Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Det kommer att finnas gott om sådana på sidan.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Skutor

Post by Skepparättling »

Jag saknar Gossen byggd vid Hjällö, och som jag förstått det såldes till Skärhamn.
I mitten av 1800 och till1900 byggdes det skutor vid Vättern som såldes till kusten. Senare köptes det skutor därifrån när kustskepparna/redarna uppgraderade till större.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Intressant inlägg Skepparättling. Har du några uppgifter om Gossen? Hade hon minst två master, fraktfartyg och byggd i trä? Eventuellt har jag i bakhuvudet att någon båt skulle hetet Gossen men jag har inget hittat nu och jag fann ingen galeas, kutter eller skonare med det namnet som haft hemort Skärhamn när jag gjorde förteckningen. Jag är tacksam om du kan komplettera din uppgift.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Nyss inkommer information om 2465 Gossen säger att den hade Åstol som hemort.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Gossen var först hemma i Valla med Carl Ljungman som huvudredare; sedan på Åstol och därefter Göteborg.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Tack för detta klarläggande Torsten. Det är i samband med Carl Ljungman som jag sett namnet. Ingen saknad skärhamnare i min förteckning ännu så länge.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Skutor

Post by Skepparättling »

Ok hade uppgift om att hon sålts till Tjörn. Och har för mig jag såg foto på henne i museet i Skärhamn.
Tack för info.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Skutorna på bokstaven G blev just inlagda på min hemsida om skutor. Det blev 14 st från Gamen till Gustav. Däribland en som tog sig till Nya Guinea för att frakta kokosnötter och post och en som gick till USA med baltiska flyktingar.

Den riktiga adressen är ingemarblogspot.blogspot.com men det går lika bra med Ingemar gollungbergs hemsida för skutor.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Lärkan av Skärhamn 5621 text.jpg
LärkanJPG.JPG
På Sjöhistoriska museet finns den här bilden av galeasen Lärkan 5621. Lärkan var byggd på Allmag Orust 1914 och jag har alltid haft en känsla av att bilden inte stämde. Galeasen på bilden är nämligen plattgattad vad jag kan se. Det finns en bild av samma fartyg i bokverket Tjörns båtar. Den är inte riktigt tydlig men nog tycker jag mig se en galeas med rodret på ryggen, inte plattgattad alltså. Jag lägger med båda bilderna så får jag höra om någon annan gjort samma iakttagelse.

De två skutorna har olika spring så de kan inte vara samma (tror jag) och med vetskap om att det finns många fel hos Sjöhistoriska så blir jag inte förvånad om de har gett fel text åt sin bild den här gången. Den nederska är från Sjöhistoriska.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Det undre fotot föreställer 5621 Lärkan i Uppsala. Det övre bör väl också vara Lärkan.
Skillnaden i spring bror nog på, att det undre fotot är taget mycket senare.
Det övre är f ö taget i Horsens med Tullhuset i bakgrunden.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Ja där ser man, på bilden från Uppsala har hon dävertar i aktern vilket man inte kan se på bilden från Horsens. Där ligger livbåten på lastluckan. Det har ju gått en del år mellan dessa bilder så mycket kan ha ändrats, däribland dävertarna kanske. Bilden från Horsens är lite rumphuggen så man kan inte veta säkert hur hon såg ut i aktern. På Uppsalabilden tycker jag mig däremot se en plattgattad galeas. Är det en synvilla? Byggde dom sådana på Allmag?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Här kommer ett foto i helfigur på Lärkan, när hon hörde hemma på Donsö.
Byggdes det någonsin ett jollebygge på Orust? Saga från Slussen, men hon var aldrig mig veterligt i fraktfart.
Attachments
5621  Lärkan, Donsö b.jpg
5621 Lärkan, Donsö b.jpg (51.28 KiB) Viewed 10856 times
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Nej det är den uppfattningen jag fått också att det inte gjordes något jollebygge på Orust. Problemet är nog att jag tyckte mig se ett jollebygge på bilden från Uppsala. Jag är tacksam för klargörandet och din bild från Donsö.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Skutorna på bokstäverna H - J har idag blivit inlagda på min hemsida om skutor med hemort Skärhamn. Den riktiga adressen till hemsidan är ingemarblogspot.blogspot.com

Det skulle egentligen fungera med att bara klicka på adressen men man kanske får gå via Google.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

En av ägarna till Lärkan har beskrivit akterskeppet så här för mig: " En märkligt formad akter. De tre översta bordgångarna var formade med vanlig krök in mot akteratäven. De följande var nästan horisontellt lagda, och följde sedan med ett skarpt skäre in mot stäven. Orsaken var säkerligen för att skrovet lättare skulle släppa vattenströmmen. Hon kan ha varit ritad av Seldén i Buvenäs."
Post Reply