Mesinian Bay, Gr

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

New Joviality gav sig iväg i natt med sin last av olja. Det var fransmän som betalade mest för den och hon är nu på väg till Antifer i Normandie med beräknad ankomst den 29 september. Hoppas det lönat sig att ligga här i tre dygn.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Det sista som hänt i Messinian Bay är att vi under dagen fick besök av en fullastad bulk carrier vid middagstid. Det var Adastra 9258557 på 46 tusen tdw som med Panama flagg kom och fick service under några timmar. Hon kom från Mendelo på Cape Verde och skall till Tripoli i Libyen. Vad man ev lastade på Cape Verde vet jag inte.

Bilbåten Glovis Passion är återigen ute på provturer i Yttre Messinian Bay. Hon kör på olika kurser med mycket liten fart, just nu 2,8 knop.

Kemikalietankern Atlantis Aldabra som låg ankrad vid Koroni har kört omkring i Yttre Messinian Bay och även längre söder ut i knappt styrfart men har nu ankrat upp vid Kithiras sydliga udde istället.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Kustbevakningen 4447.JPG
Fiskebåt i trä 4451.JPG
Fiskebåt i trä 4450.JPG
Fiskebåt fär plastning 4449.JPG
Häromdagen var jag på varvet i marinan och tittade. Där var full rulle med underhåll av träfiskebåtar och där var även en träbåt som hade börjat få plastkostym. Den som håller på att plastas var en ganska smäcker båt och den var nu helt rengjo0rd för färg och färdig för plastning. Däcket hade redan fått ett första lager av glasfiber. Däremot rörde man inget under däcket. Även Kustbevakningen anlitar varvet för upptagning och underhåll och som synes fick jag även två andra fiskebåtar i trä som höll på att underhållas. Det är nog den sista generationen av träbåtar. Jag kan inte påminna mig om att jag sett någon ny bruksbåt i trä. Men de som finns kommer nog att hänga med i ytterligare 20 - 30 år. Bland fritidsbåtarna är det sällsynt att hitta en träbåt idag.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Atlantis Aldabra, kemikalietankern på 3.500 tdw, har irrat omkring i Messinian Bay sedan den 16 september. Först ankrade hon (utan last) vid Koroni. Det är den västligaste udden. Där låg hon flera dagar. Sedan gick hon ut och irrade omkring på knappt styrfart i flera dygn innan hon ankrade upp söder om Kithira. Där låg hon också i flera dagar. Sedan lättade hon därifrån och gick med styrfart runt igen tills hon idag på morgonen gick in och förtöjde i Kalamata hamn. Skall se om jag kan passera hamnen i morgon om hon ligger kvar.

Bilbåten Glovis Passion kom in till sin ankarplats igår igen. Tydligen stora saker ombord eftersom det tar så lång tid för henne.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Byggnadsår 1954 måste väl vara en hög ålder för en liten kusttanker. Det är Tritonas med IMO 5352381 på 408 tdw som tidigare bl a haft namnen Limenari och Knight Star. Hon har grekisk flagg och befinner sig (enligt Marine Traffice) stopped söder om Kithira sedan den 19 september. Hon kom från Souda på Kreta och skall Keratsini i närheten av Pireus (enligt samma källa). Hon är alltså utanför Messinian Bay men jag tyckte det var intressant med en så gammal båt. Kanske har hon stängt av sin AIS och gått vidare.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by Torsten H »

