Waxholm

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Haveristen
Posts: 11
Joined: 03 Apr 2005, 22:54
Location: Spain and Sweden
Contact:

Waxholm

Post by Haveristen »

!958/59 låg det ett Grekiskt Ftg i Waxholm och skötte elen till bland annat Waxholm och Rindö (garnisionsstäder) Hela det här är på något sett en mörk historia i vaxholms historia bla så föddes det en hel del utomäktenskapliga barn och ingen vill kännas vid detta! Men det måste ju finnas bilder! Har svårt att tänka mig att ett så pass stort ftg kan passera obemärkt. Vet att jag har läst en artikel om det här. men forfarande inga bilder.
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Waxholm

Post by Torsten H »

Det var ett antal T2-tankbåtar med turbo-elektriskt maskineri, som hyrdes in p g a brist på vattenelkraft. Det kan ha skrivits om det här i Båtologen och säkerligen i Svensk Sjöfarts Tidning.
Haveristen
Posts: 11
Joined: 03 Apr 2005, 22:54
Location: Spain and Sweden
Contact:

Re: Waxholm

Post by Haveristen »

Tack Torsten. En hel del historia har jag angånde det här, men det tycks vara lögn att hitta bilder på det hela.
Jag menar att det måste vara en ganska stor histora att lägga en förhållande vis stort ftg med häcken mot Norrberget.
Sen åter är det här en ganska "mörkad" historia från Waxholms förflutna
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Waxholm

Post by Skepparättling »

Har du kollat på Sjöhistoriska?:
http://samlingar.maritima.se/marketstore/index.jsp

Allt de har finns ännu inte digitaliserat, men de jobbar på det.
Där finns en hel del bilder från Marinens pressdetalj, kanske de också har fler bilder...
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Haveristen
Posts: 11
Joined: 03 Apr 2005, 22:54
Location: Spain and Sweden
Contact:

Re: Waxholm

Post by Haveristen »

Riktig så enkelt var det ju inte! Behöver ett namn eller reg nr, har även kollat med försvaret med svaret "njet"
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Waxholm

Post by Skepparättling »

På hemsidan kan du ju fritext söka tex Vaxholm ger 195 träffar, många passagerarbåtar men någon u-båt, och något militärt.
Under fliken samling kan man kolla på det som finns upplagt av Marinens pressdetaljs bilder 4776 träffar, men kanske bara en bråkdel Vaxholm, men den med gott om tid kanske kan hitta guldkorn. :lol:
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Haveristen
Posts: 11
Joined: 03 Apr 2005, 22:54
Location: Spain and Sweden
Contact:

Re: Waxholm

Post by Haveristen »

"mutter" Har varit där och tittat förut, och hittade inget! Har även varit inne på tidningars arkiv och inget där! Trist!
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Waxholm

Post by Torsten H »

Jag har letat igenom SST:s innehållsförteckningar för 1958 och 1959, men hittade ingenting. Söker vidare.
Haveristen
Posts: 11
Joined: 03 Apr 2005, 22:54
Location: Spain and Sweden
Contact:

Re: Waxholm

Post by Haveristen »

Torsten! Du är en klippa.
Claes Thure Moberg
Posts: 73
Joined: 29 Jan 2005, 15:43
Location: Tromsø, Norway

Re: Waxholm

Post by Claes Thure Moberg »

På den tiden levde Waxholms Tidning och kom ut ett par gånger i veckan. De måste rimligen ha haft reportage om saken. De läggen bör finnas på KB och kan också tänkas vara mikrofilmade.
Björne
Posts: 12
Joined: 24 Feb 2008, 20:39
Location: Rio de Janeiro

Re: Waxholm

Post by Björne »

Jag bodde i Vaxholm på den tiden. Jag kommer ihåg att vi var ombord en hel del. Många för att festa men jag gjorde under denna tid min verkstadspraktik för sjöbefälsskolan. Var mycket nere i maskin och tittade och det var fantastiskt vad rent och snyggt det var där. När deras uppdrag var slut i Vaxholm hade en hel del unga tjejer gömts sig ombord, men dom togs i land senare i skärgården. Har för mig att fartyget var på väg till Uddevalla men är inte helt säker.
Björne
brasiliensvensk
Post Reply