Hästholmen vid Vättern

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

Image

GOD JUL och GOTT NYTT ÅR!

önskar Johan med alla virtuella sjökaptener runt Hästholmen!
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by kapstans »

Vi får lov att önska det samma och låt oss hoppas på ett riktigt aktivt forum 2015.
Fredrik Ahlman
Jan Schönemann
Posts: 282
Joined: 02 Jan 2008, 17:18
Location: Skövde

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Jan Schönemann »

2301 Aagot lyftes upp på kajen i Horsens 15/12 2014 för att upphuggas.
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

Bort gå de, stumma skrida de
en efter en till skuggornas värld ...

som Heidenstam skrev när Fröding hade dött. Men gamla skutor och ångbåtar blir som personligheter, och deras skara decimeras ju ständigt.

Min variant av förnekelse blir att fortsätta grotta ner mig i kanalpassagelistorna som jag sakteliga kommenterar i en annan tråd. Det kommer mera i den framöver ...
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

Dokument från 1919, styrelseprotokoll vid Mjölby-Hästholmens Järnväg:

Image

Jag uppfattar denna text som synnerligen intressant, m h t det beskrivna trafikupplägget!

Det hände sig tydligen att lemundaskutorna (WALKYRIAN, FANNY och ELVIRA) fraktade kvarnstenar från Lemunda till Hästholmen för vidare transport vid MHJ till Mjölby och därifrån till Haparande med SJ (och vidare till Finland?)! Ett trafikupplägg jag aldrig har hört talas om innan. Inte heller "skrotsten" från Lemunda till Boxholms bruk.

Återkommer till lemundabolaget i tråden om gamal slusslistor från Göta Kanal framöver.
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

Image
Tydligen var kvarnstensexport via Hästholmen inte en engångsföreteelse! Denna skrivelse är från slutet av 1919.
Föregående skrivelse handlade ju om en tvist om hamnavgifter vid transport av kvarnstenar via Hästholmen till Haparanda. Incidenten ägde rum 1916.

Det här börjar bli intressant; finns det någon kunskap alls om att Lemundabolaget seglade kvarnstenar från Lemunda till Hästholmen för vidare transport ut i världen???
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Torsten H »

Vad är orsaken till att man sände via Hästholmen och inte via Motala, som låg närmare till?
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

1. "Slip of the mind" (!) — det är ju slipstenar och inte kvarnstenar som omnämns!
2. Behov av kajplats med enkel omlastning till järnväg? På bilder från förra seklets första 2 decennier tycks ju norra hamnkajen mestadels vara upptagen av en mängd ångbåtar och skutorna förvisade till södra hamnkajen i Motala.
Kan detta ha något med saken att göra? Hamnavgifter?
Sannolikt har järnvägsfraktkostnaderna ingenting med saken att göra, då privatbanornas dito tycks vara samordnade med Statsbanornas.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Torsten H »

Båten heter ROXEN - det är allt jag vet om den. Det finns inget registrerat fartyg med det namnet, som passar in. Är det en pråm?
Attachments
----  ROXEN - TO.jpg
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

Jag tror det är AGE 1 som man försökte få omdöpt till just ROXEN i samband med motoriseringen. Namnet godkändes dock inte varför man tvingades byta tillbaka till AGE 1 igen innan hon togs i trafik som lastmotorfartyg. Fotot bör då vara taget vid Hjulsbrovarvet.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Torsten H »

Tack! Du har säkerligen rätt. Jag förstår, att det lär finnas en anteckning om, att det skulle vara Age I.
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by m/s munter »

jag besökte Hästholmen den torra vägen.. och fann till min förtjusning att kajkranen i trä fortfarande finns kvar, om än i risigt skick. mig veterligen så finns det inte många träkranar kvar i landet. om någon vet någon mer så låt mig veta var.
Attachments
DSC_0477 kopia.JPG
DSC_0479 kopia.jpg
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Torsten H »

Vad är detta för en? Möjligen har den Göta kanalbolagets sköld i skorstenen.
Attachments
Okänd Göta kanal-ångbåt.jpg
Okänd Göta kanal-ångbåt.jpg (44.1 KiB) Viewed 26753 times
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by johanmmolin »

Göta Kanal IV eller Göta Kanal VI, men vilken av dem?

Och bilden hamnade definitivt i rätt tråd såtillvida att båda var mycket flitiga gäster i Hästholmen! 8)
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Hästholmen vid Vättern

Post by Torsten H »

Sjöhistoriska har lagt ut ett foto på Fyran stående på slip på Ekensbergs Varv, där man ser en kommandobrygga stående på långa stöttor - det skulle kunna vara den, som finns på mitt foto.
Post Reply