Skutor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Skutor

Post by kapstans »

Det är väl också som så att en melodi måste låta bra och kanske det värdet i det sammanhanget väger tyngre än det teoretiska faktafelet. Evert Taube var ju en otroligt produktiv man som vi har att tacka för mycket, vilken visskatt.
Fredrik Ahlman
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Evert Taube var en mycket duktig författare och visdiktare - bättre än som sjöman skulle många säga.
Felet i visan, som inte jag själv har kommit på, är, att han skriver, att den SVALKANDE monsunen kom in från babord, när man var på resa Ostindien - Goda Hopp, men sydvästmonsunen är inte svalkande, utan het, regntung, åskig mm.
Nordostmonsunen är däremot svalkande med luft, som kommer från vinterns kalla inre Asien och genom sitt högre lufttryck blåser ut över Indiska oceanen. Fast då skulle ju vinden kommit in från styrbord, och så står det inte.
Hjalmar Söderberg, som inte var någon flitig båtresenär, ser i en novell hur Waxholmsbåtens babordslanternans gröna sken reflekteras i vågorna.
Och Erik Gustaf Geijer - professor i historia i Uppsala och lärd som själva hin onde för att tala med Fröding; han skrev dikten Vikingen.
"Vid femton års ålder blef stugan mig trång,
Der jag bodde med moder min,
Att vakta på gettren blef dagen mig lång; osv"
Prova att ta ut satsdelarna och fundera på, om det var vikingen in spe eller stugan, som var 15 år.
Last edited by Torsten H on 20 Jun 2017, 21:53, edited 1 time in total.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Han var nog bättre visförfattare men hade ingen framgång med någon bok fastän han försökte sig på även detta. Som visförfattare var han suverän.
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Skutor

Post by kapstans »

Ja det är sådant man kanske inte direkt tänker på när man hör en visa. Men visst är det fel. Samtidigt har han ju författat otroligt många bra visor med en underbar språkhantering jämför det med mycket modern "amerikansk dynga" som låter bättre än vad låtarna innehåller.
Sven Bertil Taube bör dock vara artisten som framför sin fars alster för han gör det med perfektion, en betydligt bättre sångare än skalden själv.
Fredrik Ahlman
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Nordenskjöld 3797.jpg
Bifogade bild föreställer troligen den tremastade barken 3797 Nordenskjöld under påbörjad upphuggning i Skärhamn. Med ledning av den text som finns om barken och kondemneringen i september 1909 så uppskattar jag bildens ålder till våren 1910. Efter besiktning i Ystad i juli 1909 såldes barken för upphuggning till Ernst Beckman i Kivik. Det var han som samma år sålde till Alfred Nilsson i Skärhamn. Finns det någon som har annan bild att jämföra med?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Gå in och sök på sjohistorie.no och Nordenskjold (inget 'ö') där finns ett dåligt foto.
Observera, att det är barken och inte skonerten, som du skall se på.
Och det är säkert, att det är Skärhamn och inte vid Klädesholmen? Räcket runt poopen ser inte norskt ut.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Fotot är från Skärhamn. Det är svårt att se något på Sjöhistoriske men jag tycker nog att fockmasten kan stämma både i riggning och placering. Räcket på akterdäck syns inte alls.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

När jag fick se fotot, kom jag att tänka på barken GRIPEN av Kivik, som i maj 1922 såldes till Klädesholmen för upphuggning. Dan lär ha legat, där Sill och salt håller till, men den var mig veterligt aldrig i Skärhamn, innan den bogserades vidare till Torekov för den slutgiltiga upphuggningen. Står boningshuset på fotot fortfarande kvar? Vem ägde, när fotot togs?
Köptes det fler upphuggningsobjekt?
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Ja boningshuset står fortfarande kvar. Det ägdes av Alfred Nilsson när upphuggningen skedde. Han och hans bror sysslade ofta med sådana projekt. Platsen där huset ligger kallas Buskär med adress Magasinsgatan. Alfred byggde huset i början av seklet. Brodern Oskar byggde nytt hus på Hamngatan 4. Fadern hette Nils Olsson och hade sitt hus framför Hamngatan 9 (finns inte kvar). Om du har tillgång till boken "De seglade för Tjörn" så kan du läsa en del om bröderna där när de seglade till Helsingfors med sill utan sjökort på tidigt 1900-tal. Skutan hette Bröderna, 1 mast.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

Ok - då är det inte Gripen. Vet du, om han högg upp fler stora fartyg?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Skutor

Post by Torsten H »

I juli 1909 anmäler Alfred Nilsson, att han huggit upp galeasen Anna, regnr 3492, 73/60 rt, b 1832 i Marstal. Det är den enda anmälan, som jag har antecknad.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Skuta på Kållandsö.jpg
Jag hittade den här bilden på Facebook. Platsen sägs vara Kållandö men skutans namn är okänt. Någon som har tips?
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

CIMG4303.JPG
CIMG4302.JPG
Här kommer bilder på räcket på akterdäck som sattes upp vid huset hos Oskar Nilsson som tillsammans med sin bror Alfred Nilsson skrotade barken Nordenskjöld i Skärhamn 1909. Bilderna tog jag helt nyligen. På en av bilderna finns en stötta som är betydligt högre medan de andra är av lägre modell. På en av bilderna tycker jag mig kunna se slitage från tågvirke på två av stöttorna. Jag kommer ihåg att färgen var vit tidigare och det säger husets nuvarande ägare att de varit så långt han minns.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Elisabeth 4323.JPG
Bilden föreställer tremastskonaren Elisabeth av Nordvik på väg till Island för sillfiske 1949. Med nyinköpta sillgarn gick det inte så bra det året för henne och i samtida brev framgår att garnen skulle säljas igen efter hemkomsten. För många andra gick det bra det året.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Skutor

Post by imar »

Skutan på slipen Kållandsö som jag presenterade den 23 juli sägs just nu vara Carmen 1797 av Kållandsö, ägd av Nils Hjalmar Nilsson. Hon var byggd 1888 i Assarbo som Hildur. Det finns även en uppgift om att hon även haft namnet Tengrenstorp II.
Post Reply