Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ok, det låter vettigare då med namnet. Om man hade haft en kikare som lät mig se den trafiken vid uddarna skulle vara intressant. Jag har förstått att det är mycket trafik där. Jag har besökt de två västligaste uddarna och sett den . Det är också ganska tjockt när man nattseglar genom sundet vid Kithita. Även stora tankbåtar tar den vägen ofta.

Idag kom det en fullastad torrlastare och ankrade på redden. Det är Harma 9065895 på 9455 tdw med Panama flagg. Den skall till Iskenderun i Turkiet som ligger med Aleppo i Syrien i SO på 100 km avstånd och Cypern i SV på 200 km avstånd. Det här är Medelhavets NO hörn. Staden hette tidigare Alexandretta och grundades av Alexander den store (står det på Vikipedia) Där bodde det 185000 invånare år 2012. Fartyget är byggt 1994. Jag skall ett ärende i morgon bitti, kanske jag kan få en bild. Fast jag tvivlar på att hon ligger kvar så länge. Den 18 skall hon vara framme på destinationen.

Det här är alltså en av de mindre som kommer in.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Nya bilder är alltid trevligt. Ja du har ju en del lite större tonnage i den transportkorridoren.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det blev som jag trodde. HARMA gick natten till idag. Hon går med moderata 9,7 knop i rätt ostlig riktning. Just nu i skymningen gick också PGC STRIDENT FORCE ut från bukten. Hon har fortfarande GR KLX (Kalamata) som destination. Hon går med 14 knop redan i bukten inom synhåll. Kanske kommer det ny destination i natt.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Det är ju de själva som knappar in en destination i AIS:en, kanske är hon i charter eller kanske repositionering för bättre charterläge eller "for orders". Vi får se.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det blev Antwerpen (BE ANR) för PGC STRIDENT FORCE.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja se där. Hon är ju en LPG tanker dvs hon är till för gasol så där finns det jobb.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ännu ett servicejobb dök upp för Kalamataborna idag på morgonen. Det var bulkcarriern Bolero (IMO 9162409) som kom in och låg för ankar några timmar på sin väg till Mersin i Turkiet. Hon är byggd 1997 och ser på fotografier fortfarande fin ut. Hon lastar 25000 tdw och är 160 meter lång. Hon gick efter några timmar och befinner sin just nu SO om Kythira med 12,7 knop och kurs 95 grader. Hon hade last inne, vad det nu kan vara. Mersin är idag en miljonstad och ligger NO om Cypern.

http://photos.marinetraffic.com/AIS/sho ... 1604&size=
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Kan tänka mig att ni har en hel del invånare som lever och mår gott på sjöfarten med tanke på ert fina läge. Ja Mersin är en stor containerhamn men även för annat gods. Likväl en relativ närhet till Syrien. Svårt att veta vad de har i lasten.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

CIMG1196.JPG
Kryssningsfartyget Thomson Dream IMO 8407735 kom för en timma sedan och svängde runt inne i hamnen (med viss möda såg det ut som. Hon är 243 meter lång men har väl i gengäld propellrar åt alla håll. Hon är byggd 1986 och har maltesikt flagg. Några år på nacken alltså, vilket inte syns på håll från balkongen. Dom brukar göra veckokryssningar och hon kom närmast från Korfu. Kan inte påminna mig om att hon varit här tidigare men hennes syster Thomson Majesty kom flera gånger förra året. Lyxkryssaren Sapphire fick gå ut på redden och lägga sig.

Utöver kryssaren ser jag just nu en tysk segelbåt på 11 meter som är på ingående och trålaren Maraki som har trålen ute. Jag bifogar en bild på trålaren som jag tog i hamnen för en tid sedan. Den ser ju ganska modern ut. Fisken säljs på marknaden måndag morgon om den inte går till tavernor och restauranger över helgen.

Thomson Dream finns på Marine Traffice på följande adress:
http://photos.marinetraffic.com/ais/sho ... oid=201896
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Ja utseende, modernitet är ju viktigt för ett kryssningsfartyg, det är ju det som lockar till sig kunder. En rostig skorv hade väl knappast lockat många gäster.
Visst fiskebåtar utvecklas även dem, många gånger har de betydligt mer avancerad utrustning ombord än ett handelsfartyg. Nästan lite osportsligt för fisken i havet då den får svårt att komma undan.
Det finns faktiskt en typ av liten kustfiskebåt som jag är starkt imponerad på och det är de elektriska båtarna från Selfa Arctic i Norge. Eldriften gör dem ju ytterst miljövänliga. Denna kom väl 2015. Den har visat sig fungera över förväntan. Jag tror vi kommer få se mycket mer av eldrift i framtiden.

http://www.itromso.no/nyheter/2017/01/0 ... 004906.ece

Kanske du får se sådana båtar snart i en hamn nära dig...