Tritonas ex Trellefjord, Tankö, xxx, Framvik svenskt regnr 9494, byggd 1954 på Kållandsö. Vattenbåt står det på bryggskärmen på ett foto på Shipspotting.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Atlantis Aldabra 4468.JPG
Atlantis Aldabra 4460.JPG
Här kommer bilderna på Atlantis Aldabra som irrat omkring i Messinian Bay och längre söderut. Hon ligger i hamnen nu och jag hade ärenden i stan som också tog mig förbi hamnen. Vad jag särskilt lade märke till var en samling galonprydda poliser som äntrade landgången med diverse apparater och började samtala med besättningen. En del ur besättningen hade munskydd på sig när de klev omkring på däcket. En polis med galoner, tillsammans med en civilklädd person, fotograferade bulben i fören på nära håll. Hon sticker där hon ligger 2 meter akterut och något mindre förut. För mig verkar det som det hänt något. Men det var inga särskilda restriktioner i hamnen. Jag tog mig in den vanliga vägen och promenerade längs fartygssidan. Något förslag till vad som hänt henne? Imo finns på bilden.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Mr Musti 4464.JPG
Den här 15 meter turkiska segelbåten har nu legat i Kalamata hamn i ca en vecka eller mer. Jag tänkte först att det var en turist men turkar brukar inte komma i segelbåt hit, aldrig hittills i varje fall. Det luktar smuggelbåt på något sätt. Träbåt är det också. Det byggs fortfarande sådana i Turkiet men denna har nog några år på nacken. Jag skall kika på nära håll nästa gång om den är bebodd. Just av den här typen såg jag väldigt många i Turkiet för några år sedan.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Mitt på dagen idag gick Atlantis Aldabra ut från hamnen med sydlig kurs. Hon var snart uppe i 7 knop och tycktes vara på väg. Sent på eftermiddagen var hon återigen på redden och ankrade i samma område som bilbåten Glovis Passion. Där ligger de nu ikväll ca en halv sjömil från varandra och väl upplysta.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Atlantis Aldabra avgick senare på natten och fick idag på förmiddagen ändrad destination. Hon skall till Aliaga i Turkiet. Platsen ligger en liten bit nord om Izmir på turkiska fastlandet. Izmir var den grekbefolkade stad i Turkiet som ödelades av brand i september 1922. Man har fortfarande olika meningar om vilka som anlade branden men en stor del av staden brann ner. Smyrna var det svenska namnet. Atlantis Aldabra skall komma fram den 28 på förmiddagen men finns ännu inte i hamnens ankommande fartyg. Kanske skall hon till varvet som finns där. Det kan ju ha varit något med bulben som blev fotograferad när hon låg vid kaj i Kalamata. Det fanns vissa skador på den som jag inte kan bedöma. Det ger sig i morgon. Därefter lämnar jag nog detta fartyg. Men jag skall försöka se om var hon förtöjer.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Atlantis Aldabra passerade för en timma sedan i sundet syd om Evia och nord om Andros. Hon har ca 103 distansminuter till sin destination och hon skall vara där ca 11.00. Hon går just nu på kurs 46 grader och kommer att passera nord om Xios innan hon girar styrbord mot Aliaga. Hon är alltså i god tid då hon gör drygt 10 knop just nu.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Just nu lade hon till i Petkin Limani, en hamn i Aliaga. Hon var assisterad av en bogserbåt som knödde in aktern till kaj och två tenderbåtar.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Ett lite ovanligare besök hade vi idag då Aegis 1 från Pireus gjorde en mellanlandning på tre timmar. Hon är ett Off Shore Supplyfartyg. Hon kom från Catania Italien och hade för en stund sedan fortfarande destination Kalamata. Hon avgick strax efter 17 och har rundat den västliga udden med en kurs som tar henne i riktning Italien? Hon har IMO 7392957 och är byggd 1974. Hon kom inte på fotoavstånd i det oklara vädret men med ögat såg man tydligt hennes röda färg med vita överbyggnader. Hon såg nyare ut än 1974.

https://photos.marinetraffic.com/ais/sh ... 3934&size=
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

Efter att igår kväll, efter rundningen av Kap Akritas, ha hållit en kurs med riktning mot Italien, finner jag Aegis 1 nu på morgonen med ny destination Iraklion och med kurs 180 grader. Kanske har det dykt upp ett uppdrag där som för henne till Kreta istället för Italien?
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Mesinian Bay, Gr

Post by imar »

CIMG4476.JPG
The attachment aegis 1 past track.tif is no longer available
Här kommer en bild från Marine Traffice på Aegis 1:s rörelser under natten.
Post Reply