Ägaren till Boa tugs har beslutat att avveckla den svenska bogserbåtsverksamheten rapporterar sjöfartstidningen. Den norska ägaren har sedan starten för 20 månader sedan ständigt skjutit till kapital för att bära upp verksamheten, något man tänker upphöra med. 38 anställda varav 35 ombordanställda har sagts upp. Mycket tråkigt för de drabbade och deras familjer.
Tydligen hade man på gång ett avtal med Petroport i Lysekil, ett kontrakt skulle signeras nästa vecka med 11 års löptid. Kontraktet skulle enligt svenska ledningen mycket snart omvandla röda siffror till svarta. Man misstänker att kappvändningen har andra skäl än enkom ekonomiska då man tidigt kalkylerat med underskott under de första åren.
Nu är åter Svitzer ensam herre på täppan efter att danska Nordane Shipping och nu norska Boa Tugs lämnat den svenska västkusten.
BOA TUGS avvecklar i Sverige
BOA TUGS avvecklar i Sverige
Fredrik Ahlman
Re: BOA TUGS avvecklar i Sverige
Tråkigt, men när dom stora drakarna dansar får småttingarna bara följa med
Håkan Sundström
Re: BOA TUGS avvecklar i Sverige
Viss konkurrens är väl nyttigt framför allt för kunden då det inte sällan medför en mer attraktiv prisbild. Tråkigt att man lämnar området och för de drabbade individerna. Man tycker att de ger upp förvådnadsvärt snabbt bara efter 20 månader. Rimligen tar det längre tid än så att bearbeta marknad och etablera sig fullt ut.
Man undrar hur detta kommer att påverka framtida prisbilden?
Man undrar hur detta kommer att påverka framtida prisbilden?
Fredrik Ahlman
Re: BOA TUGS avvecklar i Sverige
Tråkigt. Men man borde väl räknat med i alla fall ca 3 års starttid tycker jag. Att dra igång en konkurerande verksamhet och få ta kunder från kunkurenten är ju inte gjort i en handvändning, för kunde man ju göra det vid en skaplig kvällsittning. Men idag måste man ju låta kontrakt gå ut innan man kan teckna nya. Och så skall väl det synas och prutas och jämföras.
BOA är ju inte så små.
Nordane lade ju också ner men det gick ännu fortare och har inte dom flera av sina bb i charter hos Switzer. Switzer har ju moderbolaget i ryggen och är stort ohc kan omfördela båtarna
D
BOA är ju inte så små.
Nordane lade ju också ner men det gick ännu fortare och har inte dom flera av sina bb i charter hos Switzer. Switzer har ju moderbolaget i ryggen och är stort ohc kan omfördela båtarna
D
Re: BOA TUGS avvecklar i Sverige
Kovändningen gör mig konfunderad. Boa Tugs hade räknat med fem svåra år framgår av artiklar, varför bryter man då nu efter 20 månader precis veckan innan ett 11 års avtal skall signeras som enligt dem själva skulle ge svarta siffror om något år.
Ren prisdumpning kan vara starkt tärande på rederier tex färjornas kamp på Irländska sjön för många år sedan, men ofta en nödvändighet för att konkurrenten skall kunna få in en fot på marknaden. De tjänster man levererar är så lika att priset utgör en stark faktor i val av leverantör.
Ja tre aktörer var kanske väl optimistiskt i Göteborg, danskarna gjorde ett bra val och drog sig ur innan det kostat för mycket. Boa och Svitzer har nog båda lidit svårt av konkurrensen men viss prisreglering uppnår man ju via konkurrens.
Boa har redan chartrat ut en av bogserbåtarna till Kystverket. Men det verkar egendomligt att man så snabbt avvecklar.
Ren prisdumpning kan vara starkt tärande på rederier tex färjornas kamp på Irländska sjön för många år sedan, men ofta en nödvändighet för att konkurrenten skall kunna få in en fot på marknaden. De tjänster man levererar är så lika att priset utgör en stark faktor i val av leverantör.
Ja tre aktörer var kanske väl optimistiskt i Göteborg, danskarna gjorde ett bra val och drog sig ur innan det kostat för mycket. Boa och Svitzer har nog båda lidit svårt av konkurrensen men viss prisreglering uppnår man ju via konkurrens.
Boa har redan chartrat ut en av bogserbåtarna till Kystverket. Men det verkar egendomligt att man så snabbt avvecklar.
Fredrik Ahlman