Söker bilder på båtburna grävmaskiner

Diskussionsforum - Registera dig för att läsa och skriva på forumet.
User avatar
Börje Åström
Posts: 544
Joined: 20 Mar 2005, 21:33
Location: Kalix

Post by Börje Åström »

Den här fick jag tidigare från Christer Samuelsson. Jag tror den är tagen i Sandarne, men vilken gammal klenod det är vet jag inte.
Attachments
Häftig farkost!.JPG
Häftig farkost!.JPG (35.34 KiB) Viewed 5387 times
Rolle
Posts: 476
Joined: 07 Apr 2005, 19:28

På kaj

Post by Rolle »

påkaj maskin Volvo EC 650 och Sennebogen 870
Attachments
Sennebogen 870.JPG
Sennebogen 870.JPG (75.92 KiB) Viewed 5331 times
Volvo EC 650.JPG
Volvo EC 650.JPG (69.28 KiB) Viewed 5331 times
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

Husum

Post by Husum »

Hej.
Skickar en bild på en Åkerman H25C, som är den andra kranen i timmerbärgningen ikring Husums fabrikers virkeslager.
Den här kranen på bilden, är en som kranteamet i Ö-vik hade och som MoDo i husum leasade. Konstruktionen med Åkerman H25 chassiet och kranbommen är en vidarekonstruktion av Modos första Åkerman H25 chassie och Lidans Mek Verkstads egen tillverkade kranbom(som jag tyvärr inte har någon bild på) den var den första i sitt slag som både Åkerman och Lidan utvecklade och konstrukterade tillsammans med ritningar och ideer av MoDo. Dom tidigare KL 250 kranarna var ju som bekant helt mekaniskt manövrerade, d.v.s när man lyfte timmerflotten med gripen, så ville man ju vid ett omtag frisläppa hivet med hjälp av helt enkelt urkoppla driften och vajern löpte ut obromsat därefter ta ett nytt tag och lyfta igen, samma sak gällde när dessa två kranar förflyttade sig själv med hjälp av en paddelrörelse,(det är svårt att beskriva i text ett förfarande som var självklart när det begav sig), du drog lyftvajern in mot topp och vred kranen åt höger i fullfart och frisläppte lyftvajern och slängde ut gripen ca 25 meter sen vred du kranen åt vänster och timmergripen fungerade då som en paddel, och när då två st. erfarna kranförare (Gösta och Hilding) samarbetade på detta sätt tog dom sig fram i ca. 2-3 knop utan någon hjälp av nån båt.
Okej, tillbaka till Åkerman, när då dessa nyare kranarna var på gång
så var dom ju hydauliskt drivna, och det fanns tydligen ingen praktisk erfarenhet att behandla hydrauliken på det sättet som KL: arna, så med hjälp av Hägglunds i mellansel(som är en av världens största tillv.av hyd.motorer) löste dom problemet med den praktiska funktionen av manövreringen.Usch, det här blev långt utlägg i ett forum som som mestadels skall kanske handla om propellerdrivna farkoster, men men
det var ju iallafall ett sällskap från Brasilien som var på studiebesök hos oss, och dom hade verkliga problem med sjunkna ekvalyptus flottar
så det blev väl sålt några av dessa typer av kranar till dom.
Pråmen som den på bilden står på, är en uppochned vänd isbrytarpråm
som köptes från västkusren.. Noås köpte kranen på min bild, och den andra äldre kranen köpte Persöners båtkyrkogård i Malmö,den kan finnas kvar ännu.
Trevlig Helg önskar
Attachments
Krono973.jpg
Krono973.jpg (24.4 KiB) Viewed 5209 times
Håkan Sundström
User avatar
Husum
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2006, 18:19
Location: Husum

förtydligande

Post by Husum »

Hejsan.
För att ingen skall missförstå, den tunna vajern som syns på bilden är sk. "dragosen", en mindre hydraulisk vinsch som användes för att dra upp slackkättingen från flytpontonerna , (skall kolla om det finss nån mer bild.) Hägglundarn med vajervinschen syns på översidan bommen.
godnatt önskar
Håkan Sundström
Jörgen.k
Posts: 19
Joined: 21 Jan 2006, 19:29

Post by Jörgen.k »

Inte vidare bra fotat men en grävare och en liten bogserare syns iallafall
Tror bogseraren heter knuff


Image
Image
Image
Turbo
Posts: 7
Joined: 18 Nov 2006, 14:34
Location: Finland

Post by Turbo »

Frans wrote:Kanske inte riktigt vad du söker, men den jag hittade efter en lite snabb letning på min site:

Image

/Frans
Mudderverket på bliden är Nordic Giant ägd av Terramare OY finland, troligen största mudderverket med grävmaskin i norden. Maskinen är en Liebherr P995. Pråmen som lastas är Jupiter eller Uranus 660m3 60m lång och har egna motorer med Aquamasters. Körde Jupiter från Torneå till Vasa förra veckan.
Mera mudderverk och pråmar finns på www.terramare.fi
Post Reply