Just batteritekniken och dess utveckling är intressant, den kommer på alla plan. Förra året avhandlade vi ju en batterifärja för skärgårdsbruk på Landgången då den visades upp i Stockholm BB Green.

http://www.bbgreen.info/

För ett par veckor sedan kom Yara och Kongsberg ut med att de hade ett autonomt lastfartyg på gång fullt autonomt 2020 men som börjar trimmas in 2018 med batteridrift.

https://www.km.kongsberg.com/ks/web/nok ... enDocument

Vidare Helsingborg-Helsingörfärjorna med batteridrift

https://www.scandlines.se/om-scandlines ... arjor.aspx

Så det händer nu på alla plan samtidigt. Detta är ju toppen för att minska utsläppen av co2 och annat skadligt i naturen.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ännu en stor tanker ankrade upp i vår bay tidigt idag på morgonen. Det var den Liberiaflaggade CE Bermuda på 158 tusen tdw. Hon kom från Sarroch på Sardinien där hon troligen lossat sin last. Hon är 274 meter lång och byggd 2009. Inga gamla tankers längre verkar det som. Det blir väl några dagars liggetid i väntan på order. Hon är bland de största som ankrar här. Jag kan inte påminna mig att jag sett några större. Fast, jag minns en natt för ca 15 år sedan då vi vaknade när ankarkättingen rasslade ut och ekade i det tomma skrovet på en mycket stor tanker. Tyvärr hade jag inte på den tiden tillgång till någon information så jag vet inte hur stor den var. Jag upplevde den som mycket stor. Att kunna gå in i Medelhavet har väl inga begränsningar i storlek.

Jag skall berätta en annan tragisk historia som inträffade för mycket länge sedan och som vi bevittnade. En tanker av äldre modell på kanske 20 tusen tdw låg uppankrad i vår bay. Man gjorde reparationer ombord och även svetsade. En explosion inträffade så det blev ett stort hål i sidan ovan vattenlinjen. En man omkom omedelbart och en senare på sjukhus. Tankern blev liggande länge och väl. Det blev höst och vi fick en mycket kraftig storm. Hon började dragga och inget hände. Hon draggade längre och längre in mot stranden. När hon befann sig på ett mycket kort avstånd från stranden fick man äntligen igång maskin och kunde med propellern vispande i aktern sakta ta sig ut på djupt vatten medan man samtidigt tog in ankaret. Hennes position i vattnet när hon drev var att hon hela tiden närmade sig stranden med aktern före. Annars hade det inte hjälpt att få igång motorn. Eventuella rättsverkningar känner jag inte till men det tog lång tid innan hon gav sig iväg.

http://www.marinetraffic.com/en/photos/ ... UDA#414204
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Det är klart att du träffar på fräscha tankers. Ingen vill chartra för gamla fartyg.
Det finns en begränsning i Medelhavet för den som vill gå vidare in i Svarta Havet likt vi tidigare haft uppe men det finns ju också en begränsning för Suezkanalen. Det finns ju Suezmax. Fartygslängden har ingen begränsning men det finns en max beam 77,5 meter, max draft 20,1 meter och max airdraft om 68 meter pga att Suez Canal bridge har 70 meters höjd.

Det finns olika risker med sjöfart. Det är alltid tragiskt när någon förolyckas eller skadas. Safety first måste alltid gälla. Man kan aldrig få bort det helt men genom de system för rutiner och utrustningskrav som man tillämpar kan man minimera riskerna. Systemen blir bättre och bättre hela tiden och ökande kravbild. Man tar också lärdom av tidigare incidenter/olyckor för att bli än bättre. Men sett till den totala volymen gods och antalet trafikrörelser är sjöfarten rätt så förskonad och säker i jämförelse med andra transportmedel. Sedan är det ju ett miljövänligt alternativ som inom kort kommer bli än mer miljövänligt tack vare nya regler på miljöområdet. Sverige och Västeuropa ligger långt framme på det planet. Miljövänlig kvalitetsshipping blir ett konkurrensmedel på en marknad med alltmer medvetna kunder.

Det är svårt att jämföra med en olycka som skedde "för väldigt länge sedan" mot idag eftersom så otroligt mycket säkerhetshöjande åtgärder skett med tiden, men olyckor kan alltid ske.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Bortsett från Suez och Bosporen finns det alltså inget som hindrar att en tanker motsvarande "svenska Nanny" skulle ha kunnat komma via Gibraltar med olja och lossat i östra Medelhavet och därefter ankrat i Messinian Bay för vidare order. Långsökt förstås då det borde vara bättre för henne att ankra för order närmare Gibraltar eftersom det är den vägen hon kan komma ut igen.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by Torsten H »

Nanny såldes 1984 till John S Latsis, Piraeus, och fick namnet King Alexander under grekisk flagg. Såld 1998.
Var hon då någon gång i Grekland? Jag minns inte.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

En obekräftad uppgift säger att hon varit upplagd i Elefsis, vilket då skulle bekräfta det.
Fredrik Ahlman
Post Reply