Skröna?

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Knut Klinghjert
Posts: 121
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

Skröna?

Post by Knut Klinghjert »

GERHARD K verkar ha problem av något slag.
Någon trodde att bilden var tagen i samband med att befälhavaren försökt vända i Fyrisån Uppsala,
som visade sej vara betydligt smalare än fartygets längd.

Sant eller falskt?
Attachments
Gerhard K.jpg
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Skröna?

Post by zoroaster »

Har hört en annan ang Uppsala. Någon skulle lasta vid Lantmännen. Och vände inte utan lastade för att sedan vända. Gick ju inte utan man fick backa ner till inloppet av Fyrisån. Kan detta verkligen vara sant.

D
olofh
Posts: 30
Joined: 16 Jul 2013, 13:13

Re: Skröna?

Post by olofh »

Image
På tal om Skrönor. Läsa fel kan väl alla göra. Har länge undrat om detta är sanning eller skröna,
fartyget som skulle till LIDKÖPING i Vänern men befann sig i Östersjön och skulle
ta sig in till LINKÖPING.
Sanning eller...
Om det är sanning så blev det väl EXTRA dyr rundresa i Sveriges vatten.
olof
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Skröna?

Post by m/s munter »

Som gammal Lischöpingsbo, så är man rätt van vid felhöring när man på telefon ska säga det på rikssvenska ( enklare på dialekt). Kommunen tröttnade tillslut på alla felleveranser, så de ändrade helt enkelt namnet till "Lidköping vid Vänern" på alla vägskyltar runt stan, och på kommunens leveransadress!
L-J
Posts: 156
Joined: 11 Aug 2011, 17:59
Location: Skara

Re: Skröna?

Post by L-J »

olofh wrote:Image
På tal om Skrönor. Läsa fel kan väl alla göra. Har länge undrat om detta är sanning eller skröna,
fartyget som skulle till LIDKÖPING i Vänern men befann sig i Östersjön och skulle
ta sig in till LINKÖPING.
Sanning eller...
Om det är sanning så blev det väl EXTRA dyr rundresa i Sveriges vatten.
olof
Nej det är ingen skröna.
Jag vill minnas det stod i lokalpressen för några år sedan.

Däremot kan jag bidraga med en anekdot från WWII.
En torpedbåt gick via Göta kanal, och när den nådde Vättern på sin färd västerut tände Kapten upp alla motorerna, för att "blåsa ur" dom.
När han nådde Karlsborg, som naturligtvis var underrättade om färden, vägrade brovakten att öppna pga han väntade på en båt
från Motala med hög prioritet....
Brovakten kunde inte få in i sitt huvud att en torpedbåt kunde avverka sträckan i + 30 knop.
Nå det hela löste sig genom att kaptenen vände åter mot Motala, girade 180 grader, och gick med full fart in mot Karlsborg.
Kan tänka mig att brovakten blev lite skakig när han såg båten dundra in mot bron.



L-J
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Skröna?

Post by zoroaster »

En sann historia om transport på väg. Tyvärr ej sjöfart men påminner om fallet med Lischöping.
Runt slutet av 80 och början av 90 talet körde ASG väldigt mycket "startpaket" för SIV (Statens InvandrarVerk).
Fick en beställning på full last, bil + släp med startpaket till Rinkeby, Stockholm av tillverkaren. Bilen for iväg, kom fram till Rinkeby, hittade inte gatuadressen, fick tippset att det finns Rinkeby utanför Örebro, (tippset lämnades av tillverkaren), bilen for mot Örebro, ingen gata med rätt namn fanns. Nytt samtal med tillverkaren som nu visste bestämt att det låg vid Jönåker. Chaffissen for glatt vidare, tillverkaren betalade ju för felen. Men inte fanns det någon gata med rätt namn här heller. Sista samtalet med fabrikören gav resultat; orten hette Rinkaby. Utanför Kristianstad.
Ja där ser man betydelsen av en stakars bokstav.


D
olofh
Posts: 30
Joined: 16 Jul 2013, 13:13

Re: Skröna?

Post by olofh »

Eftersom det kom lite på sidan om sjöfarten så måste jag berätta om en lustig grej nu så här i juletid.
Det har lite anknytning till sjön eftersom det har med Stena i Göteborg att göra.
Nattfärjan från Fredrikshamn kom iland ca 1/2 2 på natten och ombord var det en långtradare (bil och Släp)
fullastad med julgranar som skulle till en motagare i Göteborg. På kajen stod en herre och väntade. När så
dansken kom rullande på kajen så stoppades han av herren som sa att följ mig så visar jag vägen. Dansken
följde villigt med och de kom fram till platsen där de skulle lossa julgranarna. Dansken tyckte det var toppen
att bli av med lasten så fort. Nu kunde han ta morgonfärjan tillbaka. Fraktsedeln blev påskriven när det var
lossat, alla var nöjda.
Dagen efter blev inte så kul för Dansken, leverantören ringde och frågade var julgranarna var för kunden som
hade beställt hade inte fått några. Han försökte att förklara var han hade lossat granarna. Men adressen liksom
stämde inte.
Frågan, vem var det som var så fräck att lura till sig en hel långtradare med julgranar.
Bra förtjänst och iskallt gjort.
olof
olofh
Posts: 30
Joined: 16 Jul 2013, 13:13

Re: Skröna?

