Hexa - tändkulemotor

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
Wichmann
Posts: 17
Joined: 01 Jan 2008, 22:47
Location: Norje

Hexa - tändkulemotor

Post by Wichmann »

Hei er på jakt etter info omkring "Hexa" -motorn, som ble produsert i Sverige. Finnes det noen "Hexa" motorer, som er tatt vare på i Sverige?

"Wichmann"
User avatar
Kent Olsson
Posts: 101
Joined: 07 Oct 2005, 18:19
Location: Säffle
Contact:

Post by Kent Olsson »

Hej, kollade lite i mina papper och fann att Skövde Mek Verkstads AB i Skövde tillverkade en tändkulemotor kallad Hexamotorn. Försäljning gemom Fritz Egnell, Stockholm.
Skövde Mek Verkstad blev senare Pentaverken.
Jag har tyvärr aldrig sett eller träffat på någon sådan.
Wichmann
Posts: 17
Joined: 01 Jan 2008, 22:47
Location: Norje

Post by Wichmann »

Kent Olsson wrote:Hej, kollade lite i mina papper och fann att Skövde Mek Verkstads AB i Skövde tillverkade en tändkulemotor kallad Hexamotorn. Försäljning gemom Fritz Egnell, Stockholm.
Skövde Mek Verkstad blev senare Pentaverken.
Jag har tyvärr aldrig sett eller träffat på någon sådan.
Intressant, takk for info!
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Post by Husum »

Hej.
Ta kontakt med tändkulans vänner, dom har säket koll på detta, Hexa motorn blev tillverkad mestadels till stationärt utförande, men även en del marint.

www.tandkulan.com
Hälsn.
Håkan Sundström
User avatar
Kent Olsson
Posts: 101
Joined: 07 Oct 2005, 18:19
Location: Säffle
Contact:

Post by Kent Olsson »

Lite till om Hexamotorn. I boken "Svenska båtmotorer" kan man läsa att Hexa-motorn konstruerades av Edvard Hubendick och ingengör Venander. Den tillverkades till en början hos Skövde Mek. Verkstad och såldes till en början under Penta-namnet, från ca 1909 till 1915 hos Söderbloms gjuteri i Eskilstuna.
Göran E
Posts: 1
Joined: 03 Mar 2010, 18:57

Re: Hexa - tändkulemotor

Post by Göran E »

Här kommer ytterligare förtydliganden.
Nedan är vad min farfar, Fritz Egnell skrivit om Hexa-motorn:
Hexa-motorn.
Då vi redan hade varumärkena Mono och Penta så registrerade vi in de grekiska talen t.o.m. Deca. Av denna anledning låg det närmast till hands att tillgripa Hexa, då vi beslöt oss för att ta upp tillverkningen av tändkulemotorer. Vi hade ju redan under arbetet med Braunermotorn skaffat oss en hel del erfarenhet på tändkulemotorerna som vi tyckte skulle utnyttjas. Därför satte vi igång med konstruerandet av en provmotor med 30hkr per cylinder. Den byggdes vid Skövde Mekaniska Verkstad. Arbetet avancerade långsamt och med ideliga konstruktionsförbättringar. Till sist förklarade emellertid Hubendick att han ansåg motorn klar och IFE sålde därför ett exemplar av en tvåcylindrig motor till kvarnen i Säffle. Motorn levererades någon gång i slutet på 1909 eller i början på 1910. Då den var uppmonterad fick Hubendick resa dit för att sätta igång den. Efter någon tid kom han hem och förklarade att det var omöjligt att få motorn att gå, varför han rådde mig att köpa en dieselmotor att leverera i stället. Jag kunde emellertid inte förstå varför motorn skulle gå på provbädden i Skövde men inte i kvarnen i Säffle och skickade därför dit ingenjör Tollén samt rådde Hubendick att fara hem och ta igen sig. Efter några dagar var motorn igång och gick sedan tillfredsställande.
Vi hade således en del erfarenhet på tändkuleområdet och beslöyt oss för att konstruera en serie motorer men så slutade Hubendick i medio av 1910 och det blev ett avbrott i konstruktionsarbetet. Vi hade emellertid investerat rätt mycket pengar i Hexa. I balansen 1913 är Hexa-motorns konstruktionskonto uppe i 133.000 kronor.
Skövde kunde inte komma ifråga för fabrikationen, ty vi såg att Penta skulle fullt sysselsätta deras kapacitet. Då uppträdde på arenan Söderbloms Gjuteri i Eskilstuna och med dem gjorde vi 1912 upp om tillverkningen. Vi engagerade en särskild ingenjör och öppnade ett ritkontor i Eskilstuna för att driva på saken så energiskt som möjligt. Verkstaden svarade emellertid inte emot våra förhoppningar. Planerade inköp av arbetsmaskiner kom inte till stånd och redan från första början trasslade det rätt ordentligt. 1915 hade vi emellertid en omsättning på 89.000 kronor men det hela gick i alla fall med förlust.
Söderbloms verkstad drabbades av en eldsvåda 1914 då en hel del av modellerna och lagret fördärvades. Vi bestämde oss då för att avveckla hela Hexa-affären.
Emellertid hade vi på detta området utfört ett gott konstruktivt arbete. Genom att konstruera motorn med ett mellanstycke mellan cylindern och tändkulan, som kunde varieras så att förbränningsför-hållandena i själva tändkulan hölls under kontroll, ville vi uppnå att olika oljor kunde begagnas och vi var nog på väg att lösa detta problem. Genom en firma i Paris fick vi en rätt stor order på Hexa-motorer till Mexico och dem hörde vi av under lång tid i form av beställningar på reservdelar så det är tydligt att dessa motorer gick bra.
Bulenning
Posts: 5
Joined: 16 Dec 2009, 00:59

Re: Hexa - tändkulemotor

Post by Bulenning »

Svært interessant å lese det du skriv om Hexa-motoren Gøran. Det har vert Hexa-motorer på mine kanter av Norge også. Her i Bulandet var det en 12Hk som var ombygd på "Det Forenede Motorfabrikker" i Bergen (Union-Motoren) men motoren var ikkje kjend for å være medgjørlig.
Motoren hadde svært lette for å rase ut. I nabo kommunen min var det en fiskebåt med en Hexa, dei var ofte plaget med at motoren stoppet på full fart. En gang motoren stoppet gjekk det langt tid og motoren startet ikke, skipperen ropte ned til maskinistenom hva som feiler. maskinisten svarde at han ikke kunne finne svinghjulet, er du blitt galen svarde skipparen og sprang ned i maskinrommet. Dei fant svinghjulet oppe i siden att i maskinrom skottet, veivakselen var av :D
Bicgatepc02
Posts: 3
Joined: 28 Jan 2013, 11:07

Re: Hexa - tändkulemotor

Post by Bicgatepc02 »

motorn kom från en fiske båt som hade brunnit så pappa köpte den å bytte för att de skulle vara lättare att andvända bergvik på vintern de gjordes på varvet som vi hade då korsholms varvet
Post Reply