Mina knökade sig in i slussen

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Mina knökade sig in i slussen

Post by m/s munter »

Mina kom glidandes på Viken in mot Forsvik och spetsnäset. jag mötte upp med gummit och lotsade genom Spetsnäset och Billströmmen. Väl in i den smala Forsviksslussen blev det stopp! Mina fick ta bort båda träna för att med någon cm tillgodo komma igenom brofundamentet. faktum är att minas bredd överstigen kanalens maxbredd!
Detta till pampig orkester som just var i färd med att inviga det nya konstföremålet intill slussen. Göta Kanals VD och Kommunrepresentanter var där och pratade ( dock ej om den dräktiga damen i slussen) när väl Forsviks intresseförening fick igång micken kunde alla hundratals åskådarna höra om den ålderstigna damen Minas historia av Håkan Fredholm ombord.

på lördagen hjälpte jag till med att få upp toppstängerna igen efter kanalfärden.

mattias
Attachments
DSC_0149.jpg
mins (74).jpg
mins (70).jpg
mins (63).jpg
mins (56).jpg
mins (44).jpg
mins (10).jpg
mins (2).jpg
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Mina knökade sig in i slussen

Post by kapstans »

Härliga bilder på ståtligt fartyg :D
Fredrik Ahlman
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Mina knökade sig in i slussen

Post by Skepparättling »

Sorgligt bara att hon ska behöva rigga ner. Det betyder att vissa hamnar i Vättern inte kan anlöpas. :evil:

22 meter segelfri höjd vad är det för nonsens....
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Mina knökade sig in i slussen

Post by m/s munter »

Sekunden efter bilden akterifrån i Billströmmen så fastnar en stor tallgren i minas rigg!! med följd att det bryts av en bit träd och hela akterdäcket blir "myrrat" ovanifrån!
L-J
Posts: 156
Joined: 11 Aug 2011, 17:59
Location: Skara

Re: Mina knökade sig in i slussen

Post by L-J »

m/s munter wrote:Sekunden efter bilden akterifrån i Billströmmen så fastnar en stor tallgren i minas rigg!! med följd att det bryts av en bit träd och hela akterdäcket blir "myrrat" ovanifrån!
Jamen så bra att hon "rensar" kanalen lite. :wink:

Hon var väldigt nyckfull att segla i laber vind, jag har själv stått till rors och fått känna av det.
Nå, det kunde kanske relateras till ett glapp i kilen till roderstocken, vilket torde vara åtgärdat nu..

L-J
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Mina knökade sig in i slussen

Post by m/s munter »

att tillägga var att det var 3 knops medström i billströmmen så det är mest "flumeride" som gäller.. det gick vägen.
Post Reply