M/S Aurivaara

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
ag.b
Posts: 100
Joined: 19 Mar 2007, 12:16

M/S Aurivaara

Post by ag.b »

M/S Aurivaara

Var en bulkbåt på 15,850 ton 149,4 m lång 10,90 bred djupgående 13 meter och en maskin på 6200 hästkrafter som gav henne en fart på 14 knop och byggd på Götaverken i Göteborg och tillhörde Gränges rederi ab Stockholm..

Såld 1976 till SHIPCRAFT INC Liberia
M/S YAVOROV (USSR)
Upphuggen 1983 i Japan

Henne tog jag som lättmatros på sjömansförmedlingen i Stockholm
och mönstrade på i Bilbao i norra Spanien den 4 januari 1976 och mönstrade av den 7 maj i Storungs på Gotland 7 maj, och då som matros
Fyllesjuk Motorman
Samma dag som jag mönstrade på i Bilbao hoppade en motorman rätt ner i kajen ifrån sidgången akter, han hade legat och supit i hytten i flera veckor och inte törnat till ,så han hade naturligtvis blivit stoppad på allt vad alkohol hette i slabben, och brännvinet hans var slut , så nu var han så fyllesjuk att han skulle hoppa i sjön , men tog tyvärr fel sida ,hamnarbetarna fann honom liggande medvetslös på kajen och kallade på ambulans, han klarade livhanken men bröt en massa ben i kroppen, efter några veckors ihoplappning på hospitalet flög dom hem honom till Sverige

Räven & Vargen
Det var en söndag och vi var på nordgående i Engelska kanalen och som vanligt med mycket trafik både medgångare och möten från alla håll och kanter,jag hade vakt uppe på bryggan och stog som vanligt utkik ute på bryggvingen, när skepparn eller Vargen som han kallades kom ut på vingen och frågade efter andre styrman också kallad Räven, ja här ute är han inte, kanske på skithus svara jag, och just då får jag se honom gående nere på däck på väg förrut!

Vad i helvete gör han där nere tjöt Vargen som också hade fått syn på honom. När han hade kommit helt fram till etta luckan så kliver han upp på luckan och lägger sig ner raklång på rygg, nej nu jävlar i helvete pojk skrek Vargen har andre styrman törnat fullständigt galen ,se för fan till och gå ner och få upp människan hit upp med en helvetes fart.

Räven som var stor som ett hus hade allaredan somnat när jag kom fram till ettan ,det kunde vara riskabelt att purra en så stor man tänkte jag ,så jag ställde mig lite på avstånd och ropade på honom att han skulle vakna, men ikke, han var död för omvärlden och hörde ingenting, så jag hoppade upp på luckan och drog honom lite försiktigt i foten,han måste ha haft 50 i skonummer, då vaknade han till bara för att säga att jag skulle purra igen om en kvart

Nej så fan heller du skall upp på bryggan med en gång,det är en order från Vargen du är ju på vakt och kan inte ligga här ute på däck sa jag, då reste han sig upp med sina två meter och tog sig akter på vingliga ben och upp på bryggan ,där han blev mottagen av en Varg som inte var blid.

Vad i helvete tar ni er till människa! Går och lägger sig ute på fördäck mitt på vakt,hur mycket har ni druckit egentligen! Ser du inte inte alla båtar runt omkring oss!! Nää sa Räven jag ser ingenting och tog kikaren och spanade runt omkring , vänd då för fan på kikaren så kanske du ser någonting din idiot, men nu skall du gå ner i hytten och sova ruset av dig sa Vargen och Räven muttra någonting som ingen kunde förstå men lufsade sedan ner från bryggan. Jag fick då beked på att purra ut tredje styrman, som fick ta över Vargens vakt

Efter en halvtimme ungefär kommer den spanska hytt Oskarn upp på bryggan och skriker att El Capitano var död och var helt förtvivlad, så jag blev sänt ner för att se efter vad som hänt.

När jag kommer in i Vargens hytt som var tom fortsätter jag in hans badrum och där ligger han i badkaret med huvudet precis ovanför badkarskanten, och vattnet var helt rött av blod ,helvete han är död tänkte jag ,men då helt plötsligt rörde han på sig, slog upp ögonen och fick syn på mig och undrade vad fan jag gjorde inne på hans skithus, har alla jävlar blivit galna idag fortsatte han, ut ur mitt skithus ögonblickligen för djävulen,innan jag gick såg jag att det fattades en framtand i käften på honom,det var orsaken till allt blod,han hade säkert halkat på tvålen och ramlat och slått i badkars kanten och svimmat av en stund ,och var långt ifrån död som spanjoren kom upp på bryggan och gastade om

Sköldpaddor

Vi låg i Safi i Marocco och lastade ökensand till Amsterdam då vi fick besked om att båten skulle säljas till ryssarna när vi kom tillbaka upp till Europa och antagligen efter utlossning i Amsterdam.

