GammalTorsö skuta.

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
torsövargen
Posts: 46
Joined: 14 Nov 2012, 20:20

GammalTorsö skuta.

Post by torsövargen »

Min morfar Gerhard Johansson född 1890 på Torsö var gammal skeppare. Bland annat var han skeppare på passagerarbåten "Woglinde" och på första Torsöfärjan "Östersundet" Vilket var hans sista. Men han hade en egen skuta också under 1:a världskriget som gick på Vänern, Dalslands kanal - Göta kanal och Östersjön. Skutan kan ha hetat Viking eller Vikingen. (osäkert) Har varit i kontakt med många ang. detta. Bl.a Owe Gullberg i Sjötorp, men det är otroligt svårt att hitta rätt. Det enda Owe hittade var en liten skuta som var inne för reparation på Sjötorps varv 1918 för en summa av drygt 3 000:-, mycket pengar då. Skutan hette Viking, men inga övriga upplysningar. Finns det någon här som har någon upplysning? :?:
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: GammalTorsö skuta.

Post by Torsten H »

Det finns inget registrerat fartyg i 1915, 1917 och 1919 års skeppslistor, som är registrerad på en Gerhard Johansson, Torsö. Det är ju en möjlighet, att han har ägt ett fartyg en kort tid emellan utgivningstiderna för skeppslistorna eller så har fartyget inte varit registreat, och då är det mycket svårare att hitta.
torsövargen
Posts: 46
Joined: 14 Nov 2012, 20:20

Re: GammalTorsö skuta.

Post by torsövargen »

Först vill jag säga tack för ditt svar.
Det tråkiga är att dom som visste något om Gerhards båt, två av mina morbröder,har gått bort. Men man kan läsa i Tidning för Skaraborgs läns minnes text 1977 när Gerhard gick bort, att han hade en skuta som gick på Dalslands kanal osv. Men var den inte registrerad så blir det svårt, det vet jag. Sen vet jag inte hur mycket det spelar in att detta var under kriget? Jag har pratat med många gamla som har gott minne kvar, men det är svårt. Men skam den som ger sig! Hälsningar!
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: GammalTorsö skuta.

Post by Torsten H »

Jag kom att tänka på 851 Vikingen - den såldes från Vättern till Annenäset vid Dalslands Kanal-systemet. Ägare var Ivar Setterberg, Stockholm, som var ungefär = Svenska Silikattegelfabriken. Fast jag hittar ingen G Johansson, som befälhavare; det är först en B C Carlsson och sedan C J Carlsson.
torsövargen
Posts: 46
Joined: 14 Nov 2012, 20:20

Re: GammalTorsö skuta.

Post by torsövargen »

Hej igen!
Det lät ju väldigt intressant annars! Jag skall åka hem till min mor för hon har minnestexten efter Gerhard. Får lägga in den här ifall det hjälper på något sätt.
Det går inte att spåra bakvägen på något sätt? Jag tänker på Woglinde där Gerhard var skeppare från ca. 1925-38. Han var efter det befälhavare på Torsöfärjan Östersundet från 1938-57 då han gick i pension. Jag tror att Gerhard var på Insula vid någon tidpunkt också.

Jag talade med en man från Torsö, Tore Forsell, över 90 år med ett riktigt klart huvud.Han efterträdde Gerhard på Torsöfärjan. Han var inne på Dalsland och pratade om en skuta som kan ha hetat Viking eller Vikingen och som lastade 140 ton.
Har även haft en del kontakter med Lars-Göran Nilsson på Vänermuseet Lidköping. Det sista han skickade till mig var detta:
Skutan Vikingen känner jag till och var vraket ligger.
Vänermuseet har en namnbräda med följande dokumentation:

Namnbräde från båten Vikingen från Otterstad. Långsmal bräda med rundade kortsidor.
Båtnamn och hemort skurna och målade i silverfärg på gul botten.
Brädans färg är annars blå. Hela brädan mycket sprucken och färgen delvis borta.
Galeasen Vikingen ägdes av K. Gustav S. Jonsson, Otterstad, 1918 – ca 1929.
Före det ägd av fadern, Lars Henrik Gottfrid Jonsson, även skeppare, ca 1915 – 1918.
Vrak NV spetsen på Transnäs udde, Noreviken, Kållandsö.

Kan inte hitta Gerhard som skeppare på denna. Men han kan ha gjort sina läroår där som sjöman
och senare gått sjöbefälsskola.



Hälsningar och ett stort tack för att du försöker hjälpa mig!
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: GammalTorsö skuta.

Post by Klas Andersson »

Utöver vraket i Nore viken så vill jag minnas att ett av vraken i Vättern norr om Motala heter Vikingen ,men har inga papper framme just nu .

Föreslår du kontaktar Styrbjörn Uggla 0532-20043
Han bor i Tösse utanför Åmål ,och har mycket bra koll
på detta trar jag ,kan vara värt ett försök !

en annan som kan ha upplysningar är förre lotsen Tore Granath i Lidköping
Mvh Klas
torsövargen
Posts: 46
Joined: 14 Nov 2012, 20:20

Re: GammalTorsö skuta.

