Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

CD Bermuda blev ingen långliggare i Messinian Bay. Hon gick igår på förmiddagen mot Sidi Kerir i Egypten. Det ligger i närheten av Alexandria. På en resa till Egypten för några år sedan såg jag oljepumpar lite varstans i havet när vi åkte bil på Sinaihalvön. Att Egypten var oljeexportör tänkte jag inte på just då när vi var på väg till Katarinaklostret i närheten av Sharm el-Sheik.

Sidi Kerir kan ta emot oljetankers upp till 400000 tdw enligt hemsidan på bifogad adress. Man lastar från boj om jag förstått rätt.

http://www.sumed.org/index.php/sumed-sy ... 13-13.html
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

CD Bermuda 4267.JPG
Jag fick en bild på henne i den första solbelysningen på morgonen.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja oljeklumpar har vi tyvärr också här på västkusten nu sedan en bunkring utanför Skagen gick åt skogen natt mot lördagen. Förhoppningen är att KBV skall lyckas fånga upp det mesta innan den ev når kusten. Trevlig bild.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

På åttiotalet och nittiotalet hade vi här ganska ofta olja på badstränderna men sedan väldigt lång tid tillbaka har vi helt oljefria stränder i hela Messinian Bay. Det är svårt att säga när förändringen skedde men det är säkert 15 år sedan. Tidigare fick man vara försiktig med var man satte sig på stranden och man fick även städa rent från stenar med tjära. Nu finns inget sådant. Jag antar att det har att göra med nyare fartyg och skärpta regler. På vår strand har vi tom fått en EU-flagga som markering för att stranden och vattnet håller en hög renhet.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Naturligtvis har allt blivit mycket bättre, det är ju en del i utvecklingen. Idag är det ju ganska sällsynt med oljeutsläpp sett till den stora mängden trafik och bunkringar etc som genomförs. Men självklart kan ett misstag eller materialfel uppstå även idag men sannolikheten att så sker är ju betydligt mindre. Man kan inte gardera sig fullt ut. Kustbevakningen gör nu ett bra jobb utanför Marstrand med hjälp av dansk dito att minimera skadan för miljön. Det är svårt att fånga upp alla små klumpar i ett begränsat utsläpp när det fått spridas några dygn.
Du vet det är ett helt annat miljötänk idag än för kanske 20 år sedan, det är ju bra för vi har ju bara världen till låns och den skall räcka till för kommande generationer också.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Här har varit fritt från ankarliggare sedan den 27 maj då CE Bermuda lämnade. Inga rörelser alls förutom några fiskare som rör sig på nätterna. Idag på morgonen kom Sakura Princess 9358541. Hon kom från Adriatiska havet och är på väg till Istambul. Hon är lätt och behövde tydligen något som var beställt till Kalamata. När jag fick syn på henne låg hon med stäven utåt och några minuter senare var hon på väg. Jag vet inte om hon ens hade ankrat. Det är en oljetanker med Liberia flagg på 105365 tdw och 228 meter lång. Hon är byggd 2007. Detta är ett typexempel på tankers som kommer den här vägen.

http://www.marinetraffic.com/en/photos/ ... CESS#29608

Jag gissar att hon är byggd i Kina.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Hon är faktiskt byggd i Japan av Sumitomo Shipyard. Hon är en tanker av sk Aframax typ. (max 120.000 ton, klarar Panamakanalen) En behändig storlek som kan trafikera de flesta hamnar utan bekymmer. Kort och mellandistanser. Kommer lätt in i Svarta Havet. Så storleken passar ju bra i ditt område.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Efter en veckas bortavaro kom jag hem i lördags. Lika fattigt på båtar som när jag kom är det nu. Bara små hemmafiskare och några besökande långväga segel eller motorbåtar. Vad som däremot återkommer varje kväll - natt är en tydlig himlakropp som av somliga anges som Venus och andra som en sputnik. Min pos är N 37.0066 E 022.1583. Kroppen syns nu UTC 23.00 i bäring ca 253 grader. Någon som kan säga vad det är? Själv tror jag på Venus.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Fisket skall inte underskattas, en viktig ingrediens i den blå sektorn. Vi får hoppas att din vik snart fylls av något intressant fartyg. Stjärnor finns det nog någon annan här som är bättre att svara på.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Venus lyser lika starkt ikväll och på samma ställe. Det är 2 timmar tidigare än i förgår så bäringen är ca 240 grader istället och så står den något högre. Efter att ha läst på så är jag nu övertygad om att det är Venus. Bäringen kommer nog att förändras till ungefär densamma som i förgår vid samma klockslag. Skillnad blir det naturligtvis på grund av att det är 2 dygn senare.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Och Venus är naturligtvis stadig gäst om kvällarna på balkongen med ungefär samma bäring och höjd. (tills vidare i varje fall). Jag kommer att vara borta hela sommaren och räknar med att läget är helt annorlunda i september då jag är tillbaka.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja vi får se. Får önska dig en trevlig resa då och vi ser fram mot nya rapporter från Mesinian Bay efter sommarlovet eller kanske från ditt resmål.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Efter att det varit tomt framför balkongen i närmare tre veckor så dök två fartyg upp samtidigt nästan. Idag på morgonen kunde jag se en stor tanker, Aegean Myth. ligga för ankar. Hon har IMO 9348479 och är byggd 2006, 115 tusen tdw och 248 meter. Hon seglar med Grekisk flagg och kom närmast från Joniska havet där hon troligen lossat någonstans. Kanske i Italien.

Den andra var en lyxkryssare på utgående från Kalamata hamn. IMO 9546772 med namnet Celestial Hope. 47 meter, byggd 2008 och förande flagg från Cayman Island. Hon gjorde god fart redan här i bukten och befinner sig nu, för ankar, i närheten av Mykonos (en bit väster om i en vik). Mykonos har länge varit populärt bland välbeställda greker. Dock har priserna med tiden ökat kraftigt och det är inte särskilt svårt att hitta övernattningsmöjligheter för 500 - 1000 euro per natt. Jag har aldrig varit iland där, bara mellanlandat med färja på väg till Leros för några år sedan.

Däremot har jag varit på Kos i Juli och i Oktober, två skilda världar varav jag föredrar of season. Det är lika dant med de andra populära öarna. Överfullt med europeiska ungdomar varav en del jobbar som inkastare på barerna. Vi hade en segelbåt liggande i Bodrum Turkiet och dit är det bara 1 timma med liten turistfärja från Kos.

Tankern ligger kvar, nu delvis omgiven av ljusfiskare. Kanske får hon ett nytt kontrakt under natten så att hon är borta i morgon. Vi får se.

http://photos.marinetraffic.com/ais/sho ... 2054&size=

http://photos.marinetraffic.com/ais/sho ... 1128&size=
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Se där ja, även på midsommar kommer det besökare till din bukt. Det finns många välbeställda med alla dessa yachter. De betingar ju betydande inköpspriser och än värre driftskostnader, egentligen en rätt dålig affär. Men en del tycks ju ha behov av att visa upp framgången. Om du har lite undanstoppat kan du köpa yachten de vill bara ha 23 milj euro.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Aegean Myth gick för en stund sedan och är nu på väg till Cheyan i Turkiet. Där finns lastningsplats från pipeline som kommer från Baku via Tblisi. Bra sätt att begränsa trafiken genom Bosporen. Eller?
Post Reply