Myran

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
Post Reply
User avatar
Stig Samuelsson
Posts: 108
Joined: 21 Nov 2005, 11:42
Location: Lysekil

Myran

Post by Stig Samuelsson »

Jag vill minnas att det under min ungdom fanns en bogserbåt som hette Myran i Göteborg.
Den sågs ibland sträva med pråmar upp o nerför älven.
Är det någon som vet något om den och dess vidare öden?
Bw
Posts: 125
Joined: 05 Aug 2005, 08:53
Location: Bengt Westin

Post by Bw »

Ungefär så här ser Myrans historia ut:
Reg SGMX - 12323
Byggd 1917 vid Thorskogs Varf – F:a P. Larsson, Torskog Nb 203 (Stål)
16,36 x 4,22 x ?? m – 26 / 13 (SS 1983)
Maskin: Varvets comp.ångmaskin på 80 Ihk, ersatt av en okänd motor på 115 Ehk (??)

Byggdes för Wilson & Co, Göteborg med namnet ST. MARCUS. Köptes 1918 av AB Göteborgs Pråm- och Bogseraffär, Göteborg som döpte om till OSCAR V, och omkring 1920 köptes hon av Pråmföreningen Myran, Göteborg som naturligtvis kallade henne MYRAN. Utrangerades så småningom och hade 1963 en okänd ägare, Göteborg som ämnade bygga om till fritidsbåt. Så småningom dök hon upp som MANNE II, förvärvad före 1978 av Kjell Brattfors, Göteborg och före 1983 var Håkan Lindén, Sjötorp ägare till MANNE som hon då enbart hette. 2001 köptes hon av Klas Andersson, Götene sedan hon i flera år legat övergiven vid Sjötorps varv. Är nu ombyggd till oigenkännlighet

Bw
User avatar
tugtrafik
Posts: 265
Joined: 30 Jan 2006, 11:13
Location: Forsvik: Göta Kanals höjdpunkt
Contact:

St MARCUS (1917)

Post by tugtrafik »

Jag har varit i kontakt med Klas Andersson som uppger att båten skrotats i Kristinehamn.
Någon som vet mer?
User avatar
Stig Samuelsson
Posts: 108
Joined: 21 Nov 2005, 11:42
Location: Lysekil

Post by Stig Samuelsson »

Tack för info.
User avatar
Klas Andersson
Posts: 467
Joined: 22 Apr 2008, 14:41
Location: Götene

MANNE ex Myran ex ST MARCUS

Post by Klas Andersson »

Hej !
jag har lagt upp några bilder på Manne från de 2 år jag ägde båten .
Det stämmer som skrivits att jag köpte den i Sjötorp för 1 krona !!
Den hade då varit övergiven ,eller iallafall hade ägaren inte betalat kajhyra på lååång tid !
plösligt sjönk den ! med däcket över ytan ,men då var tålamodet slut från Kanalbolagets sida ! ,Ägaren övertalades skriva över äganderätten på Kanalen ,som samma dag sålde den till mej !! problemet löst !för Kanalen !
Jag bytte olja ,batterier ,några kilremmar ,sen tuffade den iväg till Hönsäter utan problem , Skrovet var bra murket i vattenlinjen ,men efter att ha lastat ur en massa skrot så kom den upp lite ,och sipprandet upphörde , lite överbliven röd och vit färg gorde susen !!
en gammal Radar och VHF kom ochså ombord

Jag använde den inte så mycket , men vi drog pontonbryggor från Mariestad till Hönsäter utan problem innan jag tyckte det var hög tid att sälja den vidare !!!!

Köpare blev en man som precis flyttat hem till Kristinehamn efter att i många år drivit ett ,....varv ? i Dominikanska republiken !!!
jag fick gå med på att vara skeppare på resan upp till Kristinehamn ,
visade sig köparen hade dålig koll på sjömärken bla !

På resan berättade han att planen var att hyra mark av komunen mitt emot Gästhamnen !! och där dra upp den på stockar !!! sedan vända den upp och ner och byta bottenplåtar !!!överbygget ,som var det enda bra på den !! ,tänkte han skrota ! och bygga en husbåt av den

Jag hade väl inga komentarer på detta men tänkte väl ,, grattis till att försöka få hyra mark där till något sådant !!!

jag tog med en mindre släpbåt på resan , och i Vålösundet (se bild)klev jag av ! och körde in till slipen vid mastkranen
Manne tuffade vidare in till gästhamnen ! om den sen lämnade kaj någon mera gång vet jag inte ? men på vintern så fick tydligen brandkåren länspumpa !!
Ägaren lär ha blivit ombedd ta bort den , till slut skaffade han en vagn !
alldeles för liten och vek ! ,på den lyftes MANNE upp och parkerades i Hammnen . (Se sista bilden) , efter det så skulle någon tydligen laga skrovet !
och skar ut massor av småbitar i skrovet så det liknade en sweiserost !!

Enligt säker källa blev MANNE sedan skrotad på plats ? ev av någon kommunen anlitat för att få bort båten
Länken skall leda till bilder

http://rides.webshots.com/album/5632590 ... host=rides
Mvh Klas
User avatar
Stig Samuelsson
Posts: 108
Joined: 21 Nov 2005, 11:42
Location: Lysekil

Post by Stig Samuelsson »

Inget värdigt slut för en gammal trotjänare. :(
Eskes
Administratör
Posts: 164
Joined: 28 Jan 2005, 17:18
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eskes »

Trist, hon hade ett vackert skrov.
//Mattias
User avatar
Skepparättling
Posts: 994
Joined: 16 Nov 2005, 02:05
Location: Forsaviken

Post by Skepparättling »

Ja det är tur att det finns några Thorskogare som "still going strong" Årås, Argo, Sydfart mfl.
De runt Vänern går det hårt åt tydligen....
Mvh
Anders

Ättling till skeppare Arvid Pettersson på bla Galeasen Don Carlos av Harge. Och Daniel Engdahl skeppare bla på Galeasen Carl Gustaf av Harge
Post Reply