Post by torsövargen »

Tack så väldigt mycket för hjälpen Klas. Absolut värt ett försök. Får kontakta både Styrbjörn och Tore. Tänk vad roligt om jag får reda på något. Tack så mycket för hjälpen. Jag får skriva här om jag får reda på något!
Många hälsningar!
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: GammalTorsö skuta.

Post by m/s munter »

Woglinde har nog varit uppe på en äldre tråd från mig... en herre på björknäs varf i skurusundet, göte har en rätt stor modell av wogelinde!
torsövargen
Posts: 46
Joined: 14 Nov 2012, 20:20

Re: GammalTorsö skuta.

Post by torsövargen »

Till Torsten, Klas och M/S Munter. Tack för era inlägg!
Jag har nog haft fel vad det gäller tiden med min morfar Gerhard. Jag har varit och rotat ordentligt i gamla lådor hos mor och jag hittade en hel del intressanta saker. Bland annat en del intyg och ett betyg från:
Stora Strand Ånimskog, Tomas Hallgren – Ingenjör. 1917 – 1919. Gerhard Johnsson var Befälhavare och styrman å Ångfartyget ”Insula”. Tillhörigt firma Setterberg & Co Svenska Silikatfabriken Köpmannebro. Sen står det många fina lovord. Insula var 18,5 meter lång, 3,5 meter bred med ett djupgående på 1,5 meter.
Men han hade redan 29 mars 1912, (22 år gammal) rättighet att utföra visst befäl och 30 sep. 1915 Behörighetsbevis att utöva befäl såsom befälhavare å segelfartyg i inre fart. Kungl. Maj:Ts och Rikets Kommerskollegium. Men någonstans finns skutan ”Viking” men det var antingen mellan 1915-1917 eller mellan ca.1919-1926, efter det var han befälhavare på Passagerarbåten Woglinde till 1938 då han blev befälhavare på Torsöfärjan ”Östersundet” fram till mitten av 50-talet då han gick i pension.
Hälsningar!!!
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: GammalTorsö skuta.

Post by Skepparättling »

Torstens gissning på 851 Vikingen är inte så tokig.
Bland papper jag kommit över kring denna finns:

År 1919 5 juni ny befälhavare Gerhard Johansson Runtorp Torsö f 27 feb 1890.

Detta står det inte ett ord om i Vänerbåtar del 2, och jag gissar att uppgifterna kommer från samma källa.

Skeppslistorna är till stort förtret undrar om vissa uppgifter verkligen stämmer?? I 1913 års Skeppslista står farfars far som skeppare på Vikingen samtidigt som han är skeppare på Carl Gustaf av Harge (1 maj 1911- 1 april 1921 iaf på pappret)

B C Carlsson gick under öknamnet "Storljugar'n"

Här är kommer en bild på Vikingen troligen vid Annenäset
851 Vikingen Annenäset.jpg
MEN Klas Vikingen vrak i Vättern??
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: GammalTorsö skuta.

Post by Torsten H »

Insula var en liten bogserbåt, regnr 6686, byggd 1884 i Kristinehamn av järn, upphuggen 1933 på Annenäset, där Silikattegelfabriken låg. Jag återkommer senare till den. Är det alldeles orimligt, att han kan ha varit bästeman (styrman) på 851 Vikingen, som också till hörde samma bolag?
torsövargen
Posts: 46
Joined: 14 Nov 2012, 20:20

Re: GammalTorsö skuta.

Post by torsövargen »

Svar till Skepparättling.
Detta låter helt fantastiskt, det "är" ju min morfar, född på Runtorp Torsö.
Gud va glad jag blir, och en bild på skutan också! Stämmer detta så är jag evigt tacksam och har du vägarna förbi Mariestad någon gång så hör av dig!
TUSEN TACK!!!
torsövargen
Posts: 46
Joined: 14 Nov 2012, 20:20

Re: GammalTorsö skuta.

Post by torsövargen »

Torsten, du var på rätt väg hela tiden tydligen, tusen tack!
Du får hemskt gärna höra av dig om du har fler uppgifter om "INSULA" också!
Det är så otroligt roligt att ni vill dela med er av all kunskap ni sitter inne med.
Bor du nära Mariestad så hör gärna av dig!
Hälsningar!
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: GammalTorsö skuta.

Post by Jan Schönemann »

Vikingen av Annenäset med bef.havare P.C Carlsson grundstötte och sjönk på 10 meters djup vid Stockholmsgrundet öster om Sävsundets lotsplats 1924-06-22. Bärgades troligen några dagar senare och slopades först 1930.
torsövargen
Posts: 46
Joined: 14 Nov 2012, 20:20

Re: GammalTorsö skuta.

Post by torsövargen »

Hej Jan!
Tusen tack för upplysningen om Vikingen. Ni är så otroligt kunniga på den här sidan. Jag har pratat med Vänermuseet i Lidköping och en hel del andra och så var det hit man skulle vända sig. TACK!
Post Reply