Forsviks ångsåg

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
bengt1942
Posts: 4
Joined: 28 Mar 2013, 09:25

Re: Forsviks ångsåg

Post by bengt1942 »

Lundbybyggena är väl dokumenterade, så någon sådan är det nog inte. Fler tips, tack!
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Forsviks ångsåg

Post by Skepparättling »

Torsten H wrote:Var ligger de tre båtarna, och vad heter den båten, som ligger innerst?
Till vänster om dåvarande slipen ifrån Bottensjön (den nuvarande ligger inte på samma ställe).

Innanför Thor ligger slupen Storfursten och väntar på att få sin Fenix monterad. Forsviks egen tändkulemotor. Monterades på Storfurstens däck med kedja ner till propelleraxeln.
Ångaren längts in kommer jag inte ihåg i huvudet vilken det är, måste få återkomma.

Men jag vill minnas att på slipen ligger Primus och på högersida om slipen ligger ytterligare 2 alt 3 kanalpesar.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Forsviks ångsåg

Post by Skepparättling »

Skepparättling wrote:
Torsten H wrote:Var ligger de tre båtarna, och vad heter den båten, som ligger innerst?
Till vänster om dåvarande slipen ifrån Bottensjön (den nuvarande ligger inte på samma ställe).

Innanför Thor ligger slupen Storfursten och väntar på att få sin Fenix monterad. Forsviks egen tändkulemotor. Monterades på Storfurstens däck med kedja ner till propelleraxeln.
Ångaren längts in kommer jag inte ihåg i huvudet vilken det är, måste få återkomma.

Men jag vill minnas att på slipen ligger Primus och på högersida om slipen ligger ytterligare 2 alt 3 kanalpesar.
Har nu hittat uppgifterna jag sökte och den efterfrågade längst in är 5178 SS Jönköping ( runt skorstensmärke med 3 kronor vilket var det nu igen? :oops: ), utan på henne Slupen Storfursten som fick motor 1924 jag är ganska säker på att fotona är från det tillfället.
Utan på henne ligger Thor okänt ursprung och öde.
På slipen ligger 1909 Primus. Akter om henne ligger ytterligare en okänd liten bogser/arbetsbåt

Och till höger om slipen 2330 Mf Upperud och längst till höger 4767 SS Sigurd enligt ett tidningsklipp samseglingens sista.
Attachments
Forsviksvarv 5178 SS Jönköping 1590 sl Storfursten Bogs Thor 1909 SS Primus på slip 2330 SS Upperud  4797 SS Sigurd år 1924.jpg
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Post Reply