Vilken och var.

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
User avatar
Kent Olsson
Posts: 101
Joined: 07 Oct 2005, 18:19
Location: Säffle
Contact:

Re: Vilken och var.

Post by Kent Olsson »

På tal om Tuna så hittade jag ett gammalt tidningsurklipp om en bilfärd på isen mellan Värmlandsnäs via Lurö till Läckö.
Där fanns en bild med Tuna sjunken utanför Läckö med bilen samt förarna poserande vid båten.
Attachments
Tuna vid Läckö.jpg
Torsten H
Posts: 1173
Joined: 18 Jan 2006, 15:18

Re: Vilken och var.

Post by Torsten H »

Tuna hade många ägare; byggd 05-1914 vid Kaldnes Patentslip & mek Verksted, Tönsberg, nb 29, för Ejnar Stensrud, Skien och fick namnet ERIK ASK. 150 brt, 29.47 x 6.46 x 2.44 m. 80 hk Kromhout tändkulemotor, 2 cyl, 2-t (man kan läsa om dem på www.machinekamer.nl).
1915: AS Transit, Skien. UNION V.
1916: Ingolf Björnstad, Bergen.
1918: Arendal Smelteverk, (Eydehavn), Arendal. STORENG.
1919: AS Transit, Skien.
1919: Den Norske Amerikalinje, Oslo. IDEFJORD.
1921: nytt namn: LILLEFJORD.
1923: Eskilstuna Nya Rederi AB, Eskilstuna. TUNA. Ny motor: 240 hk Skandia tändkulemotor, 4 cyl, 2-t.
1925: Compoundångmaskin, tillverkad 1897 vid Lindholmens Varv.
1926: Eskilstuna rederi AB, Eskilstuna.
1939: Rederi AB Erab, Eskilstuna.
1946: Einar Lundgren, Göteborg.
1946, nov 18: grundstött och sjunkit på 8 meters djup i Tjuvholmssundet norr om Läckö, Vänern, med cement i säckar.
1947: vraket övertaget av Försäkrings AB Fylgia, Stockholm, som sålde det till dykaren John Sörman, Stockholm.
1947, juli 19: bärgad; bogserad till Karlstads Varv för reparation och ombyggnad. Motor insatt; 210 hk Skandia tändkulemotor, 2 cyl, 2-t, 380 x 400 mm.
1948: Rederi AB Robur (Gösta Hörgren), Stockholm.
1951: PR Fritz Hilding Bergstedt, Havstensund.
1955: PR Anders Georg Karlsson, (Havstensund), Sannäs.
1957: PR Helge Källsson, Lidköping.
1961: PR Marcus Lennart Edlund, (Stockholm), Norrköping.
1964: Ernst Gösta Johansson, Vadstena.
1975: Agnar Harald Johansson, Göteborg.
1976: Ralf Ingemar Johansson, Göteborg.
1977: Carlos Gumbs, (Sint Maarten, Nederländska Antillerna); Limassol, CY.
Sedan har jag inte kollat var den blivit av. Bytet till en JM diesel?, finns inte anmält till NV:s register; detaljer önskas.
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Vilken och var.

Post by Skepparättling »

Jag har tyvärr inga exakta årtal men motorn ska ha installerats i Motala docka av G. Johansson, mellan 1964-72.
Troligen i samband med att de två lastluckorna blev en.

Redan första resan ska Skandian lagt av och tvärdött i frihamnen, Stockholm.
Sedan ska den vägrat vända och dött i Trollhättan. Ingen av platserna direkt lysande för stopp i maskin ( om det nu finns några lysande platser att få stopp i maskin på).
Men Trollhättan fadäsen ska ha varit det som utlöste bytet.

Skandian ska ha haft ett varvtal på 16 rpm när det gick att kasta om den.
Har vi ingen L Laurinare med oss som kan modell beteckningen?
Eller som kan beskriva för farandet...?
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Vilken och var.

Post by Skepparättling »

Tidigare i tråden nämnde jag en bild på både 7098 Tuna och 6889 Hägern ( annan tråd) så här kommer bilden med dessa båda giganter den ena mer gigantisk än den andra.
Tuna och Hägern i Motala Docka.jpg
Tuna och Hägern i Motala Docka.jpg (66.12 KiB) Viewed 11187 times
Har man god syn ( eller sett andra bilder från samma tillfälle :wink: ) kan man framför Hägern se 9540 Martha och framför henne 8097 Gullmar. Framför 7098 Tuna ligger 2105 Vitö och framför henne 9122 Elektra.

Och en bild som skulle kunna platsa bland tio i topp över misslyckade bilder:
En Vänern winch Hade jag hoppats fota...
En Vänern winch Hade jag hoppats fota...
Tunas Winch.jpg (85.1 KiB) Viewed 11185 times
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
mörtske
Posts: 31
Joined: 15 Mar 2009, 17:11

Re: Vilken och var.

Post by mörtske »

Får väl lov att avsluta Svanen och Capella med besättningarna från dom
här tiderna Svanen våren -68 Capella vintern -73
Attachments
CCF20090505_00000.jpg
Borgholm
Posts: 226
Joined: 30 Jan 2008, 16:25
Location: Borgholm
Contact:

Re: Vilken och var.

Post by Borgholm »

Trevliga besättningsbilder från Svanen och Capella :)
var är de tagna ?
Mvh Fredrik
ÖLANDS JÄRNVÄGAR & SKUTOR:
http://www.olandsjarnvag.se
mörtske
Posts: 31
Joined: 15 Mar 2009, 17:11

Re: Vilken och var.

Post by mörtske »

Så kommentarer till de tå sista bilderna
Den undre bilden visar Capella och jag lastar spannmål i Uppsala vintern -73
det är jag som sköter kvasten och visar att vara skeppare i den här traden
inte var något uniformsjobb,med på däck finns styrman Birger Persson från
Hagby, Kalmar.
Den övre bilden har mer att berätta, det är våren -69 (fel årtal tidigare) och
skall just starta årets seglation,jag själv längst akter, i riggen styrman Sven
Juhlin, pensionerad lots från Idö,Västervik, vi lärde känna varandra när vi
båda jobbade hos Bertil Bergman, Motala ,jag skeppare i Kind Sven som
skeppare i Motala Express, Sven Juhlin är avliden sedan många år.
Nästa man är lättmatrosen Karl-Arne Johansson från Hjulsbro Linköping,
son till Arne Johansson som ägde och seglade Age 1 hemmahörande i
Linköping,samma familj Johansson som drev varvet i Hjulsbro och byggde
Kinda-pråmarna.Karl-Arne tjänstgjorde i slutet av 70-talet hos mej som
avlösningsskeppare i bl.a. Furuland. Kalle fick sedan tjänst som hamn-
styrman i Norrköping, bilden är i år tagen för 40 år sedan så kanske
Karl-Arne också är pensionerad. men nu är sviten ihopvävd. MVH Erling
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Re: Vilken och var.

Post by Skepparättling »

Kalle ska fortfarande var verksam i "Peking".

En släkting till honom har en trevlig hemsida om Kinda Kanal:

hjulsbrovarvet.se

Erling eftersom du nämner Kind, känner du igen någon av dessa herrar?
Attachments
Kind  dockar ut delförs ev 60 tal.jpg
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
mörtske
Posts: 31
Joined: 15 Mar 2009, 17:11

Re: Vilken och var.

Post by mörtske »

Eftersom du frågar Anders, men det är väl spekulationer.Han med kaptensmössan
kan vara någon som figurerade hos Bergmans som hette Hellberg eller Hellström
från Motala, vänsterbenet tillhör nog Bertil han var stor och stark och var
givetvis med vid tillfället, om mannen på kajen är John har jag svårt att tro
jag tycker inte jag känner igen personen ifråga. men det är klart fotot är väl
taget 1960 kanske på våren efetrsom sommaren 1960 var någon Davidsson
skeppare på Kind och då borde han varit med på bilden, jag kom till Motala
våren 1961, och då hade jag med mej den här Hellberg till Linköping, så hade
jag Kalles far med mej som lots första resan på Kinda Kanal, om Hellberg tyckte
jag inte.
Post Reply