Bildgalleri

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
L-J
Posts: 156
Joined: 11 Aug 2011, 17:59
Location: Skara

Re: Bildgalleri

Post by L-J »

johanmmolin wrote:
Östergötland precis om sin granne i väst "exporterade" spannmål.
Jag skulle tro att hon lastar säckad spannmål.
Ursäkta jag är lite sent ute och backar tillbaka ett par båtar.

Det kan ha varit vilket som. Se tråden om Hästholmens hamn! Det både lastades och lossades avsevärda mängder spannmål både i Vadstena och Hästholmen. Mest ensidiga importartikel var väl gödning ("norgesalpeter").
Mycket möjligt, jag vet inte när Hydro drog igång i Köping, men fram till dess var väl importen omfattande.
Jag misstänker att det iaf rörde sig om säckat gods, Salpeter och fukt är inte direkt vänner med varandra.
När slog det igenom med bulktransport på kanalen, nån som vet?

L-J
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Bildgalleri

Post by Torsten H »

Norgesalpetern kom i sådana här säckar.
Attachments
Kalksalpeter säck.jpg
Kalksalpeter säck.jpg (62.26 KiB) Viewed 26804 times
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Bildgalleri

Post by johanmmolin »

Spännande, Torsten. Tack!
Mycket möjligt, jag vet inte när Hydro drog igång i Köping, men fram till dess var väl importen omfattande.
Jag misstänker att det iaf rörde sig om säckat gods, Salpeter och fukt är inte direkt vänner med varandra.
När slog det igenom med bulktransport på kanalen, nån som vet?
SPANNMÅL:
Vadstena
Från 1956 transporterades spannmål i bulk i gamla ombyggda godsfinkor med bottentömning, på överföringsvagnar från Vadstena via Hästholmen och gamla f.d. Mjölby-Hästholmens Järnväg vidare ut i världen. Det torde vara då silobyggnaderna byggdes i Vadstena (bangården byggdes om dett år mht silobyggnaden), så bulklastning av fartyg bör ha börjat då i Vadstena också.
När smalspåret mellan Vadstena och Ödeshög lades ned kom spannmålsutskeppningen istället att ske med modernare bulkvagnar på överföringsvagnar via Fågelsta, där en ny ramp för överföringstrafik samtidigt byggdes. Denna trafik ska ha levt kvar så länge det fanns godstrafik på denna järnvägsstump.

Hästholmen & Väderstad
1940 byggdes spannmålssilon i Hästholmens hamn, och bulklastningsanordningar tycks ha tillkommit omkring år 1950 som ersättning för den gamla traverskranen, så totalt sett måste spannmål som bulkvara ha börjat transporteras från i varje fall Hästholmen då.

1961 tillkom silobyggnaden i Väderstad, så åren närmast därefter bör spannmålstransporterna från västra Östergötland söder om Tåkern gradvis ha övertagits av järnvägstrafik österut mot Mjölby och södra Stambanan (1963 skeppades det fortfarande ut spannmål, 1968 inte).

GÖDNING:
Norgesalpeter importerades med skutor / lastmotorfartyg i varje fall så sent som 1963 via Hästholmen. 1968 var den trafiken utdöd, liksom spannmålsutskeppning. Troligen har den trafiken därefter en tid gått med järnväg från Norge, det finns beskrivningar om norska godsfinkor i rader stående på bangården i Mjölby.

En hel del av detta har tidigare diskuterats i hästholmen-tråden.

Redigerat kl 17:00 efter kontroll av uppgifter.
L-J
Posts: 156
Joined: 11 Aug 2011, 17:59
Location: Skara

Re: Bildgalleri

Post by L-J »

johanmmolin wrote:Spännande, Torsten. Tack!
Mycket möjligt, jag vet inte när Hydro drog igång i Köping, men fram till dess var väl importen omfattande.
Jag misstänker att det iaf rörde sig om säckat gods, Salpeter och fukt är inte direkt vänner med varandra.
När slog det igenom med bulktransport på kanalen, nån som vet?
SPANNMÅL:
Vadstena
Från 1956 transporterades spannmål i bulk i gamla ombyggda godsfinkor med bottentömning, på överföringsvagnar från Vadstena via Hästholmen och gamla f.d. Mjölby-Hästholmens Järnväg vidare ut i världen. Det torde vara då silobyggnaderna byggdes i Vadstena (bangården byggdes om dett år mht silobyggnaden), så bulklastning av fartyg bör ha börjat då i Vadstena också.
När smalspåret mellan Vadstena och Ödeshög lades ned kom spannmålsutskeppningen istället att ske med modernare bulkvagnar på överföringsvagnar via Fågelsta, där en ny ramp för överföringstrafik samtidigt byggdes. Denna trafik ska ha levt kvar så länge det fanns godstrafik på denna järnvägsstump.