En kväll när vi satt på ett litet schapp nere på kajen inte mer än 100 meter från fallrepet, kom där förbi en arab med en hel säck sköldpaddor som han ville sälja , vi gjorde ett deal med honom, två sköldpaddor för ett paket Marlboro
som han gick med på efter mycket prutande, vi sprang ombord efter cigaretter och bytte till oss så många att vi fick ta hans säck och bära dom i för att få ombord allihop, dom som blev kvar stoppa han i fickorna och gick därifrån.
antagligen för att sälja cigaretter.

Sköldpaddorna köpte vi för att jävlas med ryssarna, och placerade ut dom runt om i båten innan dom skulle ta över henne, som vi gjorde i styrmaskin under durkarna i maskin nere i kockens förråd uppe på monkey island framme under backen, i målar schappet i livbåtarna överallt var det sköldpaddor.

Båsen törnar galen
Vi hade fått ombord en nu bås i Avonmouth i England en gammal skåning, han mönstrade på kanonfull , med bara en portfölj och en flaska vodka, resten av bagaget hade han supit bort i Antwerpen..

En helg ute isjön var det som vanligt fest runt omkring i båten från fredag kväll till söndag kväll, på söndags förmiddagen när båsen tog sig en sträck var det någon som hade surrat fast hans dörr på utsidan, och satt en tamp från dörrhandtaget till räckverket mitt emot, så han var tvungen att sparka ut brandluckan och krypa ut i gången..

Han var då heligt förbannad och trodde att det var jag som hade surrat fast dörren, men jag hade vakt och var uppe på bryggan och stog ute på bryggvingen, helt plötsligt skrek vargen pass upp pass upp och kommer utstormande från bryggan , jag vänder mig om och får se båsjäveln komma med en brandyxa i näven! Räven sliter yxan ur näven på honom och hivar den på utsidan, det var meningen att jag skulle ha fått den i skallen sa han
Stettin
Polen som ännu låg bakom järnridån ,med beväpnade vakter på kajen som stog raka i ryggen som statyer vid landgången i tolvtimmars pass och krävde att propuska skulle visas upp när man skulle gå iland, vakterna tog gärna emot ett paket cigaretter men dom var livrädda att någon skulle se dom , helst skulle inte ens vaktkompisen på vakt vara vittne när en soldat tog emot paketet...

Jag kan fan inte begripa hur ledarna bakom järnridån tänkte. De satsade mycket på att skapa godwill, måla bilden av ett ideal samhälle, stora ansträngningar gjordes för att fostra idrottsmän som kunde imponera på västvärlden..

Samtidigt kunde varje sjöman se det trista grå livet bakom järnridån. Soldater med gevär vid varje landgång , stora starka strålkastare som nattetid oupphörligt svepte over båtarna och hamnarna..

Och hamnarbetare som var så skrämda att de inte vågade ta emot ett paket cigaretter av en västerländsk sjöman fast dom så innerligt ville ha det.. På krogarna vimlade det av fruntimmer som gärna skänkte en sjöman sin kärlek flera nätter i rad till priset av fyra par nylonstrumpor eller en billig klocka och man kunde dricka så mycket vodka och pivo man orkade få ner..Och märkligt nog var det inte förbjudet att bedriva kärlekshandel , det måste vara det enda försonande drag som fanns hos kommunisterna....
Torny
Posts: 1
Joined: 10 Oct 2013, 17:58

Re: M/S Aurivaara

Post by Torny »

Kul med lite historier om Ms Aurivaara.
Aurivaara var min första båt 8/7 1975-12/4 1975
Christer J
Posts: 3
Joined: 15 Dec 2016, 01:11

Re: M/S Aurivaara

Post by Christer J »

Min första båt som 15 åring, mönstrade på i Luleå Malm hamnen.
Hökarhalva sedemera jungman.
Christer
Christer J
Posts: 3
Joined: 15 Dec 2016, 01:11

Re: M/S Aurivaara

Post by Christer J »

Året var 1961. Hon var ny :D
Christer
Post Reply