Vem var Erik Thun?

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Knut Klinghjert
Posts: 121
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

Vem var Erik Thun?

Post by Knut Klinghjert »

ETAB, Thuntank, Thunbolagen osv. Fartygen ser vi ofta, och familjen Källson hör man talas om.
Men vem var denne Erik Thun som tycks sväva som en osynlig ande över alltihopa?

Resultatet av sökning på Google är mycket magert, och företagens hemsidor ger inga svar.
Det skall ha funnits en Erik Ferdinand Thun (1895-1938) men varken historik eller bilder har jag lyckats hitta.
båtolog
Posts: 47
Joined: 25 Jun 2012, 11:01

Re: Vem var Erik Thun?

Post by båtolog »

Det finns en bok med titeln THUNBOLAGET 1938-1988 författare Jan Davidsson utgiven 1988 där finns historiken du söker.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Vem var Erik Thun?

Post by kapstans »

Det är väl egentligen ett vanligt generationsskifte där man överlåtit verksamheten till någon passande att driva den vidare. Ungefär som Ahlmarks där överlåtelse också skedde på vägen mot nutid. Man får nog betänka att när Erik Thun gick ur tiden fanns det nog betydligen fler redare än idag verksamma så därav tänkbart att man kunde vara mer anonym för massorna.
Fredrik Ahlman
Knut Klinghjert
Posts: 121
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

Re: Vem var Erik Thun?

Post by Knut Klinghjert »

kapstans wrote:Det är väl egentligen ett vanligt generationsskifte där man överlåtit verksamheten till någon passande att driva den vidare.
Nja, generationsskifte vet jag inte, om det är den Erik Thun jag hittat avled han vid 42 års ålder och var elva år äldre än Helge Källson.
De var ur samma generation, kanske släkt eller kollegor?

Jag tackar för tipset om boken "THUNBOLAGET" det är väl bara att börja leta efter den...
User avatar
Micke E
Posts: 130
Joined: 08 Nov 2012, 20:23
Location: Vänersborg
Contact:

Re: Vem var Erik Thun?

Post by Micke E »

Ur Jubileumsboken...
Attachments
Ethun.jpg
Knut Klinghjert
Posts: 121
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

Re: Vem var Erik Thun?

Post by Knut Klinghjert »

Tack för den historiken Micke E. Det var svar på allt jag undrade över.

Helge Källson verkar nästan ha namngett företagen som ett slags äreminne över sin kollega,
när han låter namnet återkomma i flera olika sammanhang, även långt efter Erik Thuns död.
Post Reply