Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Mnjaea, Baku ligger i Kaspiska havet men jag antar att en del lastas i Tblisi men kanske ännu mera i Cheyan och det är då man reducerar trafiken i Bosporen.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det är inte mycket som blir rätt idag. Tblisi ligger inte vid Svarta havet så Scheyan är den naturliga lastningsplatsen för olja från Baku verkar det som. Hur man gjorde tidigare, innan pipelinen, vet jag inte. Olja har väl utvunnits där även tidigare.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by Torsten H »

Mycket olja lastades tidigare ut via Batumi från Baku. Min dator stavar 'Ceyhan', men det borde vara samma plats.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Din dators stavning är bättre Torsten. Nästa besök i bukten ser ut att bli en Bulk Carrier med maltesisk flagg och byggd så nyligen som 2015. Det är Zante med IMO 9727168 på 60 tusen tdw och 200 meters längd. Hon kommer från Adriatiska Havet och har just rundat den västliga udden. Hon håller 39 graders kurs med drygt 12 knop så det kommer nog en kursändring om en stund. Den kom just nu till 22 grader. Förmodar att hon är lätt och skall vänta på order eller service.

Om jag går upp i övervåningen kan jag nog se hennes gångljus i kikaren. Jag återkommer.

http://photos.marinetraffic.com/ais/sho ... 1128&size=
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det gick inte och jag väljer att gå till kojs istället.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Det är inte lätt alla gånger, bättre lycka i morgon.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

22.04 UTC ankrade hon upp utanför balkongen. Hon kom från Venedig med avgång den 22 juni 20.41 UTC. Venedig verkar vara en stor hamn. Undrar just vad hon hade för last dit. Nu är hon lätt.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Strax före 05.00 UTC (lokalt 08.00 gick hon igen. Det var precis så jag hann se att hon fortfarande var målad i orange färg. Hon går nu med drygt 13 knop på 170 grader. Man har fortfarande inte ändrat destinationsorten.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Hon skall till Ashdod i Israel och beräknas anlända den 27 på kvällen. För att lasta vaddå?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by Torsten H »

Fosfat eller pottaska
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Israels största mineralhamn
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

En av de riktigt stora båtarna som kommer hit ibland är just på väg in. Det är Ling tankern Gaslog Seattle IMO 9634086 som kommer från Point Fortin på Trinidad. 285 meter lång och byggd 2013. Bermudaflaggad, 98 tusen grt och 82 tusen tdw. Hon skall ligga strax utanför piren om man får tro forecast. Hon gick från Trinidad den 14 juni.

http://photos.marinetraffic.com/ais/sho ... 9780&size=

Coasters är det ont om nu för tiden och inte heller ser man några kusttankers som tidigare kom varje vecka och lossade olja.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by kapstans »

Jag vet inte exakt hur det är i din hamn men kanske är det säsongsberoende faktorer för trafiken, tex olivskörden eller liknande som skapar behov av transporter.
Nu får du tillfälle att ta bilder då på en lite större tanker.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

En gammal bekant ligger just nu i hamnen. Det är ZOE som var här i december 2015 och lastade järnskrot. Jag befinner mig i Sverige just nu så jag kan inte titta närmare på henne. Förmodligen är hon i Kalamata i samma ärende. Hon lastar 1700 ton så det är ett mindre fartyg.

Ett annat fartyg som legat ankrat i några veckor är Glovis Passion. Carrier står det på AIS. Med det skall förstås Vehicle Carrier för det är en bilbåt. Vi har ju haft ett par stycken här de senaste åren. Inte alltför ofta och relativt sällsynt skulle man kunna säga. Den här är byggd 2011 och seglar under Bahamas flagg. Brist på kontrakt kanske. IMO 9453107.

Ytterligare en ankarliggare kom in igår efter att ha legat långt ute, där vår bay börjar, i ett par dygn. Som destination har hon "for order". Det är Angelo B som för Cypern flagg och har IMO 8515673. Hon lastar 1432 tdw och har egen kran med grips. Eftersom jag inte kan se henne så vet jag inte om hon har last inne. Kanske hon skall lasta skrot och ligger och väntar. Zoe ligger vid lastkajen så hon lastar nog.

I hamnen ligger även en stagsegelskonare på 57 meter. Det är Fleurtje med Panama flagg och MMSI 373602000. Hon kan ta 12 gäster i 8 kabiner. Hon finns även till försäljning för 8,9 miljoner euro. Hon är byggd 1961 så det är väl därför hon inte är dyrare. Hon är alltså 56 år. Det står om henne att hennes motor på 624 hk ger henne en maxfart på 15 knop med cruising speed 13 knop. Kan det vara riktigt? Det låter för mycket. Hon är byggd i stål och aluminium. Hon har tidigare fört grekisk flagg och det skulle inte förvåna om det var en grekisk skeppsredare som ägde henne då. Hon ser ut som en båt.
Post Reply