Rederiflaggor och skorstensmärken

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by johanmmolin »

http://www.skargardsbatar.se/forum/inde ... c=1880.960

I Skärgårdsbåtars forum hittade jag en för mig helt ny och överraskande uppgift, nämligen att Ångfartygs AB Göta Kanal en gång i världen skulle haft ett rött skorstensband i vilket vapenskölden satt. Ingenting jag läst om tidigare.

Image
I detta gamla kort av VENUS tycks man dock ana ett skorstensband med annan färg än svart eller vitt. Någon som vet mer?
L-J
Posts: 156
Joined: 11 Aug 2011, 17:59
Location: Skara

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by L-J »

johanmmolin wrote:http://www.skargardsbatar.se/forum/inde ... c=1880.960

I Skärgårdsbåtars forum hittade jag en för mig helt ny och överraskande uppgift, nämligen att Ångfartygs AB Göta Kanal en gång i världen skulle haft ett rött skorstensband i vilket vapenskölden satt. Ingenting jag läst om tidigare.

Image
I detta gamla kort av VENUS tycks man dock ana ett skorstensband med annan färg än svart eller vitt. Någon som vet mer?
Kan det vara att hon är målad med Motala Ströms Ångfartygs Aktiebolags märke?

L-J
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by johanmmolin »

Image
Pallas år 1885, som nybyggd. 1888 ombildades rederiet till Ångfartygs AB Göta Kanal ...

Image
... men fortfarande 1905 ses Baltzar von Platen med en motsvarande färg på skorsten / skorstensband, som garanterat är vare sig vit eller svart.
L-J
Posts: 156
Joined: 11 Aug 2011, 17:59
Location: Skara

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by L-J »

Hmm, intressant. Tittar man på skölden på Pallas ser man att kromateringen inte stämmer.
Skölden verkar ljusare och bandet mörkare. Vilket är i enlighet med årtalet.

Antag att banden var lätt tonade med blått och/eller grönt, då ger det en annan färgtemperatur osv...
Ortokromatisk film är till skillnad från silverhalogeniderna känsliga för blått och grönt, de senare är känsliga för blått och UV.
Eftersom vi tidsmässigt rör oss i skiftet av kromateringstekniken, blir det svårt att säkert fastställa färgen.
Bara en tanke...
L-J
Rolf Manne
Posts: 1
Joined: 12 Feb 2013, 15:30

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by Rolf Manne »

Jag hittade den här tråden med Google. Mitt intresse gäller de kanalbåtar som drevs av min farbror Josef (J. E.) Manne (1884-1939) med ett antal olika bolagsnamn. Efter min farbrors död 1939 fortsatte verksamheten med Ebba Lamberg som VD innan sonen Claes Manne (1924-1962) tog över. Som jag har uppfattat det, ingick J. E. Mannes båtar tillsammans med flera andra rederier i "Samseglingen" som stod för frakt mellan Göteborg och kanalhamnar i Östergötland. Då andra redare i Samseglingen lade av, drevs båtarna vidare från J. E. Mannes kontor i Hertziahuset, Packhusplatsen 2, Göteborg. Vem som ägde vad, vet jag inte. Att min far Erik A. Manne var styrelsemedlem för ett av bolagen har jag inte känt till. Han avvecklade troligen sitt engagenmang där i början av 1940-talet.

Omkring 1945 hade Manne-rederierna ca. 10 kanalbåtar i drift. De hade då skorstensmärke med ett vitt och ett blått band, som jag har uppfatat som J. E. Mannes, inte som Samseglingens. Det användes också på rederiets större fartyg Omberg och Taberg, som var för stora för Göta kanal. Taberg gick i allierad konvojfart under kriget, torpederades och sjönk. Omberg har jag besökt vid något tillfälle båten låg i Göteborg.

Själv reste jag med mina föräldrar som rederiets gäster en vecka på Göta kanal med Jupiter sommaren 1945. Jag var då 7 år gammal. Jag har med glädje tagit del av bilden av Jupiter med Götaälvbron i bakgrunden. Jag har förstått att Jupiter var en av de båtar som då relativt nyligen övertagits av Manne-rederierna.

