Simrishamns hamnport

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
User avatar
Micke E
Posts: 130
Joined: 08 Nov 2012, 20:23
Location: Vänersborg
Contact:

Re: Simrishamns hamnport

Post by Micke E »

Hej,

På hemsidan jag fann bilden låg två andra bilder av hamnen, och två visade sig höra samman om man la ihop dom till en...
Attachments
simrishamn.jpg
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Simrishamns hamnport

Post by Torsten H »

Nu har jag klurat ut, vad det är för en galeas, som ligger på utsidan av Stina. Den hette CAROLINE, 38 brt, 16.33 x 5.22 x1.63 m, 15 hk, byggd 1892 i Nübbel; 1925 såld till Simrishamn och Nils Olsson Hedberg; förlist den 31 mars 1938 på resa Pukavik - Trelleborg med gatsten.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Simrishamns hamnport

Post by imar »

Här kommer äntligen ett par bilder från min resa till Simrishamn.
Den andra är tagen inifrån segelklubben och man ser den gamla yttre piren närmast kameran och utanför den ytterligare en ytterpir som tillkommit senare.

Den första bilden hittade jag i en tidning i biblioteket. Den visar hamnens utseende vid olika tider. Tyvärr har inte den sista ytterpiren kommit med. Man kan lätt förstå var 3-mastskonaren Stina ligger strax innanför hamnporten mellan inre och yttre hamnen på bilderna från 1913 och 1970 vilka är de två högra av de fyra bilderna.

Skillnaden mellan bilderna 1913 och 1970 verkar vara att fiskehamnen har utvidgats på bilden från 1970. Porten har också tagits bort och inloppet där porten satt har vidgats några meter.
Attachments
CIMG1173.JPG
CIMG1171.JPG
Dogge
Posts: 51
Joined: 21 Feb 2010, 13:28
Location: Trelleborg

Re: Simrishamns hamnport

Post by Dogge »

Beträffande stormportarna.
Jag citerar SV ENSK LOTS 1959.
STORMPORTAR.
Vid storm uppstår våldsam sugsjö i Yttre hamnen till följd av det djupa vattnet utanför.
Inre hamnen stängs då av med hjälp av portar, vilka ej öppnas så länge stormen varar.
När portarna till Simrishamns inre hamn är stängda på grund av pålandsstorm visas följande signaler.
Under dager finns två vävcylindrar hissade ; en cylinder under varje nock av rån på en ca 11 m hög signalmast,
vilken står strax ost om mistsignalstationen.
Under mörker finns en lanterna hissad på en ställning, som står 70 m nord om fyren Simrishamn.
Lanternan visar violett fast sken och har 15m höjd ö v.

VARNING. Fartyg, som söker sig in i Yttre hamnen när portarna är stängda, måste ankra upp där
och kan ej under några förhållanden påräkna skydd i Inre hamnen, ty portarna öppnas
icke under pågående storm.

Även Utklippans hamn har stormportar, dock ej använbara.

Mvh Douglas.
Attachments
hppg001.jpg
hppg001.jpg (96.94 KiB) Viewed 5916 times
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Simrishamns hamnport

Post by imar »

Tack för denna fina information Douglas. En uppgift som jag fått att man kunde påkalla uppmärksamhet för att få porten öppnad stämmer väl inte då? Eller? Fanns det något mellanläge då detta var tänkbart?

Hälsningar
Ingemar
Post Reply