Gammal Tavla.

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Olof H
Posts: 86
Joined: 28 Dec 2011, 15:12
Location: Karlstad

Gammal Tavla.

Post by Olof H »

Image
Vill gärna ha lite upplysningar om denn tavla. Tavlan är Målad av E.Hast 1919.
Så här står det. Båtens namn "Ingeborg" av Göteborg Kapten A.G.Eriksson.
Nu hör det till saken att Anders G Eriksson var min Farfar. Han bodde på Kärrholmen utanför Säffle.
Det vore trevligt om någon kan historien om "Ingeborg" och vad som hände med henne.
olof
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Gammal Tavla.

Post by kapstans »

Hon var med som ett av tre första fartyg genom slussarna 1916 i Trollhättan. Premiärturen!!!
Finns en bild också.

http://sc.innovatum.se/upload/Innovatum ... /Kanal.pdf
Fredrik Ahlman
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Gammal Tavla.

Post by Skepparättling »

Bör handla om 1774 Ingegerd b1887 Södra Garn.

Redigerat 12 maj ca 12.42 Precis som Torsten skriver nedan var regnumret 1774 (inte ..76) som jag skrev i texten, bifogat foto hade jag iaf fått till rätt regnr.

Hela hennes historia finns att läsa i Björn Larssons bok "Båtar på Vänern del 1" som fått merparten av sin fakta från Tore Olsson i Mörrum.
I korthet hette hon Ingeborg fram till 1927.
A G Eriksson verkar varit dess befäl från 1903-1925. Och gjorde haveri 3/11 1922 (verkar ju inte gått åt pipan helt )

1927 blir hon Lethafors IV
1774 Lethafors IV ex Ingeborg av Göta b Sa Garn 1887 vid Trollhättan g i Skorsten.jpg
1774 Lethafors IV ex Ingeborg av Göta b Sa Garn 1887 vid Trollhättan g i Skorsten.jpg (71.92 KiB) Viewed 13409 times

1947 såld för att bli SS Gameo alt Stina lite luddigt skrivet.

11/8 1951 var det slut som stolt ångare (som för så många andra speciellt de byggda i trä. Som inte hade framtid som motorfartyg väldigt få blev det iaf) då hon slet sig där hon låg upplagd i Skärhamn. Drev på land vid ett hopptorn och sjönk, så illa att en hopptävling måste skjutas upp.

Såldes 17/10 1951 för att bli pråm, men den 1/12 samma år kom anmälan om att fartyget är vrak och inte kommer att bärgas. Siste redare Harald Johansson Göteborg
Last edited by Skepparättling on 12 May 2012, 11:46, edited 1 time in total.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Gammal Tavla.

Post by Torsten H »

Den hade regnr 1774.
MarcBran
Posts: 3
Joined: 24 Mar 2013, 21:20

Re: Gammal Tavla.

Post by MarcBran »

Konstnären Erik Hast var född i Ullbergsträsk i Västerbotten men bosatt i Helsingborg från 1905. Hör av dig om du vill veta mer om Hast, han var farbror till min farmor. Du som läser detta och äger skeppsporträtt av Erik Hast får gärna höra av dig, då jag arbetar med en förteckning över konstnärens verk.
Olof H
Posts: 86
Joined: 28 Dec 2011, 15:12
Location: Karlstad

Re: Gammal Tavla.

Post by Olof H »

MarcBran wrote:Konstnären Erik Hast var född i Ullbergsträsk i Västerbotten men bosatt i Helsingborg från 1905. Hör av dig om du vill veta mer om Hast, han var farbror till min farmor. Du som läser detta och äger skeppsporträtt av Erik Hast får gärna höra av dig, då jag arbetar med en förteckning över konstnärens verk.
Det enda jag kan hjälpa dig med är att Ingeborg av Göteborg är målad på duk av E. Hast 1919.
Du får avgöra om namnet är det rätta.
olof
Image
MarcBran
Posts: 3
Joined: 24 Mar 2013, 21:20

Re: Gammal Tavla.

Post by MarcBran »

Nog är det här en äkta Hast, alltid! Erik Hasts signatur med måsen är ganska karakteristisk. Liksom hans lite småstela och tuffa sätt att måla. Skulle vara intressant att få se tavlan i sin helhet, med ram och allt...
Olof H
Posts: 86
Joined: 28 Dec 2011, 15:12
Location: Karlstad

Re: Gammal Tavla.

Post by Olof H »

MarcBran wrote:Nog är det här en äkta Hast, alltid! Erik Hasts signatur med måsen är ganska karakteristisk. Liksom hans lite småstela och tuffa sätt att måla. Skulle vara intressant att få se tavlan i sin helhet, med ram och allt...
Ingeborg av Göteborg målad av E. Hast 1919. Tavlans bredd 85 cm höjd 55 cm med ram.
olofImage
MarcBran
Posts: 3
Joined: 24 Mar 2013, 21:20

Re: Gammal Tavla.

Post by MarcBran »

Erik Hast
(1872-1947)
Verksamhetsperiod ca 1904-40
Sverige

Erik Hast var född i Österjörn i Västerbotten. Han kom 1904 till Helsingborg och var verksam som dekorationsmålare, skulptör och fartygsporträttör. Hasts huvudsakliga medium har påståtts vara pastell, men i materialet från Tjörn finns inte en enda fartygsmålning gjord i uteslutande i pastell. Målningarna är istället utförda i en blandteknik, där Hast kombinerar gouache med akvarell och pastell och krita.
Vågkammar och fartyget med detaljer kan vara utförda i krita, men hav och himmel är målade i akvarell och gouache. Färgskalan är återhållsam och vattnet stereotypt framställt i stilla krusningar. Han utnyttjade gärna ursparningar i pappret och då detta gulnat har målningarnas karaktär förändrats. Fartygs- och kaptensnamn anges oftast med versaler i tavlans nedre kant. Signeringen åtföljs ofta förkortningen HBG för Helsingborg.
Fartygsframställningen anses korrekt, men helhetsintrycket är lite naivt och stelt. Erik Hast är den överlägset vanligaste fartygsporträttören på Tjörn. Närheten till Helsingborg är en av förklaringarna. Han finns även representerad i Ålands sjöfartsmuseum med ett porträtt av ett ångfartyg. Hast var mycket produktiv och finns representerad i samlingar i hela Sverige.

Ur Skeppsporträtt, Nordiska akvarellmuseet Tjörn 2001 (katalog 2002)
Post Reply