De båtar som min kusin Claes drev efter att kanalfarten avvecklats, hade andra skorstensmärken.
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by johanmmolin »

Spännande information! Då vet vi varifrån den blåvita randen kom också! Det känns som om det finns en del mer att botanisera i vad gäller vilka fartyg din farbror redade och vad slags trafik de gick i! Måhända något av fartygen även skymtat förbi i tråden om Hästholmen, där vi svävar ut i många diskussioner med ett antal gamla hamnliggare som utgångspunkt?
Knut Klinghjert
Posts: 121
Joined: 14 Mar 2010, 21:57

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by Knut Klinghjert »

De två ovan omnämnda fartygen OMBERG och TABERG vilket torpederades 6:e juni 1941 ca. 300 sjömil v.Gibraltar av den italienska u-båten MARCONI.
Attachments
Taberg.jpg
Omberg.jpg
Omberg.jpg (84.32 KiB) Viewed 21191 times
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by Skepparättling »

Ett fartyg jag tagit förgivet och inte funderat så mycket på är Motala Express.
Men genom åren har hon hunnit passera (Vätterperiod resten är för mig ointressant) 6 rederier.
Har lyckats identifiera 4 av dessa skorstensmärken. Rättelser och kompletteringar tas tacksamt emot.
Motala express Skorsten.jpg
Men hur såg skorstensmärket ut för:
Motala Expressångare 1895-1899 ( eller var det samma som för Jönköpings Expressångare)
Och
1915-1931 ångfartygs Vista AB
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by johanmmolin »

Jag har uppfattat det så här:

Image
Premiärtur? AB Motala Expressångare. Ljus (gul?) skorsten med ljust malteserkors i mörk cirkel.

Image
AB Jönköpings Expressångare. Mörk (svart) skorsten med ljust (gult?) malteserkors.

Vistabolaget: Helsvart skorsten.
kentolsson
Posts: 91
Joined: 22 Sep 2011, 06:43

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by kentolsson »

Har ett märke enligt bild, någon som vet vilket rederi?
Attachments
rederi.jpg
L-J
Posts: 156
Joined: 11 Aug 2011, 17:59
Location: Skara

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by L-J »

kentolsson wrote:Har ett märke enligt bild, någon som vet vilket rederi?
Är du säker på att det är ett rederi, och inte ett mössmärke för en segelförening?
Jag tycker det verkar lite udda märke för ett rederi.....?

L-J
kentolsson
Posts: 91
Joined: 22 Sep 2011, 06:43

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by kentolsson »

Ja det är nog ett mössmärke. jag fick det samtidigt med ett liknande fast med BAB på märket. (Billerud AB) Billerud hade ju en ganska stor flotta med båtar, bogserbåtar lastbåtar och pråmar. Kan ju i.o.f. vara en segelklubb.
mejsholm
Posts: 1
Joined: 07 Oct 2017, 13:23

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by mejsholm »

märke GK.jpg
märke GK.jpg
johanmmolin wrote:http://www.skargardsbatar.se/forum/inde ... c=1880.960

I Skärgårdsbåtars forum hittade jag en för mig helt ny och överraskande uppgift, nämligen att Ångfartygs AB Göta Kanal en gång i världen skulle haft ett rött skorstensband i vilket vapenskölden satt. Ingenting jag läst om tidigare.

Image
I detta gamla kort av VENUS tycks man dock ana ett skorstensband med annan färg än svart eller vitt. Någon som vet mer?
Halloj! Jag bedriver ett forskningsprojekt som anknyter till Ångfartygs AB Göta Kanal, vilket har fört mig till Landsarkivet i Göteborg. Där fann jag en skiss som visar övergången från röd till vit bakgrund på skorstensmärket. Året var 1919 då bolagets ägarmajorietet precis övertagits av Broströmkoncernen och Svea. Så här såg det ut:
Marinarkeolog och forskare med intresse för ångbåtsepoken.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by Torsten H »

Jättebra, att få veta färgerna! Till exempel hade nästan varenda Norrlandsstad ett ångbåtsbolag med trafik på Stockholm, och nästan allihop köptes upp av Svea-bolaget i Stockholm. Det finns nog foton av många båtar med de ursprungliga färgerna, men det verkar inte finnas många målningar av de här fartygen, som visar skorstensfärgerna, och ingen tycks heller ha gjort något systematiskt sökande efter deras skorstensmärken och rederiflaggor. Här finns en uppgift för någon.
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Rederiflaggor och skorstensmärken

Post by johanmmolin »

Intressant – vi har nog redan kommit fram till att själva skorstensbandet tidigare var rött, men att "kanalen" i rederiskölden samtidigt tidigare var vit istället för blå, var i alla fall en nyhet för mig!

För övrigt: Tyvärr ligger mina bilder i tråden hos "förrädarna" Photobucket som kommer att slopa möjligheten till bildlagring där vid nyår för min del.
Jag har inte haft anledning att reflektera över detta tidigare; har forumet själv någon egen bildlagring, eller vad använder ni andra? (OT så det smäller om det på ett sätt, men med klar bäring både på denna tråd och på Hästholmentråden ...)
Post Reply