 7 knop. Byggd 1991 vilket är ovanligt tidigt man ser numera. En del mindre tonnage och specialfartyg kan ju ha högre ålder än så förstås. Skickar med en bild från Marine Traffic.

http://photos.marinetraffic.com/ais/sho ... 7386&size=

Tankern Abliani från Malta ligger kvar och de båda Glovisbåtarna ligger kvar i den yttre delen av bayen och kör med 2,3 knop just nu.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

I just den storleksklassen dvs mindre coasters får hon nog räknas som modern. Det finns väldigt få fartyg av storleken byggda under 90 talet utan de flesta mindre är från 60-, 70- och 1980 talet. De äldre huggs upp undan för undan. Det går mot större fartyg där ett dubbelt så stort då kan ta en halvlast och ersätta de mindre som försvinner. Lite synd faktiskt för det finns ju hamnar som är så begränsade att de då inte längre kan trafikeras men sådan är ju utvecklingen. Om man ser till själva investeringen så blir det då ekonomiskt bättre att satsa på att bygga ett lite större 4000-5000 ton i förhållande till en båt på 2200. Man har idag ofta lite svårt att få en så liten båt att gå ihop sig, speciellt utan självlossare. Just den här båten har ju en hel del år kvar att ge med tanke på årsmodellen. Kan man dock hitta en trad som just passar tonnaget går det att finna ekonomi.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Tankern Abliani från Malta har just lättat ankar och jag kan i mörkret se att hon tänt gångljusen. Från min balkong ser jag hennes båda topplanternor och bb röda lanterna. I samma andetag kommer Glovis Prestige in för att ankra. Hon gör fortfarande framfart och visar sin sb lanterna men släpper väl draggen vilken sekund som helst. Hennes systerfartyg Glovis Passion kom i eftermiddags och ligger ungefär där som Prestige skall ankra.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det blev Canakkale i Turkiet för Abliani. Det ligger i början av Dardanellerna på den asiatiska sidan.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Det är bra att hon får sysselsättning, i hamn blir det inga pengar för ett fartyg.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Den här lilla skutan med flagg från Tanzania ligger just nu i den yttre Messinian Bay med uppgiften att den är "not under command". Vad betyder det?
Hon heter Alta med IMO 7432305 och är på 1640 tdw. Vad gör hon här? Förresten det är väl bara en bekvämlighetsflagg. Men hon gör inte framfart just nu. Hon är destinerad till Port Au Prince från Paloukia i Grekland. Det ligger på Salamina utanför Pireus.

http://photos.marinetraffic.com/ais/sho ... 3432&size=
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Hon har något problem med att förflytta sig troligen då något haveri på tex huvudmaskinen, elsystemet, kanske en lastförskjutning eller en styrmaskin som inte fungerar. Alltså något som begränsar henne från att manövrera som förväntat. Det är ju då en tacksam information för andra som vistas i närheten.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det ligger nu en mindre bogserbåt alldeles i närheten. Det är Christos VIII som kommit från Perama vid Pireus. troligen för assistans. IMO 9563110 och inte så liten ändå, drygt 25 meter. De ligger en dryg nm från land nu. Alta har knapp styrfart och håller en sydlig kurs som skall hålla henne från land. Fiskebåten Michail ligger också i närheten. Skickar med bild på bogserbåten.

http://www.marinetraffic.com/en/photos/ ... XIII#first
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Alta är nu under bogsering till Kalamata av bogserbåten Christos VIII. Jag skall kunna se dem från mina fönster om en stund.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Då har Alta använt sig av helt rätt signal man klarar inte läget på egen hand.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Alta och Christos VIII 4623.JPG
Klockan 10 lokal tid blev Alta och hennes bogserare synliga framför oss. Dåliga ljusförhållanden men förhållandevis nära. De gick in i hamnen och lade till vid den kajen som inte trafikeras dagligdags. Där ligger hon inte i vägen. Kvarhållna smuggelbåtar brukar ligga där. Bogseraren gav sig iväg klockan 16 och kör rätt söderut med 9,7 knops fart. Bifogar bild på bogseringen.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Samtidigt som bogserbåten stack iväg kom Ling tankern Methane Nile Eagle med IMO 9321770 in för ankring. Hon kom från Fos Sur Mer i Frankrike och var destinerad hit för ankring. Hon har flagg från Bermuda på hela sin 283 meters längd. Ett av de större fartygen som kommer hit. Hon ligger nu i sällskap med Glovis Passion och Glovis Prestige som återvände mitt på dagen efter ett par dagars vistelse i den yttre delen av Messinian Bay.


http://photos.marinetraffic.com/ais/sho ... 2288&size=
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Då kanske vi får se lite närbilder på Alta vid senare tillfälle och höra vad som låg bakom gårdagens haveri.
Fredrik Ahlman
Post Reply