Possitionslista?

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Possitionslista?

Post by imar »

Är det någon som vet om det finns möjlighet att få fram uppgifter om när tremastskonaren Roland anlände till Köpenhamn från Finland runt nyår 1951-1952. De hade lastat trä i Mäntyluoto och gick med den till Köpenhamn. De låg i Finland över jul Men jag saknar uppgifter om när de gick från Finland och när de kom till Köpenhamn.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Possitionslista?

Post by Torsten H »

Försök för Mäntyluoto på www.portofpori.fi och för Köpenhamn på www.byoghavn.dk så borde de kunna leda dig vidare.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Possitionslista?

Post by imar »

Det kan vara värt ett försök att kontakta dessa.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Possitionslista?

Post by imar »

Hej igen!
Det är tydligen så att possitionsangivelser fanns dagligen i GHT och GP. Jag har fått besked från Universitetsbiblioteket i Göteborg att de har dessa tidningar på mikrofilm för den tiden det gäller för mig, alltså januari 1952. Så det blir bara att vänta tills jag kommer till Göteborg nästa gång till försommaren 2014 eller hitta någon som vill gå dit och titta.

Sedan vet jag inte om det är absolut säkert att alla rederier levererade in uppgifterna. I mitt fall gäller det Rederi AB Norrland och ms Roland. Men det får jag se när jag kommer dit.

Jag meddelar detta därför att det kan kanske vara intressant för någon annan som behöver ha fram gamla fartygspossitioner. Mikrofilmerna finns på Sahhällsvetenskapliga biblioteket inom Universitetsbiblioteket på Vasagatan 2A i Göteborg.

Mvh
Ingemar

Torsten, jag har skrivit till Köpenhamns hamn men inte fått svar ännu.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Possitionslista?

Post by Torsten H »

Jag har svårt för att tro, att Ödmark & Anderssons fartyg var med i Göteborgstidningar. Däremot i Svensk Sjöfarts Tidning. Jag skall kolla.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Possitionslista?

Post by imar »

Jag kan berätta att jag idag fick mail från Finland från den kontakt som Torsten föreslog och jag fick besked om att Roland gickfrån Mäntyluoto den 29 december. Allt väl.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Possitionslista?

Post by imar »

Jag kan berätta att jag nyligen fått fram uppgifter om när Roland fanns i Köpenhamn. Enligt dagstidningen Politiken den 8 januari 1952 så låg Roland i Teglvaerkshavnen. Det måste rimligen avse dagen innan tidningen kom ut, alltså den 7 januari. Det är den första dagen Roland rapporteras som inneliggande i Köpenhamn. Listan över inneliggande fartyg finns under rubriken "Skibe i havnen".
Post Reply