Gambrinus

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Gambrinus

Post by Skepparättling »

För en tid sedan stötte jag på ett socialtmedie på en bild på en akter på något som såg ut som en förstorad lotsbåt av kuttertyp. Hemorten var Motala och bilden var tagen i Motaladocka jag kunde då inte begripa vade det var för fartyg bilden var troligen tagen på 80 talet.
Detta har varit ett hjänspöke tills jag i början av denna vecka sammanstrålade med 2 båtologer från huvudstaden, under dagen pratades det om både det ena och det andra.
Och av någon anledning kom vi in på den fd ölbåten Gambrinus som skulle ha hamnat i Motala på torpedverkstan.
Denna har jag totalt missat, trodde jag hade koll på Vättern... :oops:
Hur som det är nog så att den akter som spökat tidigare är samma fartyg. Tur för mig 2 okända och det hade blivit skamvrån på riktigt.
Vem kan berätta mer om denna Gambrinus? Vart tog hon vägen sen för nu finns hon inte i Motala.
Bifogad är fotad av Anders Winter, då hon låg på varv i Stockholm 1979. För att bli modifierad till sitt nya arbetsområde.
Gambrinus 79 05 09.jpg
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Gambrinus

Post by Torsten H »

Den fick sedan namnet 'FFV 3' och hette därefter 'MOW 3' - mera vet jag inte just nu - jag återkommer.
Barth
Posts: 1
Joined: 20 Feb 2015, 22:04

Re: Gambrinus

Post by Barth »

Hon finns kvar på Saab i Motala. Heter numera UW3, och jag är en av dom som rattar henne emellanåt. Vore kul med fler bilder om det finns!
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Gambrinus

Post by Skepparättling »

Barth wrote:Hon finns kvar på Saab i Motala. Heter numera UW3, och jag är en av dom som rattar henne emellanåt. Vore kul med fler bilder om det finns!
Då kanske det var du i styrhytten denna sommardag ifjol? Själv var jag "degraderad" till däcksman på M/S Pricken. Då Juno Kanalbolagets "grand old lady"drogs av Råssnäsgrundet.
Attachments
PSX_20150226_171752.jpg
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Post Reply