Post by olofh »

Sanning eller Skröna? Vem vet vad som händer i "Byssan"?
Chefkocken på det stora passagerarfartyget Gripsholm hatade när det var visning av fartyget för de rika
passagerarna, det hörde till att det var en rundvandring ombord och allt skulle visas inför resorna över Atlanten.
Denna gång så stod Chefkocken i bar överkropp och svetten rann och i munnen dinglade en fimp och på bröstet
rullade han köttfärs så det blev fina köttbullar.
Den fina damen med blåfärgat hår ställde frågan om han gjorde så varje gång. Han svarade att det gjorde han och
att det blev extra god smak eftersom det blev saltsmak av svetten och så här gör jag pannbiff och tog en näve
med köttfärs och körde upp i armhålan och klämde till kastade sedan pannbiffen i stekpannan och
det fräste gott.
Vem vet det kanske är sanning.
olof
olofh
Posts: 30
Joined: 16 Jul 2013, 13:13

Re: Skröna?

Post by olofh »

VÄNERN.
Nu behöver jag lite hjälp från er. Vill gärna få svar på om detta är
en skröna eller sanning.
För några år sedan så var det ett aprilskämt I en tidning om att det skulle
byggas en motorväg rakt over Vänern. Kanske var det någon som trodde på
detta skämt.
Men hur var det egentligen under de kalla krigsåren på -40 talet, gick det lastbilstransporter
över på Vänerns is eller är detta en skröna?
Sjöfarten klarade inte istjockleken sägs det.
Om det är sanning så skulle det vara roligt att se bildbevis.
olof
kentolsson
Posts: 91
Joined: 22 Sep 2011, 06:43

Re: Skröna?

Post by kentolsson »

Att det förekom någon lastbilstrafik mellan Värmlandsnäs och Västergötland tror jag inte. Jag bodde på Lurö från 1953 så jag hade nog hört talas om de i så fall.
Planerna på bro (broar) mellan värmlandsnäs och Kållandsö hörde jag när ja var liten, men jag vet inte hur mycket allvar det var i dessa. Däremot körde man med personbil vilket nedanstående bilder visar. När jag gick i skolan fick man ibland åka skolskjuts hela vägen till Lurö med bil. Jag vet en gång på 50-talet var det några ungdomar som åkte ut från Ekenäs med bil på isen och gjorde föräldrarna mycket oroliga då dom ej kom tillbaka inom rimlig tid. Dock dök dom upp på natten då dom kom landvägen. De hade kommit iland någonstans i Mariestadstrakten och åkt landsvägen hem. Tilläggas kan att det förekom ingen sjöfart på Vänern vintertid.
Attachments
vintervrak_kopiera.jpg
Tuna vid Läckö.jpg
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skröna?

Post by Torsten H »

Den sjunkna ångbåten bör väl vara TUNA, regnr 7098.
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Skröna?

Post by johanmmolin »

Kollat i min nu rätt stora fil med information om "vätternbåtar" och diverse "stulna" bilder från när och fjärran, bland annat från detta forum.

Och där hittar jag samma tidningsklipp om Tuna, som tycks ha grundstött och förlist med cementsäckar norr om Läckö 18 november 1946.

Bärgades uppenbarligen inte förrän nästan exakt 8 månader senare, 19 juli 1947, byggdes om till lastmotorfartyg och hann bli sista fartyg som besökte Munksjön i kommersiell trafik (1974?). Sista trafiken på Vättern blev väl sodatransporter från Danmark till Hammars glasbruk fram till 1976.
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Skröna?

Post by m/s munter »

Så du har bott på Lurö? vilken gård? jag är ju lite släkt med Valter o Rut.

Det är ju mycket vanligt med biltrafik på isarna nuförtiden.. men då i form av rejsande. i kinneviken, Lischöping, har jag varit med om 55cm tjock is och själv kört en mil med bil.
kentolsson
Posts: 91
Joined: 22 Sep 2011, 06:43

Re: Skröna?

Post by kentolsson »

Jag bodde i Stenstacka, jag tror vi träffades där engång då Du var där med Munter.
L-J
Posts: 156
Joined: 11 Aug 2011, 17:59
Location: Skara

Re: Skröna?

Post by L-J »

En notis i lokalblaskorna kommer i åtanke.
Jag vill minnas det var några som gjorde en resa över till Värmlandsnäs i en 140/240 för en 15-20 år sedan.
Måste varit nån isvintern i början av -90talet, då vi hade ca 90cm på Skärvalången här hemmavid och ungefär detsamma på Vänern.
De hade visst med sig långa plankor på takräcket för att komma över rännan upp till Kristinehamn/Karlstad.

L-J
Post Reply