Bild på SKOGHALL VII ?

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Bild på SKOGHALL VII ?

Post by Klas Andersson »

Hej !
Jag undrar om det är någon som har en bild på Motorfartyget Skoghall VII, reg nr 6080 ,som sjönk efter en kollision i Vänern 1922 .
jag hittade det här vraket för ett par år sedan och har tagit för givet att det är Skoghall !
främst beroende på platsen !

Men !! nu har tydligen Vänermuseet skrivit vitt och brett om att "man hittat " Skoghall när man sökte efter "NORE"
en ångare som sjönk 1922 !!! Den ligger lflera kilometer därifrån !!
Jag tar alla uppgifter som kommer från Vänermuseet med en mycket stor nypa salt !!! :mrgreen:

vissa uppgifter stämmer absolut inte in på detta vraket ! troligen bara fantasier från museet ?

men jag blir ändå osäker !! :?
kan det vara ett annat vrak på mina bilder ??
Skoghall var 27 meter lång ... vraket här har två master och två lastrum .....
Skoghall var en motoriserad lastpråm ...........
den övre bilden visar fin siluett av båten på båda sidor i bilden beroende på att jag lyckades köra perfekt rakt över den i längdriktningen

jag har tyvärr inget foto på Skoghall ,och inte heller på Nore , men det finns ju faktist vrak som inte är officiellt kända även i Vänern !!

Kan ju tyckas att det går att se på Vraket ,,,,,, jo .... men här är 33meter djupt ,låter ju inte så farligt !
men detta är i Vänern != fullständigt becksvart ! mycket dålig sikt ! Iskallt !
inte lätt hitta dykkompisar som ger sig ner där !! så det är mycket som ska stämma när jag ska dit ! inte minst vädret !!



så nu är frågan ! har någon ett foto på Skoghall VII ?

Mvh Klas
Attachments
Skoghall 2.jpg
skoghall 1.jpg
Mvh Klas
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Bild på SKOGHALL VII ?

Post by Skepparättling »

Tyvärr ingen bild på 7:an. Men bla en bild med uppgift om att det kan vara 1,2,3,4 eller 6 vilket jag tolkar som att de så lika ut.
5:an har jag bild på och hon skiljer sig lite från 6:an som jag också har bild på.
Vi får hoppas på Björn L. Annars får du ta dig en tur till Tore i Lidköping om han inte har bild på den finns det nog ingen...

Här kommer iaf 339 Nore.
Attachments
339 SS Nore.jpg
339 SS Nore.jpg (72.46 KiB) Viewed 29417 times
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Björn Larsson
Posts: 13
Joined: 05 Mar 2009, 11:45

Re: Bild på SKOGHALL VII ?

Post by Björn Larsson »

Hej på Er!!!
Nej tyvärr har jag inte något kort på Skoghall VII och jag tror inte varken Granathen eller
Tore Olsson har det heller. Den var ju inte i trafik så många år
Hälsningar Björn Larsson
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Bild på SKOGHALL VII ?

Post by Skepparättling »

Internet är fantastiskt på många sätt, dock ingen bild:
http://www.miramarshipindex.org.nz/ship/show/322516

Men ifall det är samma fartyg och hon är byggd 1917. Så borde det finnas ett leveransfoto.
Skoghallsverket drivs väl fortfarande? Där kanske de har foton. :idea:
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Bild på SKOGHALL VII ?

Post by Torsten H »

Nja, den var inte byggd 1917, men ombyggd från pråm till motorfartyg det året. Om du ser i skeppslistan, så står det frågetecken både för byggnadsår- och ort.
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Bild på SKOGHALL VII ?

Post by Klas Andersson »

Hej !
Nej det stämmer att Tore Granath inte känner till något foto ! däremot har han ett foto på "Fyran"
Och det stämmer exakt in på "mitt" vrak ! tydligen var dom mycket lika !
Det betyder att Skoghall verkligen ligger ungefår där hon borde ligga ! Med masttopparna 20 meter under ytan !

Det verkar då som uppgifterna i Nedanstående artikel är ..... ren lögn ? :shock:
Ingen som har den minsta koll ! kan nämligen inbilla sig att det skulle vara Nore som ligger i detta området !
och "koll" borde väl Vänermuseet ha ?................
(Nore ligger på 47 meters djup långt söderut ....)

http://www.kustbevakningen.se/kbvtempla ... px?id=1662

eller så har man verkligen dykt på Nore ? och uppgiften om namnet på klockan är Lögn :roll:

men visst ! det låter ju bra i pressen ! allt för att skapa en story :mrgreen:
jag får ta mej dit igen och se om även jag kan se någon klocka där ! om den nu inte redan är "räddad"...
Vilket jag hoppas den inte är ,eftersom den tillhör den som har Bärgnings/ägande rätten till vraket ......
Mvh Klas
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Bild på SKOGHALL VII ?

Post by Skepparättling »

Torsten H wrote:Nja, den var inte byggd 1917, men ombyggd från pråm till motorfartyg det året. Om du ser i skeppslistan, så står det frågetecken både för byggnadsår- och ort.
Det är ett hål i mina skeppslistor mellan 13 och 29.....Fattig småbarnsförälder.



När vi ändå blandat in resterande skoghallar är det här en sådan? och isåfall vilket nr?
Den ser iaf ut att ha 2 separata luckor, som Klas "sonarbild" visar.
Attachments
Skoghall okänt nr.jpg
Skoghall okänt nr.jpg (66.62 KiB) Viewed 29326 times
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Bild på SKOGHALL VII ?

Post by Klas Andersson »

Det där är Tore Granaths bild av Skoghall IV , taget i Skoghall 13 Juli 1953 !!
Han har med den på sidan 21 ,i LÄNSPUMPENS Årsnummer från 2002

och Ja ! den stämmer mycket bra med Sonarbilden !
även om man knappt ser handen framför sig nere på det djupet
Mvh Klas
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Bild på SKOGHALL VII ?

Post by Skepparättling »

Klas Andersson wrote:Det där är Tore Granaths bild av Skoghall IV , taget i Skoghall 13 Juli 1953 !!
Han har med den på sidan 21 ,i LÄNSPUMPENS Årsnummer från 2002

och Ja ! den stämmer mycket bra med Sonarbilden !
även om man knappt ser handen framför sig nere på det djupet
Ok Tack då vet jag var den bilden kom från och även en exakt tid tänk om alla vore lika noggranna med att skriva upp när de fotar.

Jag har hämtat bilden bland Harry Karlssons negativ.Där inget var påskrivet rena detektiv arbetet.

Skickar med nr V upphov okänt.

Och nr VI ur min farbrors album. Taget genom hyttfönstret på Vielle Montagne 2 alt 4.
Attachments
Skoghall V.jpg
Skoghall VI genom ventilen på Viellebåt.jpg
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Bild på SKOGHALL VII ?

Post by Torsten H »

'Skoghall VII'; byggd 1907 av Sjötorps varv, Sixten Groth av furu som pråmen 'Anderlind I, II eller III' för Firma Andersson & Lindberg, Göteborg.
1917, aug 1: köpebrev; såld till Uddeholms AB av Lauritz Andersson, Stockholm, för 91.000 kr. Ombyggd vid Lövholmsvarvet/Erik Ohlssons Sågverk, Stockholm.
1918, okt 1: skrivelse till Kommerskollegium från Lauritz Andersson: "Fartyget har byggts som pråm av Sixten Groth, Sjötorp, med namnet 'Kungshatt AB 3'. Det har nu ombyggts till motorfartyg och icke tidigare varit registrerad. På den tid, då jag övertog den, hade den under flera år inte använts, och vid försäljningen till mig medföljde inga som helst papper, då inga fanns. Den hade tillhört Kungshatts Tegel- & Transport AB."
1918, nov 5: intyg från Kungshatts Tegel- & Transport AB, att man på sin tid inköpt pråmen från Firma Andersson & Lindberg, Göteborg.
1919, mars 31: Nationalitetscertifikat, Uddeholms AB, Uddeholm. Befälhavare: Karl Emanuelsson, Ånimskog (Behörighetsbevis 513/1913). Signal: KBPH.
1919, maj 26: befälhavare: Axel Henrik Andersson, Göteborg.
1919, juli 30: mätbrev utfärdat; 136.23 brt 89.52 nrt. Dim: 27.10 x 6.81 x 2.65 m. 70 hk Bolinder tkm, 2 cyl, 2-t, 300 x 310 mm.
1920, mars 31: befälhavare: Otto Edvard Nilsson, Ölserud (Behörighetsbevis 827/1913).
1922, juni 6: befälhavare: Arvid Hilmer Axelsson, Göteborg (Sk 2:a kl 192/1918).
1922, nov 12: kolliderat och sjunkit på Vänern.
1924, mars 18: skrivelse; "Någon bärgning har icke kunnat ske och torde heller aldrig ifrågakomma."
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Bild på SKOGHALL VII ?

Post by Skepparättling »

Tack för dessa upplysningar Torsten.

:idea: En som väl har en hel del bilder och ev skulle kunna ha en på 7:an. Är väl Johansson i Sjötorp...
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Bild på SKOGHALL VII ?

Post by Klas Andersson »

Nu har jag äntligen kunnat inspektera Skoghall 7 ! .... :D 33m djupt och kolmörkt ! men ändå !
båten mycket lik den på bilderna ,MEN har ett litet öppet akterdäck ! bakom överbygget !
ca ...1,5 meter lågt , Det finns en dörr ut dit från överbygget ,vidare uppfattade jag aktern som närmast platt ,
ivarjefall var det en "knäck på relingen ,och den var helt rak bakåt .
klockan har någon "räddat" bara färstet kvar :(
däremot finns nakterhuset på plats .men väldigt trasigt .

Skadan efter kollisionen är rejäl !! till och med lastluckekarmen är inknäckt ! av Mölbackas För !!
hon måste ha sjunkit som en sten !
NAKTERHUS
MASKINTELEGRAF
RATT
RATT
ANKARLANTERNA
37243733.JPG
37243736.JPG
37243742.JPG
37243743.JPG
37243749.JPG
37243749.JPG
37243750.JPG
Mvh Klas
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Bild på SKOGHALL VII ?

Post by Torsten H »

Det märkliga är, att NORE verkar ha ett sådant litet öppet akterdäck, men det var flera, som hade det arrangemanget.
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

Re: Bild på SKOGHALL VII ?

Post by Klas Andersson »

Det stämmer att Nore hade ett sådant ! men detta är Skoghall !
främst skadan efter kollisionen + att den ligger på rätt ställe !+ att den har en liten skorsten (ingen Ångare),f
Det finns ett märke i mässingplåt på den !,hoppas nån av kompisarna fick med det på bild ! Ska Kolla

Här är min mycket dåliga film .....blir inte bra när man ska titta och filma samtidigt ,..
I slutet är det relingen i aktern , Ankarlanternan ligger innanför den ,,annars mest mörker :)
http://www.youtube.com/my_videos_edit?n ... gwvCLCfkCU
Mvh Klas
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Bild på SKOGHALL VII ?

Post by Torsten H »

Att det är Skoghall VII tvivlar jag inte en sekund på - hänvisningen till Nore vara bara för att visa dem, som inte är så kända med kanalbåtar, hur det såg ut.
Post Reply