Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Bilbåten Glovis Passion kom in till "sin" ankarplats igen i eftermiddags. Hon har bara legat med mycket liten framfart hela tiden ute så det är något som ändå inte blev bra efter kolvbytet (om man får spekulera). Det blir inget bra årsresultat i år för henne.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Du vet hon kommer iväg förr eller senare. Den tidigare bilbåten som låg i din hamn jäktade ju inte den heller. Tror inte Ray Car Carriers står och faller med denna båt.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Nej jag tror inte heller att Ray Car Carriers står och faller med den här båten. Jag talar bara om båtens resultat. Som du säger så blir det givetvis en lösning så småningom. Som f.d. ekonom och numera sjöfartsintresserad pensionär följer jag gärna alla turerna.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Absolut, jag känner inte bilbåtarnas säsongsvariationer men kanske det sammanfaller som passande tid.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Gaslog Gibraltar har nu spolat vatten genom ankarklysen i en hel veckas tid, varför? Den ligger med ett ankare och den spolar från båda ankarklysen.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Det är nog snarare en kylning än spolning av ankarkätting. Kylning av en HJM eller ett kylaggregat.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Gaslog Gibraltar gick igår mitt på dagen och är nu på väg österut. Hon har inte fått någon destination ännu och befinner sig i farleden nord om Naxos med reducerad fart.

Idag på morgonen, för en kvart sedan, kom bilbåten Glovis Prestige från Philadelphia och fick in i hamnen. Hon blev liggande i hamninloppet en bra stund innan hamnlotsen kom och äntrade från styrbordssidan. Just nu avverkar hon den sista sträckan inne i hamnen. Det är systerfartyg till Glovis Passion som ligger på redden. Vad skall hon göra här? Det får vi se senare tror jag. Jag har ett ärende till stan så jag passerar nog där.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Glovis Prestige 4574.JPG
Glovis Prestige 4571.JPG
Glovis Prestige och Glovis Passion är inte oväntat precis lika stora. De är även byggda båda två 2011. Prestige höll på med en del ombordtagning av proviant och vatten när jag kom dit. Hon hade lite SB slagsida. SB sidport var öppen för spring ut och in. Dom kunde byta namnbrädor om det kniper, så lika är dom. Första gången det legat 2 bilbåtar här. Kan undra varför just Kalamata blivit populärt. Här kommer i alla fall ett par bilder.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ta och kika på Hyundai Glovis hemsida. Kika under shipping och till exempel vilka rutter båtarna betjänar. Din hamn ligger väl bra till och har det rätta priset;

https://www.glovis.net/Eng/main/index.do
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Intressant läsning du anvisade Fredrik. Inget litet rederi precis som gästar oss här i Kalamata med två enheter just nu. Det kom inga från det rederiet för några år sedan.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

De har kanske hittat guld hos er... :D
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

CIMG4585.JPG
Det var regn idag på morgonen när Glovis Prestige gick ut från hamnen och ankrade på redden istället. En unik bild med de två systerfartygen Glovis Passion och Glovis Prestige på samma bild. Tyvärr var det fel ljus. Prestige är den som är närmast kameran och hon har just börjat gira SB för att komma ur farleden till anvisad ankarplats. Hon släppte draggen inte så långt från systerfartyget.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Bilden duger fint. Två fina fartyg.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Igår kom oljetankern Abliani från Malta in och ankrade upp. Hon kom från Trieste och ligger tom här nu. Det är den vanliga storleken på drygt 100 tusen tdw. Den här tar 110 tusen tdw. Den är byggd 2015 och ligger röd och grann i solen i närheten av de båda bilbåtarna. Har dom lågsäsong kanske? Det kom en annan hemlig bulkbåt idag på morgonen. Den syntes inte på AIS när den kom, inte när den låg här och inte efter att den gått. Den var också på lätten. Var den kom ifrån och vart den skulle får jag väl aldrig reda på. Den såg ny ut med sitt svartmålade skrov och vita överbyggnad akter. Fyra stora och höga kranar tronade för om överbyggnaden. Hon kan kanske ta containers med egna kranar. Det är tydligen inte alla som vill tala om var dom är. Det kan man ju förstå i vissa vatten men här i Medelhavet vet jag inte anledningen. Jag hade svårt att utläsa namnet i kikaren men det var ett kort namn på ca 5 bokstäver.

Bild från Marine Traffic blir det däremot på tankern. Ha en bra dag.


http://photos.marinetraffic.com/ais/sho ... 4583&size=
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Fartyget måste ha sin AIS igång och Medelhavet är ju inte att anse som piratområde. Du kan iofs gå in på er hamn och kika vilka ankomster avgångar med inneliggande fartyg som finns noterade, hamnarna brukar ha det på sin hemsida. Nu vet jag inte hur det är nere hos dig men här hemma har vi en lotsinformation på internet som skriver ut status på lotsningar med start och sluttid.
Fredrik Ahlman
Post Reply