Rederiflaggor och skorstensmärken

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by m/s munter »

godkväll. jag uppskattar att ni är sådanna gooa skutnördar :o det förgyller kvällssurfandet.. ja om fartyget skulle ligga i vattnet efter den vattenlinjen skulle de se gött skojj ut.. all last i förpiken typ..

jag funderar just på skorstensmärke till munters nya skorsten.. jag är ju nu mera Forsviks(redare) och vill få till något fyndigt.. "vi" heter ju Mattias, Marita o Munter.. tre gyllene M som trekronor kanske :P finns det några Forsviks relaterade märken?
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by johanmmolin »

Trevligt att det finns fler som uppskattar denna lätt nördiga tråd!

Rederi AB Freja Jönköping:
Image

Hoppsan, det var egentligen tänkt som en länk, nämligen hit:
http://www.tugboatlars.se/Skutor.htm
Jag antar att tugboatlars site är väkänd för många, en underbar guldgruva att gräva i!

Och ...?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by Torsten H »

RAB Freja ägdes av Tändsticksbolaget.
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by johanmmolin »

Ja, så har jag också förstått det. Från gamla avskrivna slussliggare (Motala 1921 vill jag minnas) var två av dess båtar (Freja I och II, också om jag minns rätt, sittande på arbetet ...) gick i ständig skytteltrafik mellan Jönköping och Mem, där det hämtades aspvirke. Aspvirke till tändsticksfabriken var en tydligen mycket transporterad vara på Vättern förr.

Men skorstensmärket? Är väl troligen av rätt sentida förekomst, de flesta Freja-båtar jag har sett bilder på hade svarta skorstenar.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by Skepparättling »

m/s munter wrote:godkväll. jag uppskattar att ni är sådanna gooa skutnördar :o det förgyller kvällssurfandet.. ja om fartyget skulle ligga i vattnet efter den vattenlinjen skulle de se gött skojj ut.. all last i förpiken typ..

jag funderar just på skorstensmärke till munters nya skorsten.. jag är ju nu mera Forsviks(redare) och vill få till något fyndigt.. "vi" heter ju Mattias, Marita o Munter.. tre gyllene M som trekronor kanske :P finns det några Forsviks relaterade märken?
Ett sådant skorstens märke Runt Vitt? med 3 kronor hade väl SS Östergötland.

Har sett det runda märket på flera kort men aldrig mer detaljer än att det verkar vitt. Någon har dock sagt att det var 3 kronor på det.
758 Östergötland.jpg
758 Östergötland.jpg (45.47 KiB) Viewed 18321 times
Känner på rak arm inte till något specifikt Forsvik-märke.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by Skepparättling »

johanmmolin wrote:En till skalp! Snarare vinrött väl? ALLA bilder jag sett på Gerd förefaller ha haft samma skorstensmärke, från aktiv ungmö till skrotfärdigt vrak.

Börjar man gräva tycks det trots allt finnas hur mycket som helst att hitta. Än är undrens tid inte förbi!
Ett under har dykt upp följande modell fotade jag i Sjötorp tidigare i år (men glömt)...
5992 SS Gerd Modell.jpg
På några gamla foton av henne har hon faktiskt ett band av annan färg än svart
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by Skepparättling »

Skepparättling wrote:
johanmmolin wrote:Ska det vara en nautralitetsflagg så är ju flaggan vänd åt fel håll, den ska inte peka lodrätt!

Utan att ha kollat någonting alls, så skorstensmärket skulle kunna vara detsamma som på Skattkärr. OBS att det fotot (som är ditt, jag knyckte helt fräckt det i början av denna tråd! ) är taget med orotkromatisk film, så möjligheten finns ju att detta är ett faktiskt förekommande skorstensmärke!

Och hur är det med målningar?
Skattkärr? Menar du 4422 Nya Dansätter så har den en vertikal bård också som svenska flaggan.
The attachment Nya Dansätter.jpg is no longer available
Något som saknas på skorstenen på min modell. Men färgerna kan väl kanske stämma. Det är ju upp till hur mycket lim och färg ångor som andats in och naturligtvis den konstnärliga friheten...
Frågan är vilket bolag det är. Och om den stämmde överens med verkligheten? 1676 Neptun finns det vad jag vet inte drösvis med bilder på. Klubbmaritum i GBG:s bild arkiv har i allafall inte någon annan en den halvtaskiga bild (där man inte kan se skorstensmärket) som redan fanns i min samling. På den kan man se ett räckverk runt båten inte en brädgång och ett överbygge som heller inte stämmer med modellen. Samt masten...
The attachment 1676 SS Neptun b sjötorp 1884.jpg is no longer available
Gnällig värre men så är man Närking också. Kanske har hon byggts om till modellens modernare snitt under sin levnad det vet jag inte.
Från samma besök i Sjötorp fotade jag även modellen av Willie aka Nya Hermes (tråden om Hästholmen) byggd av Pontus Blom(nånting) Djurkälla. Detta var en herre som kunde mycket om sjöfart varför jag litar på hans färgsättningar, även om han i aktern plitat dit Villie av Lindenäs.
3478 Willie av Lindenäs byggd av Pontus i Djurkälla.jpg
Syns ju inte så bra på den krympta bilden men Märket är det samma som 4422 Nya Dansätters
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by johanmmolin »

Image

Nu gjorde du det riktigt besvärligt, särskilt efter ditt fotografi där bården var (vin-?)röd ...
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by johanmmolin »

Image

Här är ju svaret! Dansätters skorstensmärke var helt enkelt svenska flaggan! Detta bör ha varit en ganska tidsbegränsad variant, i still med neutralitetsmärkningarna på skrovet, eller? Första världskrigsmålning för att poängtera svenskheten! (???)
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by johanmmolin »

byggd av Pontus Blom(nånting) Djurkälla
Honom har jag besökt som liten tillsammans med min pappa!

Pontus Blomquist, byggde fantastiska fartygsmodeller, bl a den som är votivskepp i Motala kyrka.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by Skepparättling »

johanmmolin wrote:Image

Nu gjorde du det riktigt besvärligt, särskilt efter ditt fotografi där bården var (vin-?)röd ...
Fotot visade ingen vinröd bård utan helt enkelt rosten på skorstenen utan själva skorstens märket. Om alla hade så vet jag inte men på Motala Express, minns jag från hon låg i Askersund i min barndom, att själva märket var en plåt som spändes runt skorsten.
Färgfotot är taget när hon skrotades i Sjötorp.
Nedan ett från 1937, måste vara ett avfotograferat "lån" ur en tidskrift eftersom det är så noggrant daterat och håller så dålig kvalitet
5992 SS Gerd vid kaj  13 sep 1937.jpg
Och på den bilden skulle det kunna vara en ljusblått märke på skorsten likt det på modellen som jag tyvärr inte dokumenterat vem som byggt, men den fanns i Sjötorp.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by johanmmolin »

Aha! Då for mina idéer rätt ut i tangentens riktning ...
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by Skepparättling »

Här kommer en annan bekanting från forumet med Borgvik AB Skorstensmärke. Stod det BA eller BAB?
På bilden är skorstenen kortad dvs hon är motoriserad. Annars verkar skorstenen haft en ljusare nyans neråt (likt bilden) för att över märket avsluta med ett brett band svart. Mycket bredare än på bilden.
Attachments
2386 Olof Trätälja av Säffle last med Borgvik aktibplags Skorstensmärke.jpg
2386 Olof Trätälja av Säffle last med Borgvik aktibplags Skorstensmärke.jpg (139.45 KiB) Viewed 18234 times
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by Skepparättling »

Mer nörderier.

Har hittat Johans skorstensmärke men om det är 1519 eller någon av de andra Jupitrarna vet jag inte.
1519 Jupiter vinröttmärke Borenshult 1910.jpg
1519 Jupiter vinröttmärke Borenshult 1910.jpg (83.28 KiB) Viewed 18231 times
Leve colurerarna....

Det där kan man väl inte kalla bakladdare iaf denna måste ha sin panna vänd som en passagerarbåt (Diana undantaget). Blir inte mycket till lastutrymme kvar.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by Torsten H »

Det stod BAB i gult/mässing. Det finns ett sådant märke i Klubb Maritim Göteborgs lokal Kajutan.
Post Reply