OBBOLA, byggd -14 i Ö-vik.

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

OBBOLA, byggd -14 i Ö-vik.

Post by Börje Åström »

Kan jag få lite info om denna?
23,74 x 5,07. Signalbokstäver: SFNV. Byggd för SCA med en ångmaskin på 205 hk.
pny
Posts: 64
Joined: 28 Mar 2005, 08:07
Contact:

Post by pny »

Enligt Lubrikatorn 2/1989:

OBBOLA SFNV
Byggår: 1915
Varv: Jerfeds MV
Längd: 23,74 m
Bredd: 5,07 m
Djupgående: 3,18 m
Tonnage: 87 brt
Maskin: Hernösands MV Comp 205 ihk.

Lev 1915 av Jerfeds MV för Holmsunds AB, Holmsund som OBBOLA.

1954 överförd till Svenska Cellulosa AB (SCA), Holmsund.

1959 Såld till Bröderna Lundqvist Rederi AB, Stackgrönnan och omdöpt till UDINE. Motoriserad med en Nohab Polar på 500 hk.

1964 Såld till Satamahinaus Oy, Helsingfors och omdöpt till HARRI.

1976 Förvärvad av Anttin Hinaus Oy, Helsingfors.

/Patrik
wirrankosken rami
Posts: 8
Joined: 20 Aug 2005, 10:36
Contact:

Obbola -> Harri

Post by wirrankosken rami »

Obbola köptes 30.1.1965 av Satamahinaus Oy, H:fors och såldes 30.6.1976 till Antti Keskinen, H:fors. Överfört 1.10.1978 till Antin Hinaus Oy.
Hon såldes på 80-talet samt hösten 1987 hennes överbyggander blev delvis borttagna. Hon låg först i Helsingfors, sedan 1990 i Nordsjö/Vuosaari, 1993 i Lovisa och kom hösten 1993 till Tolkis (ex Borgå lk). Skrovet ligger där fortvarande, sjunken :(
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Tack för uppgifterna, men nu den sista frågan? Hur många cylindrar hade motorn (NOHAB) som satts in och är det någon som har den rätta betäckningen på den?
User avatar
Ulf Jonson
Posts: 37
Joined: 19 Oct 2005, 19:46
Location: Obbola

Post by Ulf Jonson »

Obbola hade en 5-cyl Nohab på 420 EHK. Beteckningen har fallit ur hårdisken, om det var N elle I föjdav fler bokstäver och siffror minns jag inte. Motorn var i alla fall en Atlas Diesel, med kolvpump för spolluft. Nohab förvärvade ju Atlaas disel 1948. Motorn var visseligen ny när den sattes in i slutet på 60-talet, men med ett gammalt stuk.
Varför det blev just denna motor har sin förklaring, I gamla Undine satte man in en nohab av något modernare snitt. Den motorn hade rederiet stora problem med, Förmodlingen belastades den för hårt). Lundqvistarna var ju kända för att inte ge sig i första taget, så efter några års tjatande fick man denna Atlas Diesel i utbyte. Det var då man köpte gamla Obbola, och installerade motorn i denna. Det kan tilläggas att den första nohaben senare sattes in i en fiskebåt och fungerade där utmärkt
Post Reply