Hästholmen & Väderstad
1940 byggdes spannmålssilon i Hästholmens hamn, och bulklastningsanordningar tycks ha tillkommit omkring år 1950 som ersättning för den gamla traverskranen, så totalt sett måste spannmål som bulkvara ha börjat transporteras från i varje fall Hästholmen då.

1961 tillkom silobyggnaden i Väderstad, så åren närmast därefter bör spannmålstransporterna från västra Östergötland söder om Tåkern gradvis ha övertagits av järnvägstrafik österut mot Mjölby och södra Stambanan (1963 skeppades det fortfarande ut spannmål, 1968 inte).

GÖDNING:
Norgesalpeter importerades med skutor / lastmotorfartyg i varje fall så sent som 1963 via Hästholmen. 1968 var den trafiken utdöd, liksom spannmålsutskeppning. Troligen har den trafiken därefter en tid gått med järnväg från Norge, det finns beskrivningar om norska godsfinkor i rader stående på bangården i Mjölby.

En hel del av detta har tidigare diskuterats i hästholmen-tråden.

Redigerat kl 17:00 efter kontroll av uppgifter.
Tack så mycket Johan, kort och koncis sammanfattning.

L-J
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

5227 Triton ex Ingrid byggd vid Viken 1911

Post by Skepparättling »

Kul med lite Vadstena info ovan.

Jag har dock lovat att lägga upp bild på en skuta just här:
5227 SIDW Triton av Musö 1972 ex Ingrid I b 11 Viken.jpg
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
L-J
Posts: 156
Joined: 11 Aug 2011, 17:59
Location: Skara

Re: Bildgalleri

Post by L-J »

@Johan, om du möjligtvis kan presentera bilder på dessa bottentömmande finkor skulle vi (inom museijvgbranschen) vara mycket tacksamma.

L-J
johanmmolin
Posts: 351
Joined: 15 Nov 2011, 18:15
Location: Moth Virgin; exil-östgöte

Re: Bildgalleri

Post by johanmmolin »

Hittar inte bilderna direkt på nätet längre, men bl a här fördes diskussionen:

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=39839

Och det är dessa bilder från Svenskt Järnvägsmuseum som publicerades:

Image
Image
Image

Kopplingen till de blå böljorna är m a o den, att dessa vagnar måste ha dykt upp samtidigt som man började lasta båtar med spannmål i bulk i Vadstena, vilket av allt att döma bör ha varit 1956.

Känns rätt mycket som mellanvästerns "box cars" med träplank som täckte större delen av dörröppningen i mitten för att man skulle kunna lasta dem den vägen. Fast i Iowa fanns det väl å andra sidan inte så många spannmålslastade båtar (Mississippi?).

Det lär finnas en Gsö- eller Gmö-vagn kvar bevarad någonstans, undra bara var?
olofh
Posts: 30
Joined: 16 Jul 2013, 13:13

Re: Bildgalleri

Post by olofh »

Tycker denna annons om en ledig plats är rolig och hur man kunde
beskriva vad man begärde av en sökande, det handlar om början av 1900
talet
Jag har lagt ut de på Landgången men tycker den är så bra att den går att
belysa även på Fallrepet.
Dåtidens CV?

Image
olof
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Bildgalleri

Post by Torsten H »

Jag efterlyste för någon tid sedan var tvättbytesfartyget A 256 Sigrun hade blivit av, men fick inget svar - nu har jag hittat den.
Attachments
Sagitta  V4PH2 ex A 256 Sigrun.jpg
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Bildgalleri

Post by imar »

Vet du var bilden är tagen? Flaggan?
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Bildgalleri

Post by Torsten H »

Jag googlade på orden sagitta galapagos
olofh
Posts: 30
Joined: 16 Jul 2013, 13:13

Re: Bildgalleri

Post by olofh »

Image
olof
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Bildgalleri

Post by imar »

Jag kan inte minnas den Sigrun från min militärtjänt 1962-1963, men det fanns väl flera fartyg som bytte tvätt utefter kusten.
imar
Posts: 1811
Joined: 02 Nov 2011, 23:44

Re: Bildgalleri

Post by imar »

Sigrun diskuterades i augusti 2012 under rubriken skutor.
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Re: Bildgalleri

Post by m/s munter »

efter norsk ritning.. vad? för o akter verkar inte stämma?
http://www.blocket.se/goteborg/Stort_sk ... ?ca=13&w=3
Post Reply