Alex Halding Köpmanehamn

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
m/s munter
Posts: 642
Joined: 14 Oct 2007, 11:19
Location: Sjön Viken Götakanal
Contact:

Alex Halding Köpmanehamn

Post by m/s munter »

2006 låg Alex Halding i köpmanehamn förtöjd. den ser ju ut att vara i rätt bra original skick. någon som vet vem ägaren är? någon i göteborg tror ja.. enligt boken båtar på vänern. vore kul och veta framtidsplanerna för den..
Attachments
alex h.JPG.JPG
alex h.JPG.JPG (117.29 KiB) Viewed 8984 times
pny
Posts: 64
Joined: 28 Mar 2005, 08:07
Contact:

Post by pny »

Detta finns om båten i Sveriges Skeppslista 2008:

ALEX. HALLING
SKAI
Enetta AB, Vänersborg
Byggd 1902 i Sverige av Stål
110 kW
68 brt, 42 nrt, 85 dwt
22,19 x 4,04 x 2,10 meter

/Patrik
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Post by Skepparättling »

pny wrote:Detta finns om båten i Sveriges Skeppslista 2008:

ALEX. HALLING
SKAI
Enetta AB, Vänersborg
Byggd 1902 i Sverige av Stål
110 kW
68 brt, 42 nrt, 85 dwt
22,19 x 4,04 x 2,10 meter

/Patrik
Lite off topic men från vilket år började skeppslistan behandla fartyg under 140 ton dwt? De halv gamla listor jag har är inte värdelösa, men jag saknar de under 140 ton.
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
pny
Posts: 64
Joined: 28 Mar 2005, 08:07
Contact:

Post by pny »

Hej Anders

Vet inte riktigt svaret på din fråga men i Sveriges Skeppslista finns alla registrerade fartyg med. Båten ovan, Alex. Halling, har funnits med sedan hon byggdes.

Svensk Sjöfartstidning ger ut Sveriges Illustrerade Skeppslista (numera Sveriges Maritima Index). I den finns en begränsning liknande den du anger.

Sveriges Skeppslista 2008
Sveriges Maritima Index 2008

/Patrik
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Post by Skepparättling »

pny wrote:Hej Anders

Vet inte riktigt svaret på din fråga men i Sveriges Skeppslista finns alla registrerade fartyg med. Båten ovan, Alex. Halling, har funnits med sedan hon byggdes.

Svensk Sjöfartstidning ger ut Sveriges Illustrerade Skeppslista (numera Sveriges Maritima Index). I den finns en begränsning liknande den du anger.

Sveriges Skeppslista 2008
Sveriges Maritima Index 2008

/Patrik
Man ska alltså lära sig att skilja på äpplen och päron.
Nu ska jag gå och ställa mig i skamvrån. :oops:

Nu är det alltså bevisat "snålheten bedrar visheten", med det menat vill man veta det jag vill får man slanta upp.

tack Patrik
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Post by Husum »

Hej, gäller den alla registrerade fartyg under 12x4 m också
H
Håkan Sundström
pny
Posts: 64
Joined: 28 Mar 2005, 08:07
Contact:

Post by pny »

Husum wrote:Hej, gäller den alla registrerade fartyg under 12x4 m också
H
Alla båtar under 12 x 4 meter registreras i Båtregistret och får en SFB-1234 eller en SFC-1234-signal. Även dessa finns med i Sveriges Skeppslista. Förutom Skeppsregistret och Båtregistret finns även en avdelning med Fiskefartyg uppdelad på distrikstnummer (T.ex SM 18, VY-72 och GG-1223).

Statliga fartyg med båtregistersignal sakas annars finns alla fartyg och båtar som för tillfället är registrerade den 1 januari med i Sveriges Skeppslista.

Om någon ska köpa den, kolla med er lokala bokhandlare om de har den eller kan få hem den. Den är tyngre än fyra tegelstenar så portokostnaden blir ganska stor. Jag beställer den, av lathet, varje år från Jure AB/Nordstedt Juridik AB och priset i år inkl. frakt blev nästan 900 kr.
/Patrik
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

Post by tugtrafik »

Det är säkert för mycket begärt att Sjöfartsverket publicerar fartygsregistret (Sveriges Skeppslista) på nätet :roll:

De klarar väl inte en sådan inkomstförlust :cry:
kapstans
Posts: 1000
Joined: 21 Aug 2007, 09:07
Location: Trollhättan

Post by kapstans »

Jag tror inte att Sjöfartsverket ens får lägga upp skeppslistan på internet eftersom det finns risk att det är i strid med datalagen och eventuellt också personuppgiftslagen. Men visst vore det smasken om vi finge få ett internetregister i stil med NIS-NOR som norrmännen har. :lol:
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Post by Skepparättling »

Se inlägg Örjans skeppslista 2008 under boktips:
http://forum.fallrepet.se/viewtopic.php?p=5658#5658
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Post Reply