VÄNERHAMNENS FRAMTID?

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Olof H
Posts: 86
Joined: 28 Dec 2011, 15:12
Location: Karlstad

VÄNERHAMNENS FRAMTID?

Post by Olof H »

Image
Det börjar bli svarta moln över hamnen i Karlstad.
olof
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: VÄNERHAMNENS FRAMTID?

Post by kapstans »

Tråkigt för Vänerhamn, man kan ju hoppas för de berörda anställda att det går bättre i någon annan av Vänerhamns hamnar så de kan beredas jobb där.
Man får kanske gå ut på offensiven och mer aktivt locka nytt gods in till hamnen, att utvecklas med nya kunder.
Fredrik Ahlman
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: VÄNERHAMNENS FRAMTID?

Post by zoroaster »

Tråkigt att man tappar kund som har stor omsättning. Inte för att man skall säga att det var bättre förr men om man ser på Vänerskyttlarna så kanske dom var före sin tid. Ibland är det ju så. Visst om man bygger ut slussarna så kan större fartyg gå upp i kanalen. Men då kanske politikerna också satsar på järnvägen.
Det är många år sedan jag slutade i GBG´s hamn men vet att man satsar på att få gods via jvg. Och då är ju detta ett av strupgreppen på sjöfrakten på kanalen.
Skoghall var tidigt ute med miljömedvetna transporter så kan man övertyga dom om att sjöfrakt är det bästa för miljön så tror jag att man får mer på kananlen och via Vänerhamn.

Douglas
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: VÄNERHAMNENS FRAMTID?

Post by kapstans »

En utbyggnad av slussarna är ett måste, 135 meter känns mer realistiskt än dagens 89. Vi måste bredda dem också för att få in ekonomiska containerfartyg. Skyttlarna var klart före sin tid. Den ena ligger väl i Karlstad i dag om än modifierad för vindkraftslyft.
Fredrik Ahlman
Olof H
Posts: 86
Joined: 28 Dec 2011, 15:12
Location: Karlstad

Re: VÄNERHAMNENS FRAMTID?

Post by Olof H »

MYCKET SPÄNNANDE för framtidens sjöfart till och från Vänern.
Nu beror det på de lärde i Göteborg m omnejd hur sjö-
trafiken i framtiden kommer att se ut. Det kanske inte behövs
varken bredare eller längre slussar i Trollhättan som någon
tipsade om.
Det kanske är billigare att transportera på järnväg och kanske
mycket enklare.
http://www.nwt.se/varmland/article1125966.ece
olof
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: VÄNERHAMNENS FRAMTID?

Post by kapstans »

Brofrågan i Göteborg är ingen nyhet. Sjöfartens företrädare har deltagit i samrådet kring denna. Göteborgs intressen är underordnade riksintressen och dit hör älvtrafiken. Man kommer alltså inte att blockera älvtrafiken men region Värmland har en vettig punkt i att kanske detta skulle kunna utredas vidare. I detta sammanhang har också funnits uppe möjligheten att bredda muddra reservfarleden och göra den till huvudled i framtiden. Frågan är komplex. Däremot behöver du inte oroa dig för att trafiken på Vänern måste upphöra för att någon längst nere i deltat ville bygga bro.
Viss trafik lämpar sig för järnväg, annan för lastbil och en hel del för fartyg också i framtiden. Vänerhamn har idag 9 hamnar, att bortfallet från Karlstad är tråkigt håller alla med om, men det handlar om ett bortfall av trafik från en av nio hamnar totalt.
En framtida expansion av sluss systemet och vissa farleder kommer att bli nödvändigt för att få ekonomi i trafiken. Det måste löna sig att gå upp till Vänern. Se på hur de expanderar slussen i Södertälje för att få in större tonnage i Mälaren en liknande utveckling behövs för Vänern. Nu går dessa fall ej att jämföra då elevationshöjden skiljer sig markant men ändå behöver man få in större fartyg.
Fredrik Ahlman
Olof H
Posts: 86
Joined: 28 Dec 2011, 15:12
Location: Karlstad

Re: VÄNERHAMNENS FRAMTID?

Post by Olof H »

13 METER HÖG? Vad kommer den nya bron i Göteborg att bli.
Många synpunkter som kanske kommer att ställa till problem
för sjöfarten i framtiden.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/varmlandsnytt
olof
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: VÄNERHAMNENS FRAMTID?

Post by zoroaster »

Kom att tänka på gamla tider , 70tal, som rederianställd på landsidan var det bra med sjötransporter till och från Göteborg. Vare sig via kanalen eller kust. När man kom till stuverisidan tyckte man att allt som kom från "land" var enklare. Man slapp alla konstiga kan små pråmar och annat flytetyg. Nä feederfartyg eller bil eller järnväg var melodin.

Vet inte om man på ålderns höst kan tycka inställningen var OK

Douglas
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: VÄNERHAMNENS FRAMTID?

Post by zoroaster »

Och skyttlarna såg vi väl som något katten släpat in.

DS
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: VÄNERHAMNENS FRAMTID?

Post by kapstans »

Känns tyvärr som skytteltanken var lite före sin tid tyvärr. Men den ena av dem ligger ju i Karlstad, visserligen nu modifierad för vindkraftslyft men det går nog att återanpassa.
Fredrik Ahlman
Olof H
Posts: 86
Joined: 28 Dec 2011, 15:12
Location: Karlstad

Re: VÄNERHAMNENS FRAMTID?

Post by Olof H »

zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: VÄNERHAMNENS FRAMTID?

Post by zoroaster »

Måste fråga Saida vad hon kan se i kulan.
Men är man som många har skrivit redan inte lite väl sent ute och en ny utredning, oj ojojo och i dessa tider undrar man hur stor representationsbudget utredaren har.
Har en god vän som just fyllt 73, när han åker runt i huvudstaden och ser allt man bygger så säger han; Undra vad detta skall bli och om det blir klart innan man dör, när man var yngre tänkte man bara kors här bygger man vad intressant att se det färdigt.

Douglas
Olof H
Posts: 86
Joined: 28 Dec 2011, 15:12
Location: Karlstad

Re: VÄNERHAMNENS FRAMTID?

Post by Olof H »

Nu var det dags igen!
Någon i Riksdagen har vaknat och gjort uttalande.
http://www.nwt.se/asikter/ledare/article1193747.ece
olof
zoroaster
Posts: 308
Joined: 17 Mar 2010, 18:34

Re: VÄNERHAMNENS FRAMTID?

Post by zoroaster »

Kapstan kan nog bättre än mg men om man skall få tillbaka SVENSKflaggad sjöfart så måste nog man locka med bättre villkor än vad som bjuds under anrda flaggor.
Om man ser till en del företag som tar hem produktion från andra länder pga bättre kontroll kvalitet osv så är det väl samma inom sjöfarten. Att få kustfart som på den "gamla# tiden så skall det mycket till för att locka till detta.
Om man följer vilka flagg som seglar runt kusten så är väl inte den blågula så överrepresenterad...

D
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: VÄNERHAMNENS FRAMTID?

Post by kapstans »

Man måste vidtaga riktiga åtgärder som gör att Sverige får samma konkurrensförutsättningar på sina fartyg som gäller på konkurrenternas. Konkurrenter är ju de andra länderna kanske främst här EU-länderna. Så länge vi i Sverige missgynnas går det inte att förvänta sig en växande flotta. Enkom specialtonnage och självlossare kan i viss mån ligga kvar under svenska flaggen då de inte är riktigt lika känsliga för marknaden som en ordinär torrlastare. Men även dem har inga sötebrödsdagar under de förutsättningar som nu gäller på vår flagg.
Noterat också att Transportstyrelsen nu höjer sina avgifter igen och SWEREF samt SRF har varit kritiska mot detta, man menar att Sverige har världsrekord i avgiftshöjningar på en flagg som redan haltar....
Dock är det bra att man har börjat vakna uppe i Stockholm även om jag tror att "tåget gått" för denna gång med de fartyg som nu existerar.
Jag ser på med stort intresse på den omklassificering av Vänern som ev står för dörren där man kan komma att tillåta enklare fartyg för inrikes/inre cabotage. Det skulle kunna göra sjöfarten mer attraktiv. Likaså Sjöfartsverket som avser i treårsplan att söka skapa lotsfria leder på vattenvägar likt Göta Älv. Dessa kostnadslättnader samt mindre krav på fartyg rörande utrustning och bemanning kan göra denna inlandssjöfart konkurrenskraftig mot andra alternativ såsom järnväg och lastbil. Sverige har ju fina vattenvägar med potential och allt fler Intermoudal terminaler. Det kan nog bli något på sikt av den typen av idag slumrande sjöfart. Ur miljöaspekter är ju detta ett intressant alternativ.
detta i kombination med framtidens drivmedel som LNG eller annan gas så kanske det finns ekonomi. Vår inlandssjöfart har potential att skapa en del jobb.
Fredrik Ahlman
Post Reply