Arbeta i Stuveri, 25 år.

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Arbeta i Stuveri, 25 år.

Post by zoroaster »

För att glädja er (kanske) med mina spridda minnen från min tid i Göteborgs Hamn så startar jag en tråd. Ni är alla hjärtligt välkomna att kommentera:

Bakgrunden;

Läste byggnadsingenjör med lite påbyggnad med sjökapten. Det ena pga av att familjen bodde på en ö och dragningen till havet blev stark, det andra var att man startade ett stort bygge på b ön. Oljelagring i bergrum och Torshamnen.

Första jobbet riktiga jobbet var utsättare i tunnelbygge varvat med lite båtkörning. Sedan köra bogserbåt åt James Contracting.
1969 i januari så tyckte jag väl att man kunde hitta på något annat. Sökte lite olika jobb i Göteborg, men till sista hamnade jag i Skandiaterminalen AB, StA, Fick gul overall vilket markerade förmans tillhörighet. Fanns Gul=förman,blå =tekniker/reparatör, Grön=stuveriarbetare.

Vi var ca 20 anställda + ung lika många stuveriarbetare. Tillkom gjorde blixten vid mycket arbete.
rena pionjärandan rådde.
Det första man fick lära sig var att hålla sig väl med löneavd som bestod av en finska i 40 års äldern som krävde lite uppmuntran, vodka och kärlek.
Nästa var att tullarna.

Ett ansvar jag hade var att se till att de två stuvarna som satt i porten för lastbilar skötte sitt jobb. En per skift.
Man skrev en checkblanket för varje container som passerade och gjorde en optisk kontroll. Antecknade skador sigill osv.
Den ene gick aldrig ut utan kikade ut och skrev vad han såg. Den andre krökade friskt och ofta fyllde chaffissen i blanketten.
På den tiden fanns i princip två Kunder MooreMcCormack och ACL samt lite feederrederier. Bore, Broströms Tender Service och RMS som lossade plåt till Volvo.
En grensletruck, en 20tons gaffeltruck, En containerkran och ca 4 tugmaasters.
Lite små gaffeltruckar 8 ton och nedåt.


ja detta var början på livet i hamnen.

kommer lite då och då

Douglas
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Arbeta i Stuveri, 25 år.

Post by Skepparättling »

Ser fram mot fortsättningen av denna tråd.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Arbeta i Stuveri, 25 år.

Post by zoroaster »

Vi var ju inte så många men man fick lära sig ett och annat original; tex Petter som endast körde grensletrucken, en ilsken djävel som i princip gjorde allt efter eget huvud, fick han en lista av en förman så gjorde han snart om den så att han skulle få det lite lättare. Och så hade vi Åke"Ormen". Åke hade en viss förkärlek till destillerade drycker samt ägde en boa-orm. När Åke var riktigt på lyset fick ormen hänga på en stolpe på vår marka. Detta spred en viss glädje när en och annan kom upp för att käka. Kröggaren (om man kan kalla honom för det) hade varit några resor i afrika och köpt en och annan souvernir och hängt på väggen. Ormen gjorde sig perfekt i miljön. Alla trodde att det var en plastkopia. Och när en extrablixt kom upp tittade på ormen och sa "Fasen vad den ser levande ut" så kröp ormen runt lite och beundraren stack fort som fasen.
Normalst hade Åke ormen runt magen innanför overallen när han körde tugmaster. Vid destillatinköp på någon båt visade han stolt upp boan till besättningarnas förtjusning.


D
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Arbeta i Stuveri, 25 år.

Post by kapstans »

Kul att läsa berätta mer om 25 långa år i underskön hamnmiljö.
Fredrik Ahlman
olofh
Posts: 30
Joined: 16 Jul 2013, 13:13

Re: Arbeta i Stuveri, 25 år.

Post by olofh »

Image
Du skriver 25 år som stuvare det låter bra. Hur gammal tror du att stuvaren
på bilden blev. Detta kallas god arbetsställning på den goda tiden.
olof
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Arbeta i Stuveri, 25 år.

Post by kapstans »

Ja arbetsskadorna borde ha varit mer frekventa förr. Vilken typ av skador dominerade i hamnen? Hur många år kunde man arbeta under sådana här slitsamma förhållanden innan man var "förbrukad"?
Fredrik Ahlman
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Arbeta i Stuveri, 25 år.

Post by zoroaster »

Under de år som jag jobbade så hände det ofta små incidenter. Men även otrevliga saker. Eftersom jag huvudsakligen höll på med containerhantering så kan jag väl räkna upp en del: Klämskador dels händer och fötter under eller mellan burkar. Tappade konor eller twistlocks som givetvis hamnade i skallen eller på fötter. Björnspännare som lossnade och orsakade olika sorter av skador. Överkörda stuvare som kom mellan t ex axlarna på lastbilschassin.
Ryggskador vid tunga lyft. Halk och fallskador.
Visst sjutton slet jobb som det på bilden på rygg och leder. Men de flesta jobba på och klagade inte. När det gällde att stuffa eller strippa containers så var det värsta containers med konserver från Asien med löss stuvade kartonger. Eftersom man använde billig kartong så dammade det som bara sjutton och satte sig i luftrören.
Och visst fanns det hjälpmedel för att inte olyckor och onödigt slit skulle förekomma men som i alla arbeten slarvar man med att använda dessa.

Den värsta olyckan som jag var med om var när hissen i en containerkran rasade ner med två kranförare. Detta pga att er hisswiren blivit isbelagd och bromsen inte fick grepp om denna. Bägge två var totalt mosade efter fallet.

Skall väl börja skriva lite minnen igen.


D
olofh
Posts: 30
Joined: 16 Jul 2013, 13:13

Re: Arbeta i Stuveri, 25 år.

Post by olofh »

Måste berätta om en chaufför från ett Åkeri i Arvika som kom ner till hamnen för första gången och skulle lasta
en 40 fots container. Nu hör till saken att han var inte den trevligaste att ha och göra med, Troligtvis så hade han
talat om hur det skulle gå till och hur ni stuvare skulle göra. Att försöka göra sådana uttalande till "tuffa" stuvare på
-70 talet var nog det sämsta man kunde göra. Ni hade tagit honom åt sidan och läxat upp honom inte handgripligt men
muntligt. När detta var klart så var även containern lastad på hans släp. Han lämnade Göteborg och styrde kosan tillbaka
mot Arvika där han skulle lossa containern. Han backade in till en lastkaj där motagaren stod och skulle öppna container-
dörrarna. Det fanns inga dörrar där bak, "NÅGON" hade nämligen lastat containern åt FEL håll. Dörrarna var i framänden på
släpet. Mycket extraarbete för att komma åt öppningen som ni förstår.
Tror inte att han lastade några fler container efter detta.
En liten fråga till dig D hände sådana saker många gånger?
olof
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Arbeta i Stuveri, 25 år.

Post by kapstans »

Förtsätt gärna och beskriv era erfarenheter från Hamnmiljöerna, det är väldigt trevligt att ta del av och se hur utvecklingen gått framåt under decennierna. Jag skall kanske tillägga att jag har inget "sjukligt" intresse av olyckor eller skador, däremot tycker jag att det är väldigt intressant att ta del av rapporter från incidenter för tyvärr är det ju som så att olyckorna driver fram utvecklingen. Man kan ta lärdom av det som hänt för att förebygga framtida liknande incidenter. Nu tror jag kanske inte att man kan uppnå en nollvision när det gäller fysiska arbeten men man kan nog göra mer både ombord i fartyg och i hamnarna.
Fredrik Ahlman
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: Arbeta i Stuveri, 25 år.

Post by zoroaster »

Det med den "elake" chauffören var inte så ovanligt. Ofta var det ingen riktig handgriplighet utan man munhöggs utav bara sjutton.
Eftersom jag drev åkeri en tid med containertransport så hade man ju ett överläge mot en del andra man visste genvägar , tider osv.

Ibland kunde chaufförerna reta upp tjejerna på ID kontrollen, och sedan vidarebefordrades detta ner till truckföraren. Och så blev det lite si och så.
Kommer ihåg en transportör som skulle hämta två 20´på en trailer. Alltså en med dörrarna bakåt och en med dörrarna framåt. Nu sa chauffören att han ville ha dörrarna bakåt och alltså gick det inte vid framkomst att komma in i den som stod främst på trailern.

Nä Kapstans olyckor skall jag väl inte dra så mycket. Men det kommer många anekdoter.

D
L-J
Posts: 156
Joined: 11 Aug 2011, 17:59
Location: Skara

Re: Arbeta i Stuveri, 25 år.

Post by L-J »

Undertecknad var själv aktiv i transportbranschen på -80talet.

Det första vi fick lära oss var att vara väl förberedda med cigg,
ett paket till rätt person och containerbytet gick som en dans.

Jag vill påpeka att det inte bara gällde hamnarna, kutymen var utbredd bland truckförare i Gbg.
Tom på det stora bilföretaget kunde ett sånt förfarande skynda på lossningen.

Det hände även några gånger att man fick lossa själv, enär att truckföraren var indisponibel pga flytande varor.
Då fick man viska ett ord i nå'ns öra och föraren fick skjuts hem för tillnyktring.
Dagen efter var personen på plats och arbetsför.

Det var nog inte så mycket bättre förr i alla fall.

L-J
olofh
Posts: 30
Joined: 16 Jul 2013, 13:13

Re: Arbeta i Stuveri, 25 år.

Post by olofh »

De kallade honom "Grammofon" och han var billots i Göteborg och han kunde prata för sig. Kanske han var
lite vårdslös med sanningen ibland men detta tror jag på. Han var nere på Guldbergsvasskajen och skulle lossa
ammunition från Norma i Åmotfors, han kom när stuvarna skulle ha frukost. Nu var det sådana lådor så han kunde
lossa dem för hand. Han staplade dem på en pall och satte sig på toppen för att vänta på att få fraktsedeln påskriven.
Nu kom det roliga medan han satt där på lådorna så tände han sin pipa och tog det lugnt och såg aldrig att en herre
grå överrock närmade sig. Herren blev vansinnig på "Grammofon" eftersom han satt på ammunitionslådor och rökte.
Herren i överrock var en SPRÄNGÄMNESINSPEKTÖR som var ute på inspektion. Tror nog att "Grammofon" blev tyst för en
gångs skull.
olof
Post Reply