PRÅM?

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Knut Klinghjert
Posts: 121
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

PRÅM?

Post by Knut Klinghjert »

Vad skiljer en pråm från andra typer av fartyg, tex. skepp eller ponton? Hur man än försöker definiera det verkar det alltid finnas undantag,
eller har innebörden av begreppet ändrats under årens lopp?
Eskes
Administratör
Posts: 164
Joined: 28 Jan 2005, 17:18
Location: Stockholm
Contact:

Re: PRÅM?

Post by Eskes »

Nu är jag inte en expert, men en pråm är väll ett fartyg som ej kan gå för egen maskin.
Öven om jag set benämingen motorpråm ibland.

Från Wikepeidia
"Pråm är ett lastfartyg, vanligen utan egen framdrivningsmaskin, avsedd att bogseras. Den har vanligtvis fartygsskrov, men ingen överbyggnad och kan vara flatbottnad och plattgattad i både för och akter. Pråmar kan både bogseras och puffas och förekommer i flod-, insjö- och havstrafik."

//Mattias
Knut Klinghjert
Posts: 121
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

Re: PRÅM?

Post by Knut Klinghjert »

Eskes wrote:Nu är jag inte en expert, men en pråm är väll ett fartyg som ej kan gå för egen maskin.
Öven om jag set benämingen motorpråm ibland.

Från Wikepeidia
"Pråm är ett lastfartyg, vanligen utan egen framdrivningsmaskin, avsedd att bogseras. Den har vanligtvis fartygsskrov, men ingen överbyggnad och kan vara flatbottnad och plattgattad i både för och akter. Pråmar kan både bogseras och puffas och förekommer i flod-, insjö- och havstrafik."

//Mattias
Ungefär så har väl jag också uppfattat det, men så dyker det upp pråmar med egen maskin och/eller överbyggnad.
I andra ändan av spektrat finns en del väldigt pontonlika konstruktioner som kallas pråmar,
därför har jag undrat om det finns någon strikt definition, eller om gränserna är lite flytande.
Post Reply