Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by zoroaster »

Tack för dina Mesinian bilder, trevligt med Greklands farvatten.
D
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Pacific Highway gick för ett par timmar sedan efter att ha legat uppankrad här i några veckor. Hon går med 17,4 knop kurs 180 grader men har ännu inte skrivit in distinationen. Zueskanalen kanske? Vi får se. Hon har väl fått ett nytt kontrakt på att hämta bilar någonstans.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Kl 11.30 svensk tid har hon saktat ner till 13 knop och ändrat kursen till 27 grader vilket för henne tillbaka till Messinian Bay. Kanske var det en provtur. Vi får se. Hon ligger nu längst ute i bukten i jämnhöjd med den mittersta udden (Kap Tennaron).
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

CIMG2023.JPG
Några timmar senare var hon tillbaka på sin ankarplats. Där ligger hon nu, väl upplyst i nattmörkret. Hoppas kunna få med en bild som jag tog för några dagar sedan.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

AZZURRA_II.jpg
AZZURRA_II.jpg (52.14 KiB) Viewed 21947 times
Alla möjliga farkoster besöker oss här i bukten och hamnen. Sådana som denna brukar det komma några varje år. En del kommer flera gånger på samma år. Det finns ganska många av dem i Medelhavet. Den här kom i förgår men då jag inget ärende hade till stan så har jag lånat en bild. Hon är drygt 40 meter lång med mättalen 482 grt och 142 tdw. Hon är byggd 1988 så hon har åldern inne. Flagga har hon från St Vincent & Grenadines. Hon låg inte kvar i hamnen idag på morgonen och vid en koll på AIS får jag reda på att hon är på väg till Neapel.

Till Kalamata kom hon från Fithiye i södra Turkiet där hon legat över vintern. På väg till västra Medelhavet är Kalamata ett bra stopp för bunkring och proviantering. Skeppshandlare och tankbilar möter naturligtvis upp på kajen när hon kommer så att inte stoppet blir längre än nödvändigt. I förmiddags gick hon med 13,7 knop men de har slagit av på takten till 11,6 nu. Hon skall vara framme i Neapel kl 19 enligt AIS.

Detta är en av de mindre av de större om man säger så. Det kommer ibland liknande farkoster på 80 - 100 meter. Jag pratade med befälhavaren på en sådan 90-metersskuta för ett par år sedan. De gjorde inspektion av propellrarna i hamnen med egna dykare. Under tiden sprang små östasiatiskor och östasiater omkring i ganska stor mängd för ägarnas service.

Annat än de avdankade gamla bogserbåtar och annat som man kan läsa om här på Fallrepet där det mesta går ut på att göra det själv.
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by zoroaster »

Har två minnen från sådan här vita apparater;
Det ena var en som låg vid Stadsgården. Man putsade och putsade. Ingen gick med skor ombord alla hade något som liknade sockiplast på fötterna. Och precis som du skrive så var det en sjujäkla uppassning av "redaren" och hans "något" yngre hustru (ja kanske nåt annat då) Tror jag räknade till ca 15 synliga besättningmedlemmar.
Det andra är en vän till mig som har varit skeppare på liknande båtar. Dom låg någonstans i en medelhavs hamn. Båten intill var även en svensk skeppare på. På denna andra så var inte ägaren ombord men väl hans "fru" som var shopping-galen. Alltså så hade skepparen hand om kreditkorten. Nu lyckades hustrun övertala skepparen om att gå iland och handla. och det blev någor glas vin här å där. Samt ett stort lass med kartonger och kassar från märkesaffärer. Räkning kom givetvis till redaren som blev fly förbannad och avskedade skepparen.
Inga lätta jobb......
D
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

CIMG2036.jpg
CIMG2035.jpg
CIMG2035.jpg (83.95 KiB) Viewed 21926 times
Ganska avvikande bilder mot den förra. Det finns faktiskt ett litet träbåtsvarv kvar här där det byggs en och annan ny båt men många reparationer och mycket underhåll. Man kan få hjälp av varvet om man vill det eller också bara med upptagning.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Delta Ios.JPG
Vos Thalassa.jpg
Vos Thalassa.jpg (53.01 KiB) Viewed 21894 times
Idag kom det en ny tanker och ankrade upp. En bjässe med Grekisk flagg. Delta IOS - Crude Oil tanker på 157.484 tdw och 174 meter lång. Den kom från Frankrike där den kanske gjort sig av med lasten. Kanske en av de större oljetankers som kommer hit. Jag tog bilden från strandvägen tidigt på förmiddagen när inte soldiset hunnit bli alltför besvärande. Byggd 2009.

Det kom även idag på förmiddagen en något ovanligare gäst den var en Offshore Tug/Supply Ship med namnet Vos Thalassa. Den gick igen ny på eftermiddagen och skall till Poti i Georgien. 1678 grt och 59 meter lång, en bjässe i sin klass kanske. 15 maj skall den vara framme så det finns väl gott om tid. Den här bilden har jag lånat för den var för liten från min balkong. Jag skulle gärna vilja haft en närbild men jag kom just åter från min första tur. Den var inne i hamnen och låg några timmar. Bilden är från Valetta. Byggd 2012.

Så hade vi även ett kryssningsfartyg igår och frör ovanlighetens skull liknade den en båt mer än de vanliga. Thomsen Majesty med IMO 8814744 ifall någon vill titta på den. Man kan knappast säga att kryssningsfartygen blir vackrare med året men det finns ibland undantag.
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by zoroaster »

Fina bilder och roligt att se hur livet är där du bor. Trevligt med ett litet varv som tar till vara på små fiskebåtar och andra mindre flytetyg. Förstår att man inte ska bråttom om man vill ha hjälp där kanske.
Bor eller jobbar du hela tiden där?
Det jag kan om grekland och vid mina besök där så är det ett skönt liv. Har varit där både privat och genom jobbet. Dock inte sjöfart. Bodde alltid utanför Aten i Vuoliagmeni. Och besöken i hamnarna var alltid roliga och intressanta.
D
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Vos Thalassa som var i Kalamata igår och avgick på eftermiddagen med destination Poti i Georgien fick jag se en skymt av ikväll på nyhetssändningen på TV. Mytilini nämndes i sammanhanget. Nu ikväll finns Vos Thalassa på ungefär en tredjedels väg på sträckan från ön Evia - Dardanellerna. Anledningen till att hon var med på TV var att hon fick undsätta flyktingar i små båtar som var på väg från Turkiet till Grekland. Avsnittet var kort men jag kände igen fartyget och kunde även läsa namnet.

Detta är händelser som sker dagligen och flyktingarna tas om hand och interneras i läger under mycket spartanska förhållanden i avvaktan på utredning som i många fall kan ta flera år. Grekiska staten får hjälp av EU med kostnaderna för "interneringen", 1 euro per flykting och dygn. Det hörs inte som det skulle vara tilltaget i överkant precis.

Dessa transporter pågick den första tiden enbart med uttjänta skrotfärdiga fartyg som övergavs nära den grekiska kusten med full last av flyktingar. Den senaste tiden har man mer och mer kunnat se överlastade stora snabbgående gummibåtar. Pris per enkelbiljett från 1000 dollar till 8000 dollar beroende på vilken komfort man vill ha på resan.

Även här i Kalamata har man tagit flyktingbåtar i beslag med upp till ca 100 flyktingar gömda ombord i en liten 30 fots segelbåt. För några år sedan när jag nattseglade med en svensk HR 29 från Kithira till Kalamata blev vi uppbringade tidigt på morgonen i Messinian Bay av kustbevakningen som genom sin egen radar och den stora militärradarn på berget hade hållit oss under uppsikt större delen av natten. När de fått se våra svenska pass och båtens handlingar var det naturligtvis inga problem. Eventuellt hade de räknat med ett kap av antingen flyktingar eller narkotika.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

CIMG2110.JPG
Thomsen Majesty var här igår igen med passagerare. Annars är det ganska lungt just nu. Biltransporten ligger kvar och det har dessutom kommit en bulk carrier som heter Prelude. Den låg i förgår ganska nära piren när jag åkte förbi. 150 meter och 24000 tdw, kom ifrån Venedig och dessförinnan Gibraltar och Brasilien. Hon har legat här i drygt en vecka nu, väntar på något som vi inte vet. Byggd 1984 så skrothandlarna börjar väl snart leta efter henne. På långt håll ser hon emellertid ganska bra ut med sin Liberia-flaggt i aktern.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Simone från Freetown som legat här i flera månader gick nu i eftermiddags. Hon har ingen AIS-signal. Hon är väl hemlig. Jag såg henne på avstånd passera. Hon var inte snabbgående precis eller också sparade hon olja. Sakta gick det i alla fall, 5-6 knop kanske. Synd att hon inte går att följa. IMO-numret framgår framgår här tidigare så kanske man kan få reda på hennes destination ändå. Någon som vet?
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Megalohari2141.JPG
Prelude2161.JPG
Prelude gick på förmiddagen en stund efter att jag kunnat ta den här bilden från piren. På AIS-en står det att hon skall till Odessa. Hon gick med kraft söderut ur bukten. Synd att det är för stort avstånd för att få ett bra foto från balkongen. Riktigt fint bogsvall hade hon. Här kommer fotot som jag fick från piren.

Lägger med en bild på en fiskebåt som låg längst inne i hamnen. Den ser övergiven ut men redskapen ligger kvar på däck. Den heter Megalohari och är grekisk. Fritt översatt skulle namnet betyda "Stor glädje". Det fanns tre stycken med det namnet men denna var den som rört sig inom området. Den har nummer NK 305 som är det lokala numret.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Jag är ganska säker på att fiskebåten har nummer MMSI 237366000.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Kul att se lite träbåtar också samtidigt lite roande att de byggs nya. Den tiden är ju tämligen förbi här uppe.
Fredrik Ahlman
